Volem innovar en processos, serveis i models de negoci al Port
Passeig de l'Escullera s/n, 43004
977 259 400 (Ext. 120)
innovacio@porttarragona.cat
sominnport@porttarragona.cat

Som-Inn Port
Eixos clau d'innovació oberta
Vigilància competitiva
Co-innovació a través del Design Thinking
Desenvolupament àgil de prototips
Formació en innovació corporativa
Networking entre els membres de Som-Inn Port
Objectius
Impulsar la Innovació en els Processos i els Serveis que ofereix el Port de Tarragona als seus Clients.
Cooperar per generar i fer tangibles un elevat nombre d’idees i projectes innovadors d’interès comú.
Fomentar la Intel•ligència Colectiva i la Cultura de la Innovació.
Promoure internacionalment les capacitats innovadores del Port de Tarragona y dels membres de l’Ecosistema d’Innovació.
Realitzar Benchmarking per compartir coneixements, experiències i bones pràctiques en Innovació.
Fomentar el talent professional del Port de Tarragona i de tots els membres de l’Ecosistema d’Innovació.
Impulsar la participació en Projectes Europeus d’Innovació.
Generar una experiència única en innovació en l’àmbit portuari.

Si teniu un projecte innovador relacionat amb el sector logístic portuari, no dubteu en contactar amb nosaltres a través de l’adreça sominnport@porttarragona.cat.
MicroWorld_Puertos
Per aconseguir aquest objectiu, es durà a terme una caracterització bioinformàtica de nuclis bacterians biodegradadors de microplàstics comercials, dels quals també se n’avaluaran els riscos potencials, per després realitzar proves microbiològiques de biodegradació d'aquests microplàstics a l’entorn del Port de Tarragona.
Aquest projecte ha comptat amb el finançament de la línia d’ajuts a idees de la tercera convocatòria de Ports 4.0 i l’Autoritat Portuària de Tarragona hi ha col·laborat com a agent facilitador.


Plataforma de bessó digital per a plataformes marítimes i serveis portuaris
Amb aquest software es es podrà gestionar de manera més efectiva el tràfic marítim; millorar l’assignació de recursos i el dimensionament dels serveis portuaris; optimitzar l’assignació d’atracaments; reduir els temps d‘escala i la petjada de carboni; oferir més transparència i col·laboració i assistir a la presa de decisions basada en dades.
NasApp
Les dades recollides configuren un repositori de dades històric que, a mida que creix, permet precisar cada cop amb més cura els episodis d’olor i el seu origen i dinàmica, utilitzant la intel·ligència artificial i el machine learning per agregar i tractar unes dades importants a tots els nivells adreçades al benestar de la ciutadania.
Aquest projecte va comptar amb el finançament de la línia d’ajuts a projectes comercials de la segona convocatòria de Ports 4.0 i l’Autoritat Portuària de Tarragona hi va col·laborar com a agent facilitador.

