El Port de Tarragona presenta el programa d’actes en commemoració del seu 150è aniversari

07 Nov

( #150PortTGN)

L’Autoritat Portuària de Tarragona celebrarà el seu aniversari durant un any, de novembre 2019 a novembre 2020, amb diversos actes institucionals i culturals

Un gran acte central per a més de 800 persones i dos concerts multitudinaris al Moll de Costa seran els actes més participats

La renovació del Museu del Port esdevindrà el llegat del Port a la ciutat amb motiu dels 150 anys

El president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, ha presentat avui el programa d’actes que durant els pròxims 12 mesos servirà per commemorar els 150 anys del Port de Tarragona. La roda de premsa s’ha celebrat en el moll de Reus, una de les instal·lacions històriques del Port de Tarragona, i al costat de les grues més antigues que hi ha en funcionament, Cruset ha desgranat els actes que marcaran el curs 2019-2020 per celebrar que l’any 1869 es constituïa la Junta d’Obres del Port de Tarragona, antecessora de l’actual Autoritat Portuària de Tarragona (APT).

La programació d’aquest aniversari és una combinació d’actes institucionals i culturals oberts a la comunitat portuària, a la ciutat de Tarragona i al territori. En concret, 5 grans actes marcaran el curs 2019-2020, junt amb el reforç del programa d’activitat del Moll de Costa, amb l’objectiu comú d’apropar el passat i el present del Port de Tarragona al públic general.

És per aquest motiu que el lema d’aquest 150è aniversari és “Una Gran Història Junts”, ja que –explica Cruset- “La història del Port de Tarragona és la història de la ciutat de Tarragona i del Camp de Tarragona, i viceversa, perquè al llarg dels segles sempre han estat entrelligades per raons estratègiques, econòmiques i comercials”.

14 de novembre | L’Atles Històric, l’obra de referència del Port

El programa d’actes preveu cinc grans dates per a cinc grans actes per commemorar la història del Port. El primer serà la setmana vinent, concretament el 14 de novembre, dia en què es presentarà un atles il·lustrat de la història del port de Tarragona. L’obra de l’il·lustrador i historiador Joan Carles Blanch i Torrebadell (la Riera de Gaià, 1973 que rep el títol d’Atles Històric i Il·lustrat del Port de Tarragona. Del passat al present es presentarà el dijous 14 de novembre, a les 19 hores al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona.

Aquest llibre, diu Cruset, “es converteix així en el suport principal per donar a conèixer els més de 2000 anys d’història del Port”, i conté amb una línia del temps que va dels ibers als àrabs, de la construcció del temple d’August a la càtedra, de l’artesania a la indústria, de Tàrraco a Tarragona i, en el qual, es troben personatges, edificis, art, vaixells, batlles, guerres, revoltes, curiositats, societat, patrimoni, documents... per narrar més de 20 segles d’història.

L’obra, un treball que combina text i dibuix de manera divulgativa i clara, esdevindrà des d’ara el llibre institucional del Port, tant pel seu extraordinari interès històric i documental com també per la seva gran bellesa plàstica i la gran qualitat de l’edició. És un atles que uneix el rigor de la narració històrica amb uns dibuixos preciosistes i que atansa d’una manera extraordinària el Port de Tarragona, tant al públic adult interessat en el nostre entorn com als infants. L’obra, que conté 288 pàgines, consta de set capítols que inclouen l’antiguitat (segles III aC – IV dC), l’edat mitjana (segles V-XV), l’edat moderna (segles XVI-XIX), l’edat contemporània (segles XIX-XX) i l’actualitat (segle XXI).

28 de febrer | Acte central, agraïment a la gent del Port

El 28 de febrer tindrà lloc un gran acte central al Refugi 1 del Moll de Costa. Aquest acte es convertirà en un homenatge i un agraïment a les persones que, en les darreres dècades i actualment, dediquen la seva vida professional a fer créixer el Port de Tarragona des del punt de vista institucional, comercial i cultural.

