El Port de Tarragona ret homenatge a les persones que van construir el primer tram del dic de Llevant

28 Abr

Instal·la un nou element en el mirador del dic de Llevant, direcció Far de la Banya, integrat en la Ruta patrimonial del Port

La pedra d’escullera simbolitza el record i la memòria als més 5.000 presidiaris que executaren dures tasques per construir l’artèria principal del Port, l’actual Dic de Llevant

Amb aquest acte el Port convida a conèixer la seva ‘Ruta patrimonial’ formada per més de 20 elements disseminats al llarg d’un atractiu passeig

Aquest dimecres 28 d’abril de 2021 el president del Port, Josep M.Cruset, presenta, en el mirador del dic de Llevant, el nou element que s’incorpora a la Ruta Patrimonial del Port de Tarragona.

Aquest nou element és una pedra d’escullera força especial i simbòlica, que queda ancorada a la segona rotonda del dic de Llevant, direcció Far de la Banya, lloc on el president Cruset ha fet pública la nova incorporació en l’acte d’inauguració.

La història i el record que representa aquest nou element ho explica amb detall la placa commemorativa que apareix al seu costat. El Port vol fer valdre la tasca duta a terme pels presidiaris que construïren el primer tram de l’artèria principal del Port de Tarragona des de finals del segle XVIII fins a finals del segle XIX: l’actual dic de Llevant.

Des de la vessant més històrica, el tòtem informatiu del nou element, situat en el mirador que hi ha davant de la rotonda, relatarà les etapes de la construcció del dic de Llevant i, sobretot, evocarà als més de 5.000 presidiaris que hi executaren dures tasques des de finals del segle XVIII, quan es reprengueren les obres del port Modern de Tarragona, fins ben entrat el segle XIX.

El text s’il·lustrarà amb fotos significatives i s’acompanyarà d’un codi QR que redirigirà al públic a un espai digital en el qual s’hi podran trobar continguts de suport al conjunt commemoratiu com ara, a través de Google Maps, quinze espais diferents de la ciutat relacionats amb els presidiaris i el presidi: el penal de la Pedrera, el convent dels Caputxins, el convent de sant Francesc o l'Hospital de Santa Tecla.

Difusió de la història portuària

L’objectiu que el Port de Tarragona persegueix amb la instal·lació d’aquest nou element patrimonial és, d’una banda, recuperar la memòria d’aquells presidiaris que construïren el Dic de Llevant, tot convidant a la reflexió d’aquesta situació força corrent en el segle XIX en què s’utilitzava el presidi de manera habitual en les obres públiques. D’altra banda el Port vol potenciar aquest espai portuari com un lloc de memòria i de difusió de la història portuària alhora que valorar-la.

Un passeig per la ‘Ruta patrimonial del Port de Tarragona’

Amb aquesta iniciativa, la marca cultural de Moll de Costa del Port de Tarragona, proposa apropar als ciutadans i ciutadanes els béns culturals, històrics i paisatgístics del Port tarragoní. La Ruta patrimonial respon al propòsit de desenvolupar i conservar espais d'alt valor històric cultural, mitjançant la creació d'aquest recorregut transitable a peu o en bicicleta, millorant les alternatives d'ús del temps lliure i recreació.

Els diferents elements de la Ruta Patrimonial portuària estan disseminats per indrets claus de la infraestructura tarragonina. Des del Far de Banya, les grues del Moll de Costa, els canons de l’Escala Reial o els derelictes que es van trobar al pas subterrani de la plaça dels Carros, passant pels Tinglados del Moll de Costa.

Cal afegir que cadascú dels elements està acompanyat d’un tòtem (català, castellà i anglès) per tal de guiar i dibuixar la història individual de cadascun d’ells.

En aquest enllaç oficial, https://www.porttarragona.cat/ca/port-i-ciutat/museu-port/la-difusio#ruta-patrimonial, el Port posa a disposició el mapa interactiu on es pot consultar cadascun dels punts que formen la ruta. També, aviat, es publicarà, a la zona ‘Servei de Publicacions’ de l’organisme (https://www.porttarragona.cat/ca/port-i-ciutat/servei-publicacions), el nou número de la col·lecció Petit Format sobre la Ruta Patrimonial del Port de Tarragona.

Des del Port, es convida novament, a passejar per la façana marítima i gaudir dels testimonis que evoquen un port del passat, del present i del futur.