Port Tarragona prova la capacitat de resposta dels equips d’emergència en un simulacre en un creuer
-
Published in 2025
L’exercici ha comptat amb la participació de l’Autoritat Portuària, Salvament Marítim, Capitania Marítima, Bombers de la Generalitat, Bombers del Parc Químic i la tripulació del creuer
El supòsit de l’exercici ha estat un incendi en la zona de bugaderia del vaixell, amb una simulació de dos ferits, dels quals un hauria de ser rescatat mitjançant una extracció vertical
Port Tarragona ha dut a terme un nou simulacre operatiu a les seves instal·lacions per a provar la capacitat de resposta dels equips d’emergència. En aquesta ocasió, l’exercici s’ha realitzat a bord d’un creuer. El supòsit del qual s’ha partit ha estat un incendi a la zona de bugaderia, amb la simulació de dues persones ferides, una de les quals necessitaria ser rescatada mitjançant una extracció vertical. En el simulacre, hi ha participat personal de l’Autoritat Portuària, Salvament Marítim, Capitania Marítima, Bombers de la Generalitat, Bombers del Parc Químic així com tripulació del creuer. Al llarg de l’any, Port Tarragona realitza una desena d’exercicis, entre simulacres operatius com aquest, simulacres de gabinet, pràctiques, jornades de seguretat i sessions internes per avaluar els seus protocols i preparar els equips per a oferir una resposta ràpida i eficaç en cas d’emergència.
El supòsit del qual s’ha partit en aquest simulacre ha estat un incendi en la coberta 0 del vaixell, a la zona tècnica de bugaderia. En l’inici de l’exercici, la tripulació del vaixell ha estat l’encarregada d’oferir la primera resposta a l’incident simulat, seguint el seu propi pla d’emergències. Seguidament, han avisat de la suposada situació a bord a l’Autoritat Portuària, que ha començat la coordinació d’un operatiu en el qual hi ha intervingut Salvament Marítim, Capitania Marítima, Bombers de la Generalitat i Bombers del Parc Químic, per a donar resposta a l’emergència.
En el vaixell, s’ha establert una zona segura a la coberta 2 des de la qual s’ha dut a terme la coordinació de tots els equips d’emergències que han accedit a l’interior per a realitzar el simulacre. En arribar a la suposada zona zero de l’incident, els equips d’intervenció han confirmat, en primer lloc, que l’accident simulat era un incendi. El personal d’emergències també ha confirmat que hi havia dues persones afectades i que una de les quals havia de ser rescatada per Bombers de la Generalitat mitjançant un sistema d’extracció vertical. Un cop la víctima ha estat fora a la zona perill, s’ha portat a la zona segura per a ser atesa pel personal mèdic.
El simulacre ha permès comprovar la coordinació bona resposta de tots els equips implicats davant emergències esdevingudes a bord d’un creuer. En aquest sentit, cal destacar que ell desenvolupament de l’exercici ha estat un èxit, ja que tots els equips participants en l’exercici han complert amb les seves funcions i amb els tempos esperats.
Activació de la sala d’emergències
Durant el simulacre, s’ha activat la sala d’emergències de l’Autoritat Portuària, cosa que ha millorat la coordinació i el seguiment de les actuacions dels diferents organismes implicats en la gestió de l’emergència simulada. Aquesta sala és un espai equipat amb amplis sistemes d’informació i un ‘videowall’ per a visualitzar les imatges de totes les càmeres de seguretat instal·lades al recinte portuari.
Ús de drons
Així mateix, la Policia Portuària ha donat suport al simulacre operant un dron que ha retransmès en temps real a la sala d’emergències les imatges de les actuacions dels diferents equips operatius ubicats a l’exterior del creuer. L’ús de drons, tant en simulacres com en situacions reals, millora la informació disponible de l’escenari d’una emergència.
Les imatges obtingudes pel dron estan integrades en el sistema de videovigilància existent en el recinte portuari mitjançant un sistema tecnològic innovador compatible amb els requisits normatius per al tractament d’imatges de seguretat.
Exercicis per estar preparats
Port Tarragona realitza una desena d’exercicis a l’any, entre simulacres operatius com aquest, simulacres de gabinet, pràctiques, jornades de seguretat i sessions internes per tal de posar a prova i millorar constantment els seus plans i protocols de seguretat davant de tot tipus d’emergències. En alguns casos, els simulacres comporten la posada en pràctica del desplegament i de tots els cossos implicats, com ha estat el cas d’aquest simulacre, cosa que permet analitzar el funcionament d’eines i la resposta oferta. En altres ocasions es realitzen simulacres de gabinet, en els quals es treballa i s’avalua el grau de coordinació entre els diferents actors implicats, mitjançant una simulació a la sala de gestió d’emergències de l’APT.
Als simulacres, cal sumar-hi altres tipus d’exercicis com per exemple pràctiques d’embarcament i desembarcament o proves de material de protecció i prevenció, que ajuden a tenir els equips entrenats per tal que puguin oferir una resposta ràpida, eficaç i coordinada en cas d’incident.
Image Gallery
https://www.porttarragona.cat/en/news/item/4116-port-tarragona-prova-la-capacitat-de-resposta-dels-equips-d-emergencia-en-un-simulacre-en-un-creuer#sigProIda7fac63379