El Port de Tarragona ja ha superat la fabricació del 50% dels caixons del Moll de Balears

04 Sep

El dic flotant “Mar del Aneto” ja ha fabricat 6 caixons, a un ritme d’un caixó per setmana

La col·locació dels caixons avança en paral·lel i al mateix ritme

Al Moll de Balears ja s’han instal·lat 5 elements dels 11 previstos

Les obres de construcció del nou Moll de Balears del Port de Tarragona avancen al ritme previst. Aquesta setmana ja s’ha superat l’equador en la fabricació i col·locació dels 11 caixons previstos. En aquests moments, el dic flotant “Mar del Aneto” ja ha fabricat 6 caixons, a una cadència d’un per setmana, i n’està produint un setè. Al mateix temps, i al mateix ritme d’un per setmana, ja s’han col·locat 5 caixons en l’espai destinat al nou moll.

En la fabricació dels caixons hi treballen 50 persones a torns les vint-i-quatre hores al dia els set dies de la setmana. En paral·lel a la construcció de caixons, s’està duent a terme el procés de col·locació dels mateixos fonaments de formigó en la seva posició definitiva en el que serà el futur moll de Balears. Aquest procés el duen a terme diferents serveis tècnics portuaris, aquesta tasca és d’una gran complexitat i es necessita molta precisió.

Una operativa complexa

En total es fabricaran 11 caixons de 41,05 m d’eslora, 16,75 m de mànega i 21,30 m d’alt. El pes d'un caixó buit és de 7.288,80 tones, mentre que ple es calcula que serà de 33.440,65 tones.

L’operativa per a l’extracció i la col·locació dels caixons és d’una complexitat molt elevada. La instal·lació dels primers caixons permet a tots els equips implicats acumular experiència fent que el ritme cada cop sigui més ràpid.

Un cop s’acaba la construcció d’un caixó es duu a terme una operativa on hi participen diferents serveis portuaris. El servei de remolcadors extreuen el caixó mitjançant els amarratges i cordes que s’hi han instal·lat per treure’l del dic flotant, seguidament es deixa als voltants del moll de Catalunya on acaba d'adquirir resistència i es col·loquen les mesures de seguretat pertinents per a la seva posterior instal·lació.

Un altre servei implicat en aquesta operació és el servei de barquers i amarratge. Des de les seves embarcacions, més petites i lleugeres, aquest servei dóna suport a la tasca principal que fa el remolcador i a l’acabar el procediment d’extracció, realitzen l’amarratge en el moll de Catalunya per evitar qualsevol moviment.

Aquests dos serveis també són presents en el moment de la col·locació dels caixons en el moll de Balears.

El nou Moll de Balears

El nou moll de Balears comptarà amb una superfície de 4 hectàrees i una línia d’atracada d’uns 700 metres. Aquest moll es destinarà a l’activitat creuerística i s’espera que entri en funcionament a mitjans de l’any vinent. El moll permetrà l’arribada de diversos creuers de manera simultània i podrà rebre els creuers més grans. El Port de Tarragona ha donat per finalitzada la temporada 2020 i ja treballa en la programació que ve. En aquests moments les reserves registrades són similars a les de l’any 2019.