El Port de Tarragona redueix en un 34% les emissions de CO2 del seu parc de vehicles

05 Sep

La renovació de la flota de vehicles de l’APT es fa amb criteris sostenibles

El Port disminueix també un 20% el consum de combustible del seu parc mòbil

Durant aquest any, el Port de Tarragona incorporarà 8 turismes nous, seguint criteris d’eficiència per reduir el consum de combustible. Durant 2019, l’Autoritat Portuària (APT) sumarà al seu parc de vehicles un cotxe elèctric, un d’híbrid i 6 de gasolina amb tecnologia d’última generació per substituir turismes més antics i de motors dièsel molt menys respectuosos amb l’entorn. Aquest compromís del Port de Tarragona amb l’entorn ha permès reduir en un 34 % les emissions de CO2 del seu parc de vehicles en sis anys.

Fa sis anys, el 2012, les emissions derivades del parc de vehicles sumaven 131,3 tones de CO2 eq., mentre que l’any passat només van representar l’emissió de 86,8 tones de CO2 eq. Aquesta línia d’actuació és fruit de l’adhesió del Port de Tarragona al programa d’Acords Voluntaris per a la reducció d’emissions de gasos amb efecte hivernacle impulsat per l’Oficina Catalana de Canvi Climàtic. A través d’aquest programa, l’APT calcula la seva petjada de carboni i estableix un compromís per reduir les seves emissions.

En els últims anys (2012-2019), l’Autoritat Portuària de Tarragona ha apostat per seguir millorant l’eficiència del seu parc de vehicles. El Port de Tarragona ha aplicat criteris d’eficiència cada cop que ha renovat la seva flota i ha anat incorporant turismes elèctrics i híbrids a la seva flota i retirant els turismes de motors més antics. La incorporació de vehicles més eficients ha permès la retirada dels vehicles més antics que consumien més carburant i provocaven major contaminació atmosfèrica ja que no disposen dels dispositius actuals de reducció d’emissions, com per exemple, el monitoratge de la pressió de les rodes, start-stop, frenada regenerativa, filtres de partícules i de NOx, etc.

L’aplicació d’aquestes mesures de sostenibilitat ha permès la reducció del consum de combustible en un 19,8% durant aquests darrers anys tot i gairebé mantenir el mateix quilometratge que només s’ha reduït un 7%. Actualment l’APT disposa d’un total de 12 vehicles elèctrics o híbrids que representen el 12% del quilometratge total anual i que formen part d’una flota de vehicles moderna amb les tecnologies de motor més eficients (Euro V i VI).

Garantia de Qualitat Ambiental

L’APT compta amb el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental en la categoria de flotes de vehicles que té com a principal finalitat contribuir a la reducció de les emissions contaminants provinents del transport, promoure l’ecoeficiència i la sostenibilitat ambiental en la planificació, projecció i gestió de la mobilitat, especialment en entorns urbans. L’objectiu és minimitzar els impactes ambientals més enllà dels requisits derivats del compliment de les normatives actuals.

Els criteris ambientals per poder obtenir aquest Distintiu es basen en la gestió de la flota, la conducció eficient, el tipus i estat dels vehicles i altres accions de compromís de millora ambiental. Per això, entre d’altres mesures, l’APT ofereix cursos de conducció eficient als seus treballadors, fomenta l’ús de les videoconferències per evitar desplaçaments i manté una flota de vehicles de baixes emissions.