L’Arxiu del Port de Tarragona celebra la Setmana dels Arxius

01 Jun

Durant el mes de juny, es commemora el Dia Internacional dels Arxius amb activitats gratuïtes

Dijous 9 de juny, inicia una nova sessió del cicle ‘Tardes a l’Arxiu’ amb Ramon Alberch, ‘Arxius, literatura i cinema’

Els dies 7, 14 i 16 de juny, Ricard Lahoz imparteix un taller sobre la divulgació de la història des del periodisme

Dissabte 11 de juny i diumenge 12 de juny hi ha una visita teatralitzada per conèixer la història portuària

El 9 de juny de cada any se celebra, arreu del món, el Dia Internacional dels Arxius, data que instaurà el Consell Internacional d’Arxius (ICA) l’any 2008 coincidint amb el 60è aniversari de la creació d’aquesta entitat internacional que vetlla pels arxius i el personal que hi treballa.

Des d’aquella data, cada any són més els centres d’arxiu que commemoren aquesta efemèride proposant activitats diverses i de diferents formats enfocades, principalment, a donar-los a conèixer a la ciutadania.

En els darrers anys, aquesta celebració s’ha estès a cada dia de la setmana que inclou el 9 de juny, de manera que ja s’ha instituït la Setmana dels Arxius amb la multiplicitat d’actes i propostes que això comporta.

El Consell Internacional d’Arxius ha proposat per aquest 2022 l’etiqueta #ArchivesAreYou per a parlar del que significa ser arxiver i arxivera i què és el que els documents d'arxiu reflecteixen realment: històries. Aquestes històries mostren la relació dels arxius i els seus professionals amb les comunitats que estan representades (o no) en aquestes narratives.

Els arxius catalans s’han afegit, com cada any, a la iniciativa amb el lema: “Busquem exploradors i exploradores d’històries. Descobreix-les!” incitant a conèixer les històries increïbles que es troben en el patrimoni documental que custodien els arxius de Catalunya. Als canals socials s’utilitzaran les etiquetes #SIA2022 #explorArxius i #somarxiu per donar més visibilitat a la campanya. I el Port de Tarragona, com sempre, s’ha sumat tant a aquesta iniciativa com a organitzar activitats per donar a conèixer la tasca de l’arxiver, la divulgació de la documentació servada i la instal·lació de l’Arxiu.

Com divulgar la història

Des de l’Arxiu del Port de Tarragona s’han preparat diverses activitats durant la Setmana dels Arxius començant per un taller titulat: ‘Com divulgar la història des del periodisme’, a càrrec del periodista Ricard Lahoz, que tindrà lloc els dies 7, 14 i 16 de juny de 4 a 7 de la tarda a les instal·lacions de l’Arxiu del Port al carrer d’Anselm Clavé, 2. El taller va adreçat a totes aquelles persones interessades a adquirir pautes per poder difondre i divulgar coneixements històrics amb rigor científic.

Lahoz, periodista, director de la revista Fet a Tarragona, mitjà digital i revista tarragonina, és professor de la Universitat Rovira i Virgili de ‘Gèneres Informatius en mitjans de premsa i audiovisuals’; i ha estat director de Tarragona Ràdio i col·laborador del Canal Català TV Tarragona. Ha escrit diversos llibres de caràcter social.

L’activitat és gratuïta, però cal fer reserva a través del correu Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo..

Arxius, literatura i cinema i visita teatralitzada

Per al dia 9 de juny, el Dia internacional dels Arxius, s’ha programat una nova sessió del cicle ‘Tardes a l’Arxiu’, en la qual s’oferirà la xerrada ‘Arxius, literatura i cinema’ amb l’historiador i arxiver Ramon Alberch, presentada pel periodista Esteve Giralt. La conferència es farà a les 7 de la tarda a la sala d’actes de l’Arxiu del Port.

L’arxiver i historiador Ramon Alberch és considerat un dels màxims experts en arxivística de Catalunya. Ha estat director de l’Arxiu Municipal de Girona, arxiver en cap de l’Ajuntament de Barcelona i director de l’Institut Municipal d’Història de Barcelona. Va tenir una participació destacada en les negociacions amb el govern espanyol relatives al retorn dels ‘Papers de Salamanca’. També destaca la seva tasca com a docent a la Universitat Autònoma de Barcelona i a diverses universitats americanes. Ha estat president de l’entitat Arxivers sense Fronteres.

I en el cap de setmana, dissabte 11 de juny i diumenge 12 de juny, a les 11 del matí, s’organitza la visita teatralitzada: ‘Projectant el port amb l’enginyer Bellido’, un recorregut per la història portuària de la mà d’aquest enginyer portuari del segle XIX, artífex, entre altres coses, del Moll de Costa del Port de Tarragona. Una activitat per a tots els públics i amb la qual es pot redescobrir la història de Tarragona d’una forma lúdica.

Totes les activitats són gratuïtes, amb aforament limitat, però cal fer reserva a través del correu Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo..