Intermodalitat

LA GRAN APOSTA PEL FERROCARRIL

El Port de Tarragona fa una aposta clara per la intermodalitat per tal d'optimitzar la cadena logística i poder oferir un millor servei als seus clients, tant des del punt de vista econòmic com en sostenibilitat.

 El Port de Tarragona té accés ferroviari d'ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. A més, disposa d'accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general. 

A les instal·lacions portuàries, el 2018, es van moure 1.423.483 tones en ferrocarril. En total, 4.089 trens i 62.677 vagons van circular per les instal·lacions del Port de Tarragona.

 

INTERMODALITAT

El ferrocarril al Port

CARACTERÍSTIQUES
 

 

ADIF-PORT
2 punts de connexió
a la xarxa general

VIES XARXA
INTERNA
46 km

AMPLE IBÈRIC
+ UIC
10,3 km

MOVIMENT
14 trens/dia

CAPACITAT
250.000 TEUS 
 
4 vies de 750 m

 

XARXA INTERNA
 


VEURE MAPA XARXA FERROVIÀRIA

Descarrega

El Port com a Administrador Ferroviari

Normativa i característiques
+ info
  

 

 

RAMALS
 

El Port disposa d'accessos ferroviaris que connecten amb la línia direcció Saragossa-Madrid, la línia direcció València i la línia direcció Barcelona, per tant estem connectats amb tot Europa.

La xarxa ferroviària interna del Port dóna servei a tots els molls operatius. D'est a oest, hi ha tres ramals que connecten la xarxa interna del Port amb la xarxa d'ADIF. 

En sentit est, el primer ramal recorre el moll d'Aragó fins a arribar al moll de Catalunya, desdoblant-se per dos itineraris possibles al llarg de la terminal de càrrega de carbó

El segon ramal discorre en paral·lel a la riba esquerra del riu Francolí (en sentit oest). Aquest segon ramal dóna accés als molls de Castella (amb tres punts d'entrada) i de la Química, arribant a l'estació ferroviària de la Química. 

El tercer ramal, connectat a la línia de València, passa pel moll d'Hidrocarburs fins a arribar als molls d’Andalusia, Cantàbria i Galícia. Concretament al moll de Galícia, hi ha la Terminal intermodal la Boella, contigua a la terminal de contenidors. Aquest ramal també dóna servei a les àrees del Port on s'ubiquen gran part de les instal·lacions destinades a càrrega general com la terminal de vehicles, una terminal multipropòsit i la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).

 

INSTAL·LACIONS DESTACADES

 
 

Terminal Intermodal Puerto Centro

 

Terminal Intermodal Puerto Centro Madrid (Guadalajara - Marchamalo)

Port Tarragona compta amb 150.000 m2 en 'Ciudad del Transporte Puerta Centro', la més important plataforma logística i de serveis de la Península Ibèrica, situada en l'àrea d'influència de Madrid, junt a Guadalajara i Marchamalo

Permetrà atreure nous tràfics marítims al Port de Tarragona des del centre d'Espanya i alhora captar tràfics continentals per ferrocarril

'Port Tarragona y Puerta Centro-Ciudad del Transporte' han consolidat l'acord que permetrà a la infraestructura catalana expandir-se cap al centre de la península ibèrica i posicionar-se en la qual serà la més important plataforma logística i de serveis d'Espanya, amb capacitat per canalitzar els principals fluxos de mercaderies nacionals, europeus  i internacionals entre ferrocarril i carretera cap als ports marítims i el centre.

El principal objectiu de Port Tarragona és desenvolupar una terminal intermodal multipropòsit en aquest enclavament estratègic situat entre les localitats de Guadalajara i Marchamalo (Castella-la Manxa), a 70 km de Madrid i connectat amb les principals vies de comunicació viària i ferroviària del país.

La futura terminal intermodal, que portarà per nom Terminal Intermodal Puerto Centro, s'estendrà al llarg de 150.000 m2. Aquesta nova infraestructura es complementarà amb la Terminal Intermodal La Boella, a Tarragona, i afavorirà el creixement dels tràfics intermodals ferrocarril-carretera i marítims.

 


OK 

 

Enclavament estratègic al centre de la península

Concretament, la Terminal Intermodal Puerto Centro se situarà en el corredor de l'Henares, l'àrea més dinàmica de l'entorn de Madrid, amb més de 6 milions d'habitants en un radi de 60 km, i node de la TEN-TCore Network

La seva connectivitat respecte als principals ports de la façana cantàbrica (Bilbao, Santander) i de la façana mediterrània (Tarragona, Barcelona) i per la seva integració en un entorn industrial, la localització de Puerto Centro ofereix una alta capacitat de concentració de càrregues que afavoreix el desenvolupament del transport intermodal de mercaderies per ferrocarril.

Quant a la comunicació per carretera, la futura terminal estarà connectada amb les principals vies (R-2, CM-101, i A-2, Itinerari Europeu I-90) i per ferrocarril junt a la línea Madrid-Tarragona / Barcelona frontera francesa.

Quant a la connexió ferroviària, la Ciutat del Transport es connecta a la Línia 200 d'ADIF, d'ample convencional i integrada a la xarxa ferroviària del Corredor Mediterrani.

