El conseller Jaume Giró visita el Port de Tarragona

02 Jul

Conseller i president estudien les oportunitats d’implantació en la Zona d’Activitats Logístiques

Cruset explica les inversions amb “Horitzó 2023” que en 2 anys situaran el Port entre els més competitius de la Mediterrània

La trobada ha inclòs la signatura en el Llibre d’Honor de l’Autoritat Portuària de Tarragona i una visita de les instal·lacions per mar

El conseller d’Economia de la Generalitat de Catalunya, Jaume Giró, ha visitat avui el Port de Tarragona. Giró ha estat rebut pel president del Port, Josep M Cruset, i tots els membres de l’equip directiu de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) i, en una sessió posterior, ha pogut conèixer de primera mà el funcionament i característiques tècniques del Port. El conseller ha realitzar a visita acompanyat per Matilde Villarroya, secretària d’Afers Econòmics i Fons Europeus; i Josep Solà, director general de Patrimoni.

El president del Port ha aprofitat la trobada per compartir amb el conseller els projectes estratègics del Port de Tarragona Horitzó 2023, un any en el que conflueixen en el temps la posada en funcionament d’infraestructures clau per al creixement del Port de Tarragona. Cruset ha destacat “el salt endavant que suposarà la posada en marxa de les dues connexions terrestres que depenen d’altres administracions i de les tres inversions en infraestructures que està implantant el Port”.

L’any 2023 entraran en funcionament dues comunicacions de vital importància per a Tarragona: el Corredor ferroviari del Mediterrani que convertirà el Port en el node logístic amb connexió amb ample de via internacional més al Sud d’Europa; i l’entrada en funcionament del Túnel de Lilla, que reduirà notablement el temps del trajecte per carretera entre el Port i els clients del seu hinterland (16 minuts menys entre Tarragona i Lleida, per exemple).

Al mateix temps, el Port de Tarragona preveu que en el 2023 es posin en marxa la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i l’ampliació i millora de la terminal Intermodal de la Boella de la mà de CTC-Combi Terminal Catalonia (joint venture liderada per BASF). Per aquesta raó, Cruset creu que “en 2 anys, aquestes infraestructures situaran el Port entre els més competitius de la Mediterrània”.

Implantacions a la ZAL

La reunió també ha abordat els diferents projectes d’implantació a la ZAL. L’espai que compta amb gairebé 1 milió de m2 de sòl logístic-industrial ha suscitat molt d’interès des que la Comissió d'Urbanisme de Tarragona va aprovar de forma definitiva el projecte al desembre de 2019. En els darrers mesos, més de 50 empreses dels àmbits logístic, immologístic, industrial i del transport s’han interessat per la zona i han realitzat consultes per estudiar una possible implantació al Port de Tarragona.

El Conseller ha destacat “l’alt valor estratègic de la Zona d’Activitats Logístiques per al país, en un moment en que és necessari atraure activitats que actuïn de motor econòmic del territori”. Giró ha explicat també que “Catalunya compta amb la capacitat empresarial, el coneixement tècnic i el capital humà per fer front al repte de la recuperació econòmica i de transformació energètica, i en aquest camp, la logística -de la mà del Port de Tarragona- pot ser una important punta de llança de la sortida de la crisi provocada per la pandèmia”.

El conseller ha constatat “l’enorme potencial de la ZAL del Port de Tarragona per atraure inversions de primer nivell al nostre país en un moment decisiu per a la nostra economia en el qual em de fer front a un triple repte digital, sostenible i energètic, tal i com marquen les línies marcades pels fons europeus Next Generation”.

El desenvolupament de la ZAL suposarà una inversió de més de 30 milions d’euros entre 2019-2023 i la creació de més de 4.200 llocs de treball. Aquest espai suposa un creixement del 20,42% de l’espai portuari del Port de Tarragona i un impacte positiu en els tràfics marítims, ja que es presten serveis per afegir valor a la cadena logística. I s’afavoreix l'optimització dels processos entre els diferents actors que intervenen en l’operativa logística.

Visita al Port per mar

La visita al Port de Tarragona s’ha completat amb la signatura en el Llibre d’Honor de l’Autoritat Portuària de Tarragona i ha finalitzat amb una visita per mar de les instal·lacions portuàries.