Política de Qualitat
Dia Mundial de la Qualitat
DIA MUNDIAL DE LA QUALITAT - 20 DE NOVEMBRE de 2024
L’Autoritat Portuària de Tarragona vol celebrar com cada any el Dia Mundial de la Qualitat, en línia amb l’Associació espanyola de la qualitat (AEC) que aquest any proposa reflexionar en aquest dia sobre la Qualitat i la transformació. Transformació és la paraula que defineix el nostre món actual. En un entorn incert on els canvis desafien el que crèiem conèixer, transformar-se ja no esdevé una opció, sinó una necessitat. I doncs, també esdevé necessària la transformació del rol protagonista de la qualitat.
D’una forma similar, i pel que fa al Chartered Quality Institute (CQI),que' aquest any ha triat el lema 'Quality: from compliance to performance', s’ha iniciat una campanya per a incrementar el coneixement de les professions al voltant de la qualitat en les empreses i s’ha centrat en la complexitat de navegar en el context dinàmic i canviant de les empreses. En aquest sentit, ens vol ajudar a descobrir com els principis de la qualitat condueixen a les organitzacions des del mer acompliment a tenir un rendiment destacat.
En el nostre món, cada cop més interconnectat i canviant, gestionar els canvis en les situacions de risc i mantenir la resiliència operacional esdevenen crucials perquè les organitzacions continuïn essent competitives. Però la resiliència ja no és suficient, per tal de créixer i millorar les organitzacions han d’innovar i adaptar els seus models empresarials, productes i serveis amb una cultura de la qualitat que lideri el canvi.
La gestió de la qualitat es pot associar amb eines, processos, controls i avaluacions. Aquest hardware de la qualitat esdevé molt important, però només ho és si també en paral·lel hi ha una cultura de la qualitat que l’acompanya. Lliurar i incrementar valor als nostres grups d’interès és un esforç d’equip i és el centre de la gestió de la qualitat transformadora. Els principis i mètodes de la qualitat no només asseguren l’acompliment sinó que també ajuden a cercar innovació i agilitat. Quan es genera una cultura d’aprenentatge i millora contínua, les organitzacions es poden adaptar al canvi d’una forma més efectiva i caminar cap a l'excel·lència del seu funcionament.
El Dia Mundial de la Qualitat és una iniciativa de Nacions Unides que des de 1990 difon i potencia la contribució de la qualitat al creixement, prosperitat i sostenibilitat de les organitzacions. És un dia de reconeixement i divulgació que pretén recordar a la societat els avantatges de la qualitat així com ampliar la consciència global al voltant de la seva importància per a la millora contínua empresarial.
En línia amb la creixent importància de la qualitat, l'Autoritat Portuària de Tarragona l’ha impulsat de forma clara en els darrers anys, el que s'ha materialitzat en la certificació en les ISO 9001, ISO 14001, ISO 50001, ISO 27001 i ISO 22320, així com altres certificacions de qualitat.
Us encoratgem que amplieu la vostra informació sobre les noves tendències en la qualitat per als propers anys en la jornada que l’AEC organitza tots els anys.
Òrgan del Sistema de Gestió de la Qualitat
Publicació d'iniciatives de qualitat
Des d'aquest espai, també podeu descarregar el formulari necessari per publicar les dades de la vostra empresa al nostre directori d'empreses de la comunitat portuària
Un port segur és un port més eficient
La prevenció i seguretat integral, és en el seu conjunt un factor important considerat per l’APT en els espais portuaris i en el conjunt per les empreses que configuren el teixit d’empreses de la comunitat portuària. En aquest sentit treballem en la gestió de la seguretat pública i privada, abastant aspectes de seguretat tecnològica i mediambiental, la protecció civil i la protecció portuària, entre altres.
Tant la Direcció del Port com el personal de l’APT assumeixen el compromís de protegir la salut i la vida humana, així com les instal·lacions i el medi ambient. Per això tots el components de l’APT tenen com objectiu general garantir la seguretat en els treballs i aconseguir la reducció dels riscos. Addicionalment, tot el personal, incloent les autoritzacions administratives, concessions, vaixells i personal que operen al Port de Tarragona, han de romandre vigilants per garantir la seguretat i aconseguir reduir al mínim els riscos de les operacions i instal·lacions. El punt clau és la gestió per assolir aquesta seguretat i protecció davant dels riscos, tant d’aquells que es poden originar un succés accidental com deliberat o il·lícit. Això implica la necessitat de conèixer, tant el nivell de risc associat a l’activitat portuària com l’enllaç de les conseqüències que poden produir-se en cas d’emergència. Generalment, és pràcticament impossible eliminar el risc associat a un procés, a una substància o una activitat; no obstant, resulta viable reduir-lo utilitzant mètodes de treball segurs i vigilants en la gestió de riscos.
.jpg)
Seguretat i Autoprotecció
Seguretat Portuària

