L’embarcació ‘Pelícano’ del Port de Tarragona es trasllada a Alcanar per ajudar en les tasques de neteja

03 Sep

El Port cedeix l’embarcació per a extreure els residus del mar causats per l’aiguat del dia 1 de setembre

Es tracta d’una embarcació moderna i ecològica construïda amb acer inoxidable que presta servei regular al Port per minimitzar els impactes ambientals

Avui divendres 3 de setembre l’embarcació Pelícano 1003 del Port de Tarragona surt amb destinació Alcanar, per ajudar, en les tasques de neteja i recuperació ambiental, causades per l’aiguat del passat 1 de setembre.

Es preveu que Pelícano, que ja ha sortit avui en camió, arribi a Alcanar aquest matí al voltant de les 13:00 h i comenci, d’immediat, les tasques de suport i recollida avui mateix. El vaixell s’estarà a la zona del Port d’Alcanar (a tocar de la cimentera CEMEX) fins finalitzar les tasques de neteja ja que, a hores d’ara, els equips professionals saben el què hi ha a la superfície però no tenen informació sobre l’estat en què es troba el fons marí. Per tant, Pelícano romandrà a Alcanar fins que les tasques de neteja es donin per complertes totalment. El vaixell porta com a tripulació un patró i un mariner que seran les persones encarregades de l’acció de recuperació, així com personal (2 persones) a terra de l’empresa Ecolmare, empresa de serveis especialitzada en la neteja de les aigües portuàries, litorals i continentals.

L’embarcació

Pelícano 1003 és una embarcació que forma part de la flota marina del port tarragoní amb l’objectiu de minimitzar els impactes a l’entorn, prevenir la contaminació i reciclar els residus per a optimitzar els recursos naturals.

Es tracta d’una embarcació, construïda amb acer inoxidable, moderna i ecològica que s’encarrega d’extreure residus sòlids flotants. Cal afegir que el seu disseny permet que sigui el mitjà ideal per a lluitar front una accidental contaminació marina per hidrocarburs.

El vaixell té 10,80 metres d'eslora, 2,5 metres de mànega i 1 metre de calat. El vaixell presenta els últims desenvolupaments tecnològics en aquest camp  (disseny, materials, comunicacions, ...), destacant el seu potent motor de 210 cavalls, que li confereix una gran capacitat de maniobra i una major velocitat, de 8 nusos i una velocitat de treball de 2 a 3 nusos, optimitzant així el rendiment en la prestació del servei.

Les tasques

L’embarcació Pelícano serà l’encarregada per donar suport i dur a terme tasques d’extracció de residus i materials sòlids que es troben a hores d’ara al mar a la costa del territori d’Alcanar, un dels indrets que ha patit bruscament les conseqüències dels aiguats. La pluja es va desbocar el migdia de dimecres al Montsià, amb uns aiguats d'intensitat torrencial que van afectar localitats com Alcanar, Ulldecona o Sant Carles de la Ràpita. El total de pluja va arribar als 252 litres per metre quadrat a l'estació d'Alcanar, segons el Servei Meteorològic de Catalunya.

Cal afegir que Protecció Civil va activar, en estat de ‘Prealerta’, el seu Pla Especial per contaminació accidental de les aigües marines, ja que es va detectar una taca a la bocana del port d'Alcanar. Salvament Marítim, per la seva part, va posar les barreres per contenir-la dins el port d’Alcanar.

Per aquests motius, el Port de Tarragona ha ofert els seus recursos per treballar conjuntament amb altres equips professionals i solucionar, al més aviat possible, les destrosses causades per l’aiguat torrencial.

Port Sostenible

La política ambiental de l'Autoritat Portuària de Tarragona està recollida en el seu Pla de Sostenibilitat Agenda 2030, un pla viu i que serveix com a guia per a les actuacions més rellevants que es desenvolupen en matèria ambiental.

La filosofia de fer un port sostenible es fonamenta a minimitzar impactes ambientals, prevenir la contaminació amb la col·laboració de les empreses portuàries, augmentar la valorització dels residus, optimitzar els recursos naturals i realitzar accions de formació i conscienciació ambiental.

Most Visited

Work with us

Job board of the Port Authority of Tarragona
Open Data