Comença l’aportació de sorra anual a la platja de la Pineda
-
Published in 2026
Els treballs de dragatge han començat aquest divendres i s’allargaran uns quinze dies
Es reposaran 100.000 m3 de sorra provinents d’un banc situat al sud de l’espigó del Racó de la Pineda
S’utilitzaran sonars i submarinistes per controlar que el dragatge no malmeti la flora de la zona
Port Tarragona ha iniciat aquest divendres, 17 d’abril, les tasques de reposició de sorra a la platja de la Pineda. L’aportació total serà de 100.000 m3 de sorra, que s’extreuen d’un banc situat al sud de l’espigó del Racó de la Pineda. Els treballs tenen una durada màxima de 15 dies, de manera que la platja quedarà a punt per a l’inici de la temporada turística. Aquesta aportació de sorra s’emmarca en un contracte de dos anys, que va començar el 2025, i que té un pressupost total de 2,8 milions d’euros (IVA inclòs). Es tracta d’una mesura ambiental compensatòria temporal per la prolongació del dic de Llevant. La futura construcció del contradic de Ponent permetrà una estabilització definitiva, de manera que ja no es requeriran noves aportacions.
Els treballs per a la reposició de sorra van començar la setmana passada amb la instal·lació de les canonades que transporten els sediments fins a la platja. Aquest dimecres, 15 d’abril, va arribar al recinte portuari la draga Idun R, que és l’encarregada de dur a terme els treballs d’extracció de material del banc de sorra. El vaixell és propietat de Rohde Nielsen, empresa guanyadora del contracte per a l’aportació de sorra dels anys 2025 i 2026. Es tracta d’una draga de succió en marxa i calat reduït -4 metres- que té l’opció de descarregar per comporta inferior o impulsant el material amb canonada.
La draga Idun R està treballant dins de la zona autoritzada, una àrea de 21 hectàrees situada al sud de l’espigó del Racó de la Pineda. Els sediments arriben impulsats a través de la canonada a la platja, on són repartits finalment per maquinària terrestre. Es preveu que les tasques de dragatge i recol·locació de sorra s’allarguin uns 15 dies, de manera que la platja quedarà a punt just abans de l’inici de la temporada turística.
Protecció de l’entorn natural
Un dels objectius de Port Tarragona és vetllar per l’entorn natural en tots els seus àmbits d’actuació, especialment en el que es refereix a les obres. Per aquest motiu, a més de complir amb les mesures ambientals requerides per norma, fa un pas més enllà i aplica uns controls propis i específics en aquesta obra.
Una de les mesures principal serà controlar la qualitat del dragatge i de les aigües. Dins de les mesures ambientals de competitivitat en estratègies marítimes, s’utilitzaran sonars i submarinistes per controlar que el dragatge no malmeti la flora de la zona, poblada de Cymodocea nodosa, una alga fanerògama marina inclosa en el llistat d'espècies silvestres de protecció especial.
A més, el Port de Tarragona realitzarà controls diaris i formació específica al personal per albirament o detecció de rastre de la tortuga babaua, una espècie en risc que se sap de la seva presència en altres platges del litoral tarragoní.
Estabilitzar la platja definitiva, objectiu de futur
L’aportació de sorra a la platja de la Pineda és una mesura ambiental compensatòria per la prolongació del dic de Llevant. Aquesta aportació extraordinària de sorra, unida a l’acció dels espigons de contenció que hi ha a cada banda de la platja, l’espigó dels Prats i l’espigó del Racó, permet retornar l’equilibri a la platja de la Pineda per aquesta temporada. L’objectiu de Port Tarragona és aconseguir l’estabilització definitiva de la platja, que s’obtindrà gràcies al futur contradic de Ponent.



