L’acte institucional que està previst que aplegui tota la comunitat de persones vinculades al Port de Tarragona i al seu entorn institucional, empresarial, veïnal, social i cultural servirà per fer un repàs de la història del Port de Tarragona, posant especial èmfasi en els darrers 150 anys del Port, a través de vídeo i altres mitjans audiovisuals.

27 de juny | Festa infantil, per als més menuts

El tercer gran acte és obert al públic per als més petits de la ciutat de Tarragona i de les comarques del Camp. La tarda vespre del 27 de juny acollirà una gran festa infantil a l’espai entre tinglados del Moll de Costa. El macroespai serà l’escenari d’una sèrie d’animacions i actuacions per als més menuts de cada casa, entre les quals destaca l’actuació d’un dels grups infantil de més èxit a Catalunya: El Pot Petit.

El Pot Petit és un projecte per als més petits, màgic, ple de música, teatre, cançons i personatges divertits. Des de fa anys aquest grup ofereix concerts on combina la música, els titelles i el teatre, i amb les seves cançons pròpies i originals enganxen als més petits (d’entre 2 i 7 anys) però també agraden als més grans. En els concerts es gaudeix de la música en directe amb vuit músics dalt l’escenari: baix, bateria, guitarra, piano/violí, saxo, trombó, titellaire i veus, i escoltar els seus tres discos amb temes propis ‘Canta amb el Pot Petit’, ‘Ritmes i Rialles ‘ i ‘A l’aventura’.

Uns personatges que entusiasmen a la canalla: La Pau, la Jana, la Melmelada Band, la Gina, la Juna i en Pol, acompanyats de tots els seus amics: el lleó vergonyós, el cuc poruc, els pirates, la girafa i l’elefant, la formiga rockera, el drac Rac… es presenten en un espectacle molt festiu per a tota la família.

27 de Juny | Concert jove, la gran festa d’estiu

El 27 de juny també acollirà un gran concert obert a la gent amb l’esperit més jove del territori amb Doctor Prats en un concert a la mitjanit del 27 de juny.

Doctor Prats el formen set músics que entusiasmen des de 2014 arreu. El projecte es va iniciar ara fa cinc anys amb Marc Riera (ex Kayo Malayo) i va comptar amb Ramon Figueras (trompeta i Josep J. Rey (guitarra), Oriol Cors (bateria), Víctor Martínez (teclat) i Guillem Boltó (trombó). El baixista Miki Santamaria va animar que Marc Riera fos el cantant.

Tot i que la intenció inicial era la de fer videoclips originals per penjar-los al YouTube, l’èxit del primer disc ‘Patates amb Peix’ va fer que una productora fes una oferta al grup per fer una gira de concerts. Després va venir el primer videoclip, ‘Rockamboleska’, que es va viralitzar i van realitzar la primera gira el 2015, amb més de 50 concerts.

El segon disc ‘Aham Sigah’ va representar que el grup s’escolés per les principals emissores de ràdio i que Doctor Prats va passar a ser un habitual als cartells dels grans festivals catalans, actuant l’escenari de l’avinguda Maria Cristina per les Festes de La Mercè, davant de més de 50.000 persones. També va col·laborar en el disc de La Marató de TV3. El grup va rebre el premi Enderrock (2017) i han actuat en nombrosos festivals a Catalunya i a l’estranger (França, Hongria, Japó, Marroc, etc.).

Els discs ‘Venim de Lluny’ i ‘Avui lluny és més a prop’ d’aquests darrers dos anys han arribat a ser número 1 en les llistes de ràdio i com diu el grup, “Doctor Prats sempre s’ha caracteritzat per fer possible allò que sembla impossible”, un grup que no ha parat de fer concerts amb un èxit extraordinari i que cal destacar que han estat presents enguany al Canet Rock (per tercer any consecutiu) i al Doctor Music Festival.