WFriendly/Port
Amb això es busca oferir dades i informació vinculats que accelerin el compliment dels objectius de desenvolupament sostenible i la implantació als ports de les tecnologies de la quarta revolució industrial, desenvolupant una aplicació web per a la seva difusió i comercialització. A tal efecte, s’utilitzen tecnologies com IoT, Big Data i intel·ligència artificial per poder aplicar el model i l’índex WFriendly a gran escala, i així poder analitzar i processar grans volums d’informació de diferents orígens.
Aquest projecte va comptar amb el finançament de la línia d’ajuts a idees de la primera convocatòria de Ports 4.0 i es tracta d’un cas d’intraemprenedoria, ja que les desenvolupadores del projecte, Nuri Bordas i Anna Navarro, són treballadores de l’Autoritat Portuària de Tarragona.
Port Community System in Mediterranean Traffic - MED-PCS
Rol Port Tarragona: Líder del Projecte
Durada: 1 gener 2013 – 30 juny 2015
Pressupost: 1.901.670 €
El Port de Tarragona lidera i coordina el Projecte Europeu MED-PCS, que té com objectiu implementar i millorar el Port Community System (PCS) en quatre ports de la Mediterrània, així com desenvolupar un Sistema de Comunicació entre els referits PCSs, que asseguri la seva utilització eficient entre els membres de la Comunitat Portuària. Aquesta iniciativa té com a objectiu final optimitzar la gestió dels Ports i fer-los més competitius.
Els socis espanyols del Projecte són l'Autoritat Portuària de Tarragona i l'Autoritat Portuària de Cartagena; els italians l'Autoritat Portuària de Levante, la Universitat de Nàpols Federico II i Rete Autoestrade Mediterranee SpA; els grecs l'Autoritat Portuària de Igoumenitsa i la Universitat del Aegean.
El Projecte compta també amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, de l'Associació de Consignataris de Vaixells de Tarragona, de l'Associació Murciana de Logística, de l'Associació de Ports Med Ports Community i de l'International Port Community Systems Association (IPCSA).
El Projecte ha permès desenvolupar 12 nous serveis i millorar els serveis ja existents dels diferents Port Community System dels quatre Ports Mediterranis socis del mateix, a més d'una efectiva interrelació entre aquests diferents PCS mitjançant un nou Sistema de Comunicació. Per tal d’assegurar una efectiva implementació d’aquests nous serveis de PCS, prèviament s'han realitzat una sèrie de proves pilot per obtenir el feedback dels membres de les Comunitats Portuàries .
Posteriorment, per facilitar la posada en funcionament dels nous serveis de PCS s’han realitzat manuals, micro-vídeos i activitats de formació dirigides als potencials usuaris.
Els nous serveis de PCS del Port de Tarragona desenvolupats en el marc d'aquest Projecte són: - Coordinació de cites d'inspecció.
- Document d’aixecament sense papers d'importació telemàtic per a camió, ferrocarril i canonada .
- Document d’aixecament sense papers d'exportació.
- Document d’Admissió/Lliurament.
Durant tot el desenvolupament del Projecte també s'han realitzat activitats de comunicació i capitalització.
També s'ha desenvolupat una plataforma de formació e-learning, on es pot seguir un curs avançat de PCS i on poden consultar-se els diferents manuals i micro-vídeos de com utilitzar els nous serveis de PCS.


CLYMA
ACRÒNIM: CLYMA
PROGRAMA EUROPEU: Programa TEN-T. Actualment Programa Connecting Europe Facility (CEF) forTransport
ROL DE L’AUTORIDAD PORTUÀRIA DE TARRAGONA: Soci
DURADA: 15 març 2013 – 31 desembre 2015
PRESSUPOST: 2.258.000 €
En el marc global del Corredor Mediterrani, inclòs a la Xarxa Transeuropea de Transports (RTE-T), l'acció CLYMA se centra en l'anàlisi del transport de mercaderies entre Lió i Madrid, per facilitar el desenvolupament de forma coordinada de la Xarxa Bàsica (Core Network) de transports europea.
El Projecte CLYMA inclou estudis sobre l'organització i la implementació del concepte de corredor tenint en compte les perspectives a llarg termini, els aspectes mediambientals i les necessitats dels diferents agents associats al transport, així com la promoció de la sostenibilitat ambiental, la gestió eficient dels recursos i el transport baix en emissions dins d'un marc intermodal integrat.
Això ha de permetre estimular el concepte de "corredor verd" tal com s'ha indicat en el Pla d'Acció per a la Logística del transport de mercaderies. El Projecte pretén, així mateix, desenvolupar una estructura de gestió per al Corredor.
Core lingas hive
ACRÒNIM: CORE LNGas HIVE
PROGRAMA EUROPEU: Connecting Europe Facility (CEF) for Transport
ROL DE L’AUTORITAT PORTUÀRIA DE TARRAGONA: Soci
DURADA: 1 gener 2016 – 31 desembre 2020
PRESSUPOST: 33.295.760€
CORE LNGas Hive és un Projecte global que té com objectiu principal dotar a Espanya i Portugal d’una infraestructura adequada i un marc operatiu per al desplegament d'una xarxa de subministrament mundial de gas natural liquat (GNL) per al transport, en el context dels principals corredors de la xarxa Mediterrània i Atlàntica i a la zona de connexió entre els dos corredors a través de l'Estret de Gibraltar.
El Projecte se centra en un objectiu específic de la MAP 2.1 Prioritat: "... donar suport als estats membres en l'aplicació de la Directiva d'Energia Neta per al Transport ..." és a dir, la Directiva 2014/94, que estableix un full de ruta per desenvolupar la infraestructura necessària per subministrar combustibles nets per a usos de transport, substituint gradualment els sistemes de propulsió de carbó i de petroli actuals.
Amb aquesta finalitat, el CORE LNGas Hive presenta: un grup d'estudis amb vista a millorar l'ús de GNL a través de l'elaboració de recomanacions per desenvolupar condicions marc per a l'ús de GNL com a combustible en entorns portuaris, programes de formació en diferents nivells educatius, l'optimització de cadenes logístiques de GNL o estudis de viabilitat per a la reducció d'emissions en un sector específic de transport.
A més, el Projecte inclou diverses proves pilot reals per provar i validar algunes de les incerteses encara presents sobre el seu comportament mediambiental i operatiu i comprovar si, i en quines condicions, els projectes són viables, tant tècnicament com econòmicament.


I-Freight
ACRÒNIM: IFREIGHT
PROGRAMA EUROPEU: Programa MED 2007-2013. Axis 3, Objective 3.1: Improvement of maritime accessibility and of transit capacities through multimodality and inter- modality
ROL DE L’AUTORIDAD PORTUÀRIA DE TARRAGONA: Associat
DURADA: 1 gener 2013 – 30 juny 2015
PRESSUPOST: 1.961.612 €
La base del Projecte és millorar la competitivitat regional mitjançant la promoció del desenvolupament dels serveis de càrrega intermodals i ferroviaris eficients, al llarg de la zona MED.
El Projecte consisteix en la creació de Comitès Regionals de Desenvolupament de Serveis de Mercaderies Intermodals. Cada Comitè Regional funcionarà com un grup tècnic de treball per analitzar la viabilitat operativa i la rendibilitat socioeconòmica dels nous serveis de mercaderia intermodals, a petició de companyies interessades o per mitjà d’una proposta de qualsevol dels seus membres. A més a més, aquest grup tècnic podria proporcionar una gamma àmplia de possibilitats de suport comercial.
Tp Nova
ACRÒNIM: TPNOVA TRANSPYRENAEI
PROGRAMA EUROPEU: Programa Marco Polo II 2013. Actualment Programa Connecting Europe Facility (CEF) for Transport
ROL DE L’AUTORIDAD PORTUÀRIA DE TARRAGONA: Soci
DURADA: 8 gener 2014 – 8 gener 2017
PRESSUPOST: 13.876.858 €
Els objectius d’aquest Projecte són:
- Estendre el servei actual Tarragona-Barcelona a Perpinyà.
- Permetre el canvi modal a mes xarxes de ferrocarril cap a la resta d’Europa (França, Alemanya, Benelux, etc.).
- Aconseguir un canvi modal en el transport de mercaderies de la carretera al ferrocarril entre Espanya i França, per enfortir i garantir les cadenes de subministrament, evitant les saturades rutes de transport per carretera i establir una tarifa anual, que permeti garantir l’estabilitat dels costos i evitar els constants increments de les taxes de carburant, autopistes, etc.
- Consolidar el HUB dels Ports de Barcelona i Tarragona com la Plataforma Logística del sud d’Europa i com la porta d’entrada per a les mercaderies asiàtiques.


Widermos
ACRÒNIM: WIDERMOS
PROGRAMA EUROPEU: Programa 2012 Motorways of the Sea (MoS) Call for Proposals of the EU TEN-T. Actualment Programa Connecting Europe Facility (CEF) for Transport
ROL DE L’AUTORITAT PORTUÀRIA DE TARRAGONA: Associat
DURADA:1 juny 2013 – 30 desembre 2015
PRESSUPOST: 5.940.000 €
Dins d’un marc de suport operatiu i polític, WiderMoS millorarà la interacció entre el transport marítim i altres modalitats de transport (principalment ferroviari), desenvolupant noves interaccions port/vaixell/tren i eficients connexions port-hintenland, connectant ports i integrant orígens i destinacions, i reduint les diferències en i entre els diferents corredors comercials.
En resum, l’objectiu de WiderMoS és facilitar la connexió homogènia entre les Autopistes del Mar i la xarxa principal dels corredors TEN-T.
Les seves activitats són:
• Estudi prospectiu de les Autopistes del Mar al 2020 i més enllà.
• Anàlisis profund d’alguns temes clau incloent procediments duaners i processos logístics, unit al futur model de governança de la xarxa principal de corredors.
• Cinc pilots en el Mediterrani, l’Atlàntic i el Bàltic enfocats en el desenvolupament d’una Plataforma IT per a la Gestió del Corredor, funcionant com una finestreta única logística per a la integració dels serveis de transport marítim en la cadena logística, focalitzat en la logística sense papers/processos e-duaners i amb prioritat per la integració de les terminals terrestres i el transport ferroviari.