El Port de Tarragona camina en diverses direccions per reafirmar el seu posicionament com enclavament estratègic en el Mediterrani.
D'una banda, la seva potent activitat, sumada a la seva posició geoestratègica, converteixen al Port en un actor determinant en el desenvolupament del comerç del seu hinterland i, a la vegada d'Europa i, en conseqüència, també a escala internacional.
Sense perdre de vista la competitivitat que ha d'oferir el sistema portuari, el Port de Tarragona ofereix una sèrie d'activitats de valor afegit que van més enllà del seu paper històric com a plataforma logística de càrrega/descàrrega i emmagatzematge.
Per aquest motiu, i atesa l'evolució dels mercats, serveis i tecnologies actuals, el Port afronta els reptes per a la readaptació i actualització contínua de les seves infraestructures -i processos-, per tal que aquests responguin a les noves necessitats del sector, tant en l'entorn logístic com en el marc legal i tecnològic.
PLA DIRECTOR 2015-2035
El Pla Director és un instrument fonamental per a la planificació del desenvolupament i ampliació d’un port de forma ordenada.Aquest pla estableix les línies mestres del creixement del Port que després es detallen durant la fase de redacció de projectes, conjuntament amb els altres actors institucionals de l'entorn.
El Pla Director d’Infraestructures del Port de Tarragona contempla un conjunt d’actuacions concretes, que li permetran adaptar-se adequadament a l’evolució dels tràfics, mitjançant la construcció de noves infraestructures dins un horitzó temporal determinat de15 a 20 anys.
El president del Port ha acollit amb satisfacció el darrer tràmit del pla: “aquest és un instrument de gestió fonamental per al desenvolupament del Port que, a més d’incloure les opcions de creixement més adequades i una avaluació ambiental estratègica, recull unes anàlisis de viabilitat i estudis econòmic-financers per front als reptes de futur amb garantia d’èxit”.
EL PORT DEL FUTUR
Documentation regarding the Port of Tarragona Ponent breakwater submitted to public information procedure
GOALS
In the Port of Tarragona, one of the most important elements of infrastructure in the country and in the whole of the Mediterranean, we are instituting a new management plan (2015-2035) that will cover the infrastructure that the Port will provide in the immediate future
We are carrying out various projects that should contribute to its positioning as a leader in the fields of intermodal logistics, containers, chemicals and also in the competitive world of tourist cruise ships
The Port of Tarragona’s immediate goals are: the Logistic Activities Area (LAA), diversifying the types of traffic, consolidating the arrival of cruise ships and contributing strategically with all the player in the area towards the arrival of new private and public investments
KEY INFRASTRUCTURES

ZAL | Logistics Activities Zone
The ZAL is designed mainly for activities closely linked to maritime traffic and value added products.

Balears Wharf
The construction of the new Balears Wharf will transform the face of the Port of Tarragona

Port Tarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo
150.000 m2 en 'Ciudad del Transporte Puerta Centro', la plataforma logística y de servicios más importante de la Península Ibèrica, situada en el área de influencia de MAdrid, junto a Guadalajara y Marchamalo