Novembre 2020 | El nou Museu del Port

Durant aquest any, i en paral·lel al programa d’actes, es procedirà a la reforma i actualització de l’espai que actualment ocupa el Museu del Port. El projecte de reforma del Museu suposarà una inversió del milió d’euros d’inversió i consistirà en la rehabilitació integral del Refugi 2 amb una durada de 10 mesos i afectarà una superfície de 2.600 m² construïts i permetrà l'augment de la superfície expositiva en uns 600 m².

Els treballs a realitzar també comprenen la millora de l'envoltant de l'edifici, i en destaca la substitució de la coberta existent per millorar les capacitats tèrmiques del conjunt. Posteriorment, es procedirà a la climatització de tota la nau, inexistent fins al moment, per millorar la confortabilitat interior. Es preveu realitzar una reordenació de totes les oficines del Museu així com l'execució de nous espais d'emmagatzematge o per a la realització d'activitats dirigides i tallers.

Al mateix temps, es procedirà a la creació d’una museïtzació nova que valori el patrimoni portuari i marítim del Museu i, a la vegada, incorpori nous formats participatius i espais audiovisuals.

L’objectiu del Port de Tarragona és que l’any del 150è aniversari pugui acabar amb una visita a les noves instal·lacions, a finals de 2020, oberta a tota la ciutadania per poder conèixer el nou Museu del Port i que aquesta actuació sigui el llegat del Port a la ciutat amb motiu d’aquest aniversari.

Novembre 2019 – novembre 2020 | Més activitats al Moll de Costa

Per celebrar aquest aniversari, la programació cultural del Port de Tarragona també comptarà amb més activitats amb motiu del 150è aniversari, que reforçarà el caràcter especial d’aquest curs 2019-2020.

Visites teatralitzades en golondrina

Durant els mesos d’abril, maig i octubre, es posaran en marxa dues noves activitats per apropar el Port a la ciutadania. D’una banda, s’organitzaran visites teatralitzades a bord de la golondrina per conèixer des de mar el nostre port. Conèixer el Port des de la mar és una de les activitats millor rebudes pels visitants ja sigui en l’àmbit empresarial com en el ciutadà. Per aquest motiu en proposem un seguit amb la visita dels diferents molls des del mar i altres instal·lacions portuàries.

Aquesta visita teatralitzada permetrà conèixer unes instal·lacions del Port de Tarragona que es despleguen en 4 municipis: Tarragona, Vila-seca (la Pineda), Salou i la Canonja. Des del mar, un “antic treballador/a del port” explicarà el funcionament i les històries del nostre recinte portuari i els participants podran per fer-se una idea de les grans dimensions del Port de Tarragona, un dels ports més importants de la Mediterrània.

OpenPORT

I, d’altra banda, també es posarà en marxa l’activitat “OpenPORT” que consistirà en convidar a persones i famílies a visitar el port i les seves instal·lacions per terra amb l’objectiu d’explicar el funcionament i les curiositats de l’espai d’activitat comercial portuària.

Les interioritats del Port com a espai desconegut ofereix una proposta experiencial de gran valor que segur que farà les delícies dels tarragonins i tarragonines. El Port de Tarragona aprofita l’efemèride per oferir l’oportunitat d’obrir les seves portes en grups reduïts per fer una visita guiada i per terra. Visitarem els molls, els elements del port com grues, sitges, etc. Aquesta experiència s’organitzarà en el període de gener a octubre de l’any que ve, en funció de la disponibilitat dels espais.

A més, els diferents espais del Moll de Costa centraran moltes de les seves activitats en recuperar i divulgar la història del Port. L’Arxiu del Port, el Teatret del Serrallo, el Museu i els espais d’exposició del Moll de Costa acostaran a través de contes, visites guiades, xerrades, publicacions i altres experiències, aspectes pocs coneguts de la història del Port.

