El Moll de Costa acull l’exposició ’55 Urnes per la llibertat’, homenatge als fets de l’1 d’octubre

10 Sep

La mostra s’inaugurarà aquest divendres 10 de setembre i estarà oberta al públic fins al 17 d’octubre al Refugi 1

Es tracta del treball de 55 artistes de Catalunya, des del nord fins al sud, on, a partir de les urnes de l’1-O, mostren les seves creacions i el seu compromís pel dret a decidir

Un projecte que es va posar en marxa sota el lideratge del Comitè de Solidaritat Catalana de la Catalunya Nord i avalat per l’Assemblea Nacional Catalana

L’exposició va iniciar el seu recorregut a Brussel·les i ha recorregut indrets com Perpinyà, Barcelona, Girona, Cadaqués, etc.

Aquest divendres, 10 de setembre a les 19:30 h, s’ha inaugurat l’exposició ’55 Urnes per la llibertat’ al Refugi 1 del Moll de Costa, un homenatge i memòria als fets de l’1 d’octubre. L’acte ha comptat amb la presència de diverses personalitats del Comitè de Solidaritat de la Catalunya Nord, així com representants de l’Assemblea Nacional Catalana a Tarragona.

El president del Port, Josep M Cruset ha assistit a l’acte i ha agraït l’assistència a totes les persones presents i ha convidat a la ciutadania a visitar aquest projecte. L'exposició ’55 Urnes per la llibertat’ mostra el treball d’una cinquantena d’artistes de Catalunya, de diferents tendències, de vàries generacions, des de les Terres de l’Ebre a París, tots ells i elles, participant amb obra que fa visible el seu compromís amb la voluntat de llibertat que la societat catalana ha reivindicat de manera pacífica en els darrers anys.

Els i les artistes van disposar d’una de les urnes del referèndum de l’1-O per fer la seva creació i mostrar el seu compromís amb la democràcia i amb el dret a decidir. Els artistes han cedit el seu treball de manera gratuïta per ajudar a aconseguir els objectius del projecte: fer memòria i escriure la història. En el llibre editat amb l’exposició la reproducció en color de cadascuna de les peces de l’exposició va acompanyada d’un text on cada un dels 55 artistes reflexiona al voltant del significat de la seva obra i de la seva visió personal sobre el referèndum i els fets de l’1 d’octubre.

L’exposició va iniciar el seu recorregut a Brussel·les, inaugurada pel Conseller Lluís Puig i a continuació va viatjar a Perpinyà on va ser presentada pel M.H. President Torra. El MH present Torra també la va inaugurar a Barcelona. La mostra va viatjar posteriorment a Girona, Vilanova i la Geltrú, Olot, Calella, Vic, Reus, Tortosa, Sant Cebrià, Cadaqués i Lleida.

Horaris de l’exposició

L’exposició, d’accés lliure, estarà oberta fins al 17 d’octubre. Durant el mes de setembre l’horari de visites serà de dimarts a dissabtes de 10 h a 13 h i de 17 h a 20 h. Durant el mes d’octubre l’horari serà modificat i serà de 10 h a 13 h i de 16 h a 19 h. En tots dos casos els diumenges i festius romandrà oberta d’11h a 14 h. Els dilluns, el Refugi 1 estarà tancat.

Assemblea Nacional Catalana a Tarragona

L’Assemblea Nacional Catalana a Tarragona, vol commemorar el quart aniversari de la celebració del Referèndum per la Independència de Catalunya a través del qual el poble català va expressar la seva voluntat d'independència amb l’exposició “55 URNES PER LA LLIBERTAT”, en la que reputats artistes expressen la seva particular visió, tant de les urnes que van acollir la voluntat popular com de les conseqüències que s’han viscut.

Entre els 55 creadors, n’hi ha un de tarragoní, es tracta de Tom Carr, un reconegut artista plàstic contemporani i considerat un dels artistes més actius en el desenvolupament d’instal·lacions i muntatges arquitectònics de la dècada dels vuitanta. Carr va néixer a Tarragona l’any 1956 i 4 anys després va emigrar amb la seva família cap als Estats Units on va créixer i residir fins als 18 anys. Carr de seguida es va sentir atret pel món de les arts fet que el va portar a estudiar Belles Arts. Interessat pels conceptes de temps-espai, moviment i qualitat tridimensional que volten l’entorn al precepte minimalista de l’expressió. Carr va impartir cursos a la School of Visual Arts de Nova York i és autor de dissenys d’espais lumínics com ara l’Illa Fantasia de Vilassar de Dalt.

Els representants de l’Assemblea volen “expressar el seu agraïment al Port de Tarragona per acollir l’exposició a la ciutat i, a l'Ajuntament de Tarragona, per accedir a emmarcar-ho dins el programa de Festes de Santa Tecla”.

Introducció i sinopsi de l’exposició

El Comitè de Solidaritat Catalana de la Catalunya Nord va posar el projecte amb l’objectiu de fer memòria, denúncia i homenatge als fets de l’1 d’octubre, quan el poble català es va unir de manera inequívoca per poder expressar el seu anhel de llibertat.

Aquesta mirada sobre els fets va acompanyada d’una acció decidida per aconseguir fons que permetin ajudar a la Caixa de la Resistència i d’aquesta manera posar un gra de sorra en la lluita per retornar la llibertat a presos i exiliats i també a ajudar a les seves famílies en els difícils moments que estan travessant per intentar fer possible que la seva veu fos escoltada.

Les creacions dels 55 artistes s’acompanya amb una selecció de fotografies de Jordi Bartoli, membre de la cooperativa Divergence-images.com, realitzades entre el 20 de setembre i el 21 de desembre de 2017 per al diari francès “Le Monde”.

L'exposició està comissariada per Esteve Sabench i Fina Duran. El muntatge és un disseny de Jordi Tolosa. L’exposició, com tot el conjunt del projecte, ha comptat amb una xarxa de complicitats que han contribuït amb el seu esforç i compromís a tirar endavant el projecte.

Catàleg

Un dels eixos del projecte és el catàleg posat a la venda a favor de la Caixa de Resistència. Aquest llibre s’ha convertit, gràcies al disseny de David Torrents, en un preciós objecte de compromís i denúncia, donat que tots els que hi han col·laborat (autors, fotògrafs, dissenyador, traductors, correctors, impressors, distribuïdors) ho han fet de manera desinteressada.

En aquesta publicació s’hi poden llegir textos de M.H. President Carles Puigdemont, dels comissaris, del coordinador del Comitè de Solidaritat Catalana de la Catalunya Nord, Hervé Pi; del professor de la Universitat de Perpinyà, Joan Becat; del filòsof i professor de la Universitat de Girona, Xavier Antich; del periodista i director de Vilaweb, Vicent Partal; de l’historiador de l’art i professor de la UAB, Joan M. Minguet; del poeta, assagista i traficant d’idees, Vicenç Altaió, i de l’activista David Fernàndez.

La reproducció en color de cadascuna de les peces de l’exposició va acompanyada d’un text de cada un dels 55 artistes on reflexiona al voltant del significat de la seva obra i de la seva visió personal de l’1 d’octubre.