Fora de la xarxa ferroviària de rodalies de Madrid, la qual cosa evitarà que sofreixi restriccions de capacitat motivades pel tràfic metropolità de viatgers. Això implica un destacable estalvi de temps i cost en els serveis de transport i major eficiència de les infraestructures per al tràfic de mercaderies.

Tot això possibilitarà  que una mercaderia dipositada en Puerto Centro pugui arribar a qualsevol lloc del món a través de Port Tarragona i viceversa.

 


OK 

 

Inversió prevista i terminis

La previsió de desenvolupament del projecte és en dues fases.

Primera fase (10.450 m2)

    Construcció de totes les instal·lacions ferroviàries

    Execució de la primera fase del pati d'emmagatzematge de contenidors.

Segona fase (4.800 m2)

    Execució de la segona fase del pat d'emmagatzematge de contenidors.

    Construcció dels edificis prefabricats (edifici tècnic i de serveis i nau de consolidació i desconsolidació de càrregues).

    Construcció de la zona de vials posteriors, rotonda i parking de camions.

 

Inversió total: 20M€

 


OK 

 

Oportunitats de futur i principals objectius

Per Port Tarragona, el projecte suposa una gran oportunitat de crèixer en intermodalitat al desenvolupar aquesta important terminal, multipropòsit i multiclient, al centre peninsular que permetrà la connexió amb els principals ports marítims espanyols.

De rang supra regional i internacional, tindrà capacitat per canalitzar els principals fluxos nacionals, europeus i internacionals de mercaderies tant conteneritzades com breakbulk amb origen i/o destinació Madrid i la seva corona metropolitana, que inclou, entre d'altres dins del Port, les ciutats de Guadalajara, Toledo, Segòvia i Àvila. Al seu torn, conformarà un dels principals centres de distribució regional i metropolità del Corredor de l'Henares.

Davant l'aposta del Port Tarragona per aquesta terminal, empreses ferroviàries que, coneixent aquest projecte i sabent també de la terminal intermodal de la Boella, han manifestat el seu interès per operar en Puerto Centro i desenvolupar serveis entre ambdues terminals.

 

Desenvolupar nous tràfics marítims impulsant noves infraestructures i serveis intermodals de transport. La connexió amb la Terminal Intermodal de la Boella, a Tarragona, permetrà oferir la  plataforma com a node de canvi d'ample quan es connecti amb l'ample UIC del corredor del Mediterrani.

 

  Incrementar els tràfics ferroviaris intermodals (marítims i terrestres) amb el seu hinterland i expandir aquest cap a Madrid i la zona centre d'Espanya.  

 

Captar tràfics continentals de la carretera pel ferrocarril amb origen / destí Port Tarragona

 

Dotar al Corredor de l'Henares d'una plataforma logística multimodal capaç d'operar amb trens de 750 metres, fins ara inexistent, com a node de referència de les cadenes logístiques al centre d'Espanya, que potenciï la concentració de carregues i d'activitat econòmica, i permeti la prestació de serveis de transport i logístics de qualitat, com a instruments necessaris per garantir i fomentar les importacions i exportacions de la zona centre d'Espanya.

 

Estimular al teixit empresarial de les comunitats autònomes de Castella-la Manxa, Madrid, Aragó i Catalunya.

 

Impuls de l'ocupació a la zona. S'estima la creació de fins a 3.000 llocs de treball directes i indirectes a la 'Ciudad del Transporte Puerta Centro'

 

Contribuir al desenvolupament de nous sòls productius per aconseguir una logística i un sistema de transport més eficient, competitiu i sostenible.


OK 

 

Com serà la nova Terminal Intermodal Puerto Centro?

​La Terminal Intermodal Puerto Centro ocuparà una superfície total de 150.000 m2 al llarg d'una franja lateral en l'extrem est de la 'Ciudad de Transporte Puerta Centro'. Comptarà amb:

4 Km via en ample ibèric

 

2 vies recepció i expedició per a trens de 750m

 

2 vies de càrrega i descàrrega amb 750 m de longitud

 

Connexió nord amb el Corredor del Mediterrani de la 'Core Network Corridor'

 

Possible connexió sud amb Mediterranean Core Network Corridor cap a Madrid

 

8 aparells de via (5 fuites i 3 desviaments) que permeten maniobres ferroviàries

 

60.000 m2 de paviment per càrrega/descàrrega, apilament en altura i altres activitats

 

700 posicions per contenidors de 20 peus

 

18.500 m2 de parking per a vehicles pesats

 

Nau de consolidació i desconsolidació

 

Sistemes de senyalització i telecomunicacions automàtiques

Edifici tècnic de 500 m2 i recinte tancat de seguretat

 

 

Contacte

 Departament Comercial i Desenvolupament de Negoci

Genoveva Climent

 Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

 +34 977 259 400 | Ext. 1328

PUERTA CENTRO CIUDAD DEL TRANSPORTE

PROGRÉS DE LES OBRES

 

Canals socials

Propers esdeveniments fires i jornades

Dimecres 26 Juny 2019
Divendres 28 Juny 2019
00:00 - 00:00
Saló Internacional de la Logística i de la Manutenció (SIL)
Fira de Barcelona Montjuic

Dijous 27 Juny 2019
Divendres 28 Juny 2019
00:00 - 00:00
Platts Mediterranean Downstream Conference

 

 

On som?

 

 

 

 

SABER-NE MÉS