Origen de la celebració dels 150 anys del Port de Tarragona

El 18 d’octubre de 1869 es va constituir la Junta d’Obres del Port de Tarragona, la primera entitat responsable de l’administració i gestió de la instal·lació catalana, que va impulsar el finançament i construcció de les obres del port modern. Tarragona va ser la segona entitat de l’Estat espanyol que es va constituir, després de Barcelona que es va reunir el febrer de 1869. Després de Tarragona, es van crear les de Sevilla, el 1870, la de Santander i Palma, el 1872, la de Màlaga, el 1874 o la de A Coruña, el 1877.

El reglament de la Junta d’Obres del Port de Tarragona es va aprovar el 25 de novembre i la seva funció principal era administrar els fons econòmics. La direcció de les obres anava a càrrec dels enginyers, la inspecció era responsabilitat de l’enginyer en cap de la província i l’aprovació de projectes i liquidacions així com la recepció d’obres depenien directament del Ministeri de Foment.

La Junta d’Obres del Port de Tarragona va estar vigent des del 1869 fins al 1992, quan a partir de la Llei de ports 27/1992 es van extingir les juntes d’obres i es van substituir per les autoritats portuàries. D’aquí la importància de la commemoració de l’efemèride atès que es commemora els 150 anys de la creació de la Junta d’Obres, el precedent més immediat de l’actual Autoritat Portuària.

La Junta d’Obres del Port de Tarragona es va reunir per primer cop el 5 de novembre de 1869 i tenia representació, a més del director de la Junta, del Govern Civil, la Comandància de Maria, la Junta Provincial d'Agricultura, Indústria i Comerç, de l'Ajuntament i de la Diputació. I a final del segle XIX van tenir lloc les realitzacions més importants que contribuïren que el port assolís la fisonomia actual.

Les infraestructures que va desenvolupar aconseguiren superar un problema històric de la ciutat: proporcionar un resguard ampli i segur per als vaixells. Amb l’impuls de la Junta d’Obres, el Port de Tarragona es va transformar en la instal·lació marítima que l’economia catalana industrialitzada necessitava per connectar-se amb la resta del món.

Amb la Junta d’Obres, els recursos es gestionaren d'una manera més eficaç. A més, coincidí amb un moment en què augmentà considerablement el tràfic, sobretot l'exportació de productes. És l'època durant la qual es construí el moll de Costa, el Paral·lel al de Costa i les obres dels dics de Llevant, de l'Oest i el Transversal. Aquesta constructiva passà a un segon terme i prengué més importància l'equipament de les infraestructures i la renovació de l'utillatge, així com la millora dels serveis, la pavimentació dels molls o la instal·lació d'energia elèctrica.

El Port de Tarragona intervingué també en la construcció dels ports de Cambrils, l'Ametlla de Mar i Salou arran d'un decret de l'any 1928 pel qual Tarragona s'encarregava d'administrar i executar les obres en aquells ports que d'aquesta manera passaren a ser agregats al tarragoní.

A partir dels anys seixanta del segle XX, i a conseqüència de la implantació de la indústria petroquímica a la zona i de la nova situació econòmica creada amb el Pla d'estabilització de l'any 1959, el tràfic portuari augmentà notablement. Amb aquesta nova conjuntura, el port construirà noves instal·lacions adequades a les necessitats del moment, com els pantalans, per a la càrrega i descàrrega de productes petrolífers i noves vies d'accés com l'Eix Transversal.

Aquesta diversificació va comportar adaptar la infraestructura portuària a les noves necessitats augmentant el calat dels molls o construint noves superfícies com el moll de Catalunya, el moll d'Andalusia, el de Cantàbria o el de la Química.

La fesomia de la ciutat de Tarragona ha canviat alhora que ho feia el Port a través dels segles, tant amb l’arribada del ferrocarril o el naixement dels barris marítims; com en l’actualitat, amb la passarel·la del Port, el passeig Marítim del Miracle, l’aposta pels creuers i la ferma aliança amb la cultura a través de les relacions Port-ciutat, tot un referent de la integració dels ports amb la ciutadania. Tot un referent de la integració del Port amb la ciutadania.

#150PortTGN

Agenda d'activitats

Moll de Costa

Most Visited