The Ponent Outer Harbour Wall
This project will ensure that all Port activity is carried out in protected waters.
PRESS 2020 DECEMBER
Especial 'Les vuit inversions clau del Port de Tarragona fins al 2024 ' a 'El Mercantil' - Desembre de 2020
Per veure més informació descarregueu el Pla Director 2015-2035 publicat en aquesta mateixa pàgina
Documentació sotmesa a tràmit d'informació pública referent al Contradic de Ponent del Port Tarragona
OBJECTIUS
Al Port de Tarragona, una de les infraestructures més importants de l’Estat i del conjunt de la Mediterrània, estem tramitant el nou pla director (2015-2035) que recollirà les infraestructures amb les que es dotarà el Port en el futur immediat
Tenim en execució diversos projectes que han de contribuir al seu posicionament com a referent en els àmbits de la logística intermodal, els contenidors, la química i també en el competitiu món dels creuers turístics
Els objectius immediats del Port de Tarragona són: la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), diversificar els tràfics, consolidar l’arribada de creuers i contribuir estratègicament amb tots els agents del territori per a l’arribada de noves inversions privades i públiques
INFRAESTRUCTURES CLAUS

ZAL - Zona d'Activitats Logístiques
La ZAL està pensada prioritàriament per a activitats estretament vinculades al tràfic marítim i a productes amb valor afegit.

Moll multipropòsit de Balears
Les obres del nou moll de Balears transformaran la fesomia del Port de Tarragona

Port Tarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo
150.000 m2 en 'Ciudad del Transporte Puerta Centro', la més important plataforma logística i de serveis de la Península Ibèrica, situada en l'àrea d'influència de Madrid, junt a Guadalajara i Marchamalo

El Contradic de Ponent
Aquesta obra garanteix que tota l’activitat portuària es realitzi en aigües protegides.
PREMSA DESEMBRE 2020
Especial 'Les vuit inversions clau del Port de Tarragona fins al 2024 ' a 'El Mercantil' - Desembre de 2020
PLA DE SOSTENIBILITAT AGENDA 2020 - 2030
PLA SOSTENIBILITAT AGENDA 2020-2030 | Versió Abril 2024
Línies d'actuació
Control i gestió dels residus
21 illes de contenidors per a la recollida selectiva de residus.
Punt verd i recollida porta a porta.
Neteja diària de vials i de la làmina d'aigua.
Millora del seguiment ambiental d'obres (RCD).
Neteges puntuals (platja dels Prats, Moll de Costa, sotabosc Pedrera).
Control dels residus de senyals marítims, manteniment, jardineria, Marpol i fangs de tractament d'aigües.
Col·laboració amb les tasques de recollida de la brigada del Cemapt.
Control d'emissions a l'atmosfera
Compromís de reducció d'emissions de C02.
Sistema de monitorització olors CTQC.
Control de qualitat de l'aire del Port.
Quadre de Control Mediambiental
Manteniment equips de climatització i control de fugues.
Protocols d'operatives de sòlids a granel.
Guia de bones pràctiques. Manipulació de sòlids a granel
Descarrega
PROJECTE EUROPEU CORELNGas. L'objectiu del projecte és desenvolupar una cadena logística integrada, segura i eficient per al subministrament del Gas Natural Liquat (GNL) com a combustible en el sector dels transport, especialment marítim, a la península Ibèrica.
Projectes Europeus a l'Autoritat Portuària de Tarragona
Control de la qualitat de l'aigua marina
Manteniment dels tractaments d'aigües residuals.
Control dels nivells de contaminants en els punts d'abocament.
Gestió i control de 26 punts d'abocament d'aigües residuals. Autorització i validació amb l'ACA.
Analítiques anuals en 18 punts d'abocaments actius residuals sanitàries.
Analítica trimestral en 1 punt d'abocament actius residuals industrials
Lluita contra la contaminació marina
Pla Interior Marítim elaborat per l'APT i aprovat per la DGMM (Juny 2014).
Parc de Resposta a la Contaminació Marina (PRCM) Servei mancomunat APT-terminals petroquímiques.
Control de la qualitat del sòl
Mesures de prevenció en zones de risc de contaminació dels tractaments.
Absorbents, safates de recollida, coberts aïllants de la pluja, etc.
Xarxa de control pròpia de 17 piezòmetres. Anàlisis periòdiques d'aigua subterrània i sediments.
Prevenció i control de plagues
Desinsectació i desratització (edificis, xarxes subterrànies i terrenys).
Control de mosquits i altres insectes voladors.
Esterilització i control de la població de gats.
Control de la població de coloms: gàbies i captures amb xarxa.
Seguiment ambiental d'empreses
Seguiment documental
Pla anual de visites de seguiment ambiental
Bonificacions ambientals segons la guia de bones pràctiques.
Obligatorietat d'implantar i certificar un sistema de gestió ambiental (SGA) a les concessions.
Rondes diàries de vigilància ambiental
Sensibilització ambiental i energètica
Celebració dels dies mundials al voltant de la sostenibilitat.
Jornada de sensibilització eficiència energètica. Guia d'aus del Port de Tarragona
Activitats amb centres escolars i el Museu del Port, al personal APT i setmana de la ciència.
Formació SGI als nous treballadors i treballadores de l'APT així com a les persones estudiants en pràctiques.
Sensibilització semestral al personal de l'APT sobre l'evolució de les fotocòpies i impressions.
Conservació i foment de la biodiversitat
Espais ambientals protegits. Xarxa Natura 2000.
Espècies protegides com la nidificació de la gavina corsa
Fomentar les zones verdes en el recinte portuari.
Article d'anellament de les gavines corses (2015)
Gestió de recursos naturals
Eficiència en el consum d'aigua i electricitat.
Mesures de millora a la reducció de combustible.
Distintius de Qualitat Ambiental de la flota de vehicles.
Mesures de millora en el consum de paper: reducció de fotocòpies i impressions, foment de l'arxiu electrònic, ús de paper reciclat.
El Port de Tarragona publica anualment tres memòries.
La 'Memòria de Sostenibilitat' consisteix en la publicació de les línies estratègiques de sostenibilitat de l'Autoritat Portuària que s'integren dins de les línies estratègiques que ha dissenyat el Port de Tarragona per incrementar la competitivitat i liderar el futur de la comunitat portuària que passa per una millora de les infraestructures, nous serveis, projecció internacional i satisfacció del client.
Per altra banda la 'Memòria Tècnica' resumeix anualment l'estat financer, els moviments de mercaderies i les dades dels tràfics al Port de Tarragona. El Port entén el creixement dels tràfics com a font de creació de riquesa en el nostre entorn i com una oportunitat de millora de la competitivitat dels nostres clients, motiu pel qual el Port continua treballant per aliar-se amb operadors i clients en la generació de negoci i activitat portuària.
Finalment, la 'Memòria Port-ciutat' que recopila les diverses i múltiples accions que es duen a terme al Port de Tarragona per aconseguir que el port sigui un punt de trobada i una referència d'oci i cultural per als habitants de Tarragona i de les poblacions de l'entorn. El Moll de Costa és la nostra marca cultural que ofereix a la ciutadania un espai privilegiat plenament integrat a la ciutat, on la tradició es combina amb la modernitat i eldinamisme, un atractiu únic per al nostre territori.
DEUP Planols delimitació espais actualitzat OCTUBRE 2021
DEUP Delimitació dels espais i usos portuaris del Port Tarragona - 2021 (modificació amb el Moll de Balears)
Descarrega
DEUP Delimitació dels espais i usos portuaris del Port Tarragona - 2019
Descarrega

LOCALITZACIÓ ESTRATÈGICA

HUB EUROMEDITERRANI

HINTERLAND POTENT
MODERNITAT I AUTOMATITZACIÓ

PRODUCTIVITAT 24/7
CAPACITAT I EXTENSIÓ
DIVERSIFICACIÓ

NODE LOGÍSTIC

PORT SOSTENIBLE
Un port en una ciutat privilegiada del Mediterrani
A la Mediterrània i al nord-est de la península Ibèrica, a una latitud 41º 04' nord i a la longitud 1º 12' est, trobem la ciutat costanera de Tarragona i el nostre Port. Situats a uns 50 minuts de Barcelona, les comunicacions marítimes, ferroviàries i aèries converteixen aquest territori en una regió privilegiada en el corredor del Mediterrani, i també en un enclavament estratègic en l'arc nord-oest europeu.
Acreditacions portuàries
VIALS I CARRERS
Plànol de la nomenclatura dels carrers del Port de Tarragona
Descarrega el plànol
Resolució director del Port sobre l'aprovació de la nomenclatura dels carrers del Port de Tarragona
Descarrega el document d'aprovació
L’estratègia de creixement del Port de Tarragona es basa en cinc eixos: la projecció internacional, la diversificació dels tràfics, l'impuls d’infraestructures, l’aposta pels creuers i la sostenibilitat. Aquestes són les cinc línies estratègiques sobre les quals s’articula el pla d’acció, iniciat l’any 2012, i que fixa els objectius de creixement del Port de Tarragona per a reforçar el seu posicionament en el conjunt de ports espanyols i del Mediterrani.
Des d’aquesta visió de creixement i amb la voluntat de servir al desenvolupament econòmic i productiu del seu entorn, el Port de Tarragona té l’objectiu de convertir-se en un gran centre logístic de transport intermodal on es realitzin activitats logístiques de gran valor afegit.
A la vegada, l'orientació del Port de Tarragona cap als clients es tradueix en una col·laboració continuada amb la comunitat portuària en la cerca i generació de noves oportunitats de negoci.

PROJECCIÓ INTERNACIONAL
El Port de Tarragona és una potent plataforma logística que té un paper clau en el procés d’internacionalització de l’economia del seu entorn, i de la resta del país. L’estratègia es basa en guanyar projecció internacional per a consolidar-se com un important hub euromediterrani per al transport de mercaderies intercontinentals. En aquesta línia, el Port de Tarragona treballa intensament per ampliar el seu hinterland i aposta per enfortir les aliances internacionals amb operadors extens, ports i comunitats portuàries.

DIVERSIFICACIÓ
L'estratègia de diversificació posiciona el Port de Tarragona en un escenari de continu de creixement, tant pel comportament positiu dels tràfics, com pels indicadors econòmics del seu compte de resultats. Mentre que, per una banda, se segueixen potenciant els principals tràfics com agroalimentaris, químics i petroquímics, el Port de Tarragona aposta per potenciar una estratègia basada en l’impuls del tràfic de càrrega general i de major valor afegit com són els vehicles, contenidors, pasta de paper, animals vius, project cargo, fruita i productes siderúrgics. El Port de Tarragona reuneix totes les condicions per ser un dels referents del Mediterrani en tot tipus de mercaderies i compta amb terminals especialitzades en tot tipus de productes del mercat.

INFRAESTRUCTURES
L’impuls d’infraestructures eficients facilita l’expansió i el creixement del Port de Tarragona, a la vegada que respon a les necessitats de clients i operadors. En el nou pla director 2015-2035 estan previstes noves grans infraestructures portuàries com el contradic dels Prats, que inclourà espais de càrrega general i l’ús temporal dels creuers; o la terminal definitiva urbana de creuers, entre d’altres. Així mateix, i amb l’objectiu de poder consolidar-se com un important eix comercial, de transport i de distribució, el Port de Tarragona ha realitzat una aposta decidida per la intermodalitat. La terminal intermodal ‘La Boella’ del Port de Tarragona i la Zona d’Activitats Logístiques són les principals infraestructures internes en les que s’està treballant per donar impuls a l’activitat logística de Tarragona.
Intermodalitat al Port

SOSTENIBILITAT
Des d’un punt de vista estratègic, la sostenibilitat del Port de Tarragona va en paral•lel al creixement de tota la pròpia infraestructura i la seva eficiència. La bonificació directa sobre l’activitat per les bones pràctiques ambientals dels operadors al Port de Tarragona i les línies de treball en matèria de medi ambient són alguns exemples de l’aposta del creixement sostenible de la infraestructura portuària tarragonina. Les diverses certificacions d'AENOR, com la ISO 14001 i la 50001, acrediten l'esforç del Port de Tarragona per caminar cap a una administració, gestió i producció més sostenible. El Port de Tarragona és un dels principals ports mediterranis que ha iniciat el camí cap al creixement sostenible, i es basa en un compromís amb el medi ambient i la seguretat en entorn portuari i l’aposta per esdevenir un smart port.
El nostre Port i el medi ambient

CREUERS
El projecte per atreure creuers al Port de Tarragona està donant resultats molt positius. Sota la marca Tarragona Cruise Port Costa Daurada s’hi apleguen tots els agents del territori conformant l’anomenada ‘taula de creuers’ que recolza una línia estratègica impulsada pel Port de Tarragona. L’aposta pel tràfic de creuers es va iniciar l'any 2012 i s’han superat les expectatives en només quatre anys. Les previsions per aquest 2017 són de rebre 40 creuers i 40.000 creueristes, un creixement del 100% respecte l’any anterior. En l'actualitat la línia de treball va enfocada a la consolidació del Port de Tarragona com a call port i obrir el mercat com a home port.