Igualtat i Feminismes homenatja les entitats defensores dels drets humans del Camp de Tarragona

07 Dic

• L’acte d’homenatge s’ha fet coincidint amb l’arribada al Port de Tarragona de l’exposició flotant “El Mar la frontera més ampla” a bord de l’Open Arms

• A Tarragona s’ha homenatjat l’Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors, la Fundació Bonanit, el Col·lectiu H2O i Reus Refugi

• L’esdeveniment forma part dels actes que s’han celebrat arreu de Catalunya per commemorar el 75è aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans sota el lema “Deixem-hi empremta”

El Departament d’Igualtat i Feminismes ha celebrat avui l’acte d’homenatge a les persones i entitats defensores dels Drets Humans del camp de Tarragona en el marc de la commemoració del 75è aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans. Sota el lema “Deixem-hi empremta” el departament ha organitzat diferents actes de reconeixement vorejant la costa catalana coincidint amb l’arribada als ports de l’exposició “El Mar la frontera més ampla” a l’interior del vaixell de rescat Open Arms. L’objectiu és reconèixer la importància del teixit associatiu en l’avenç de la garantia dels Drets Humans.

En l’acte celebrat al Port de Tarragona s’ha reconegut la tasca de Neus Roig Pruñonosa, especialitzada en l'estudi de l'estructura política, social i religiosa que va fomentar el robatori de nadons durant la dictadura franquista i part de la democràcia a Espanya. Pruñonosa presideix l’Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors (ODFM) que col·labora amb 17 associacions de víctimes a nivell estatal i és impulsora de la llei catalana de desaparició forçada de menors. A continuació, s’ha homenatjat Reus Refugi, una organització que crea consciència sobre la crisi migratòria a Europa i treballa per afavorir l’entesa i l’acollida de les persones migrades que arriben al Baix Camp. Ha recollit el reoneixement Xifré Ramos, activista de l’organització i impulsor de diferents projectes en la migració i el refugi com el primer programa pilot de salut mental i addiccions en joves migrants sols a Catalunya. També s’ha homenatjat Antoni Vives Sendra, president de la Fundació Bonanit, una organització amb disset anys d'experiència en l’atenció integral a les persones sense llar, cobrint fins ara més de 100.000 pernoctacions. També és patró de la Fundació Tutelar de les Comarques de Tarragona, que dona suport a més de cent persones amb diversitat funcional. Finalment, Lluís Romero Puigdengoles, director de programes del col·lectiu H2O, una associació amb 25 de vida que treballa al Camp de Tarragona per dignificar i millorar la situació social, jurídica, laboral, institucional, pública i cultural de les persones LGTBIQ+, posant l’accent en el territori.

A la inauguració la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge Mestre, ha recordat que la Declaració Universal dels Drets Humans és un gran consens mundial per una vida lliure i digna de totes les persones i ha assenyalat que “estem lluny d’assolir aquest objectiu i ens ho recorda de manera cruenta cada dia la violència masclista que patim les dones pel sol fet de ser dones. 14 feminicidis enguany a Catalunya, 127 en la darrera dècada.”

Per això “Hem de seguir reivindicant la vigència de la Declaració, promoure la consciència col·lectiva de tota la ciutadania i reconèixer les persones i entitats que amb el seu activisme deixen empremta per defensar els drets humans arreu del territori”, ha dit. Verge ha afegit que “no és una declaració abstracta: estem parlant de la llibertat i la dignitat de les persones que els governs i el conjunt de poders públics tenim l’obligació de garantir”. Verge ha destacat que “els drets s’exerceixen col·lectivament i es defensen col·lectivament” i ha afirmat que “tota la vostra feina deixa una empremta positiva en la nostra societat, ens ajuda a avançar cap a un futur millor”, dirigint-se a les persones homenatjades.

També han assistit a l’homenatge el president del Port de Tarragona, Saül Garreta, la consellera d’Igualtat, Serveis a la ciutadania i Serveis Socials, de l’Ajuntament de Tarragona, Maria Cecília Mangini, el diputat al Congrés, Fèlix Alonso, diputada al Parlament de Catalunya, Yolanda López, la secretària d’Igualtats, Mireia Mata Solsona, el director general per a la Promoció i Defensa dels Drets Humans, Adam Majó Garriga, directora Serveis Territorials al Camp de Tarragona, Eva Ferran Roig, el director del Programa Temporal per a la millora de la Governança de les Delegacions del Govern a l'Exterior, Jean-Marc Segarra i Mauri i la directora dels Serveis Territorials de Justícia, Drets i Memòria, Virgínia Martínez i Torres i el primer oficial de l’Open Arms, Josep Anglada.

Aquests actes donen continuïtat a la tasca desenvolupada pel Departament a través del Pla d’actuació per al suport a les entitats i les persones defensores dels drets humans a Catalunya que té per objectiu garantir que les entitats i persones defensores dels drets humans, incloses les defensores dels drets sexuals i reproductius, puguin desenvolupar la seva tasca a Catalunya amb llibertat i seguretat.

“El Mar la frontera més ampla”, una exposició flotant a l’interior de l’Open Arms

Els actes de reconeixement a les defensores se celebren coincidint amb l’arribada del vaixell als diferents ports on fa parada l’exposició “El Mar la frontera més ampla” que es pot visitar a l’interior de l’Open Arms.

La mostra assenyala els motius de les migracions forçades, les dificultats que presenten les diferents vies migratòries i les traves administratives que es troben al destí, centrant-se principalment a les persones provinents del continent africà. L'exhibició, dissenyada per l’estudi de visualització de dades Domestic Data Streamers, consta de tres parts: origen, trajecte i arribada. A l'inici es troba una escultura simbòlica construïda amb una xarxa de pesca amb etiquetes de roba amb missatges sobre la relació entre els motius per migrar i la responsabilitat del nord global. Seguidament, hi ha una disposició de quatre walkie-talkies amb diferents reclams de les defensores durant el trajecte migratori. En aquesta instal·lació s’hi poden sentir les veus i els testimonis d’Iridia, el col·lectiu Top Manta, la coordinadora Obrim Fronteres o del mateix Open Arms. Finalment, es troba un expositor de postals turístiques crítiques que rere la imatge idíl·lica del Mediterrani mostren les dificultats que es troben les persones quan arriben al país de destí.

L’exposició es podrà visitar del 7 de desembre al 9 de desembre al Port de Tarragona de 10 a 14 h i de 16 a 18 h. L'exposició i els homenatges a referents i associacions formen part dels actes principals de commemoració del 75è aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans (DUDH) que organitza el Govern sota el lideratge de la Direcció General per a la Promoció i Defensa dels Drets Humans del Departament d’Igualtat i Feminismes. L’objectiu és vincular la DUDH i els Drets Humans a les problemàtiques mundials actuals i també la societat catalana i europea del segle XXI, reivindicar-ne la vigència i conscienciar sobre la necessitat de garantir-los.

El proper homenatge serà el 12 de desembre a les 12 h al Port de la Ràpita (Moll comercial) a la fundació ONG Provocant la Pau, una organització que ha treballat en projectes de cooperació al desenvolupament i emergències humanitàries, l’Associació d'Amigues i Amics de Tortosa per a la UNESCO, i la Plataforma en Defensa de l'Ebre.

Actes per tot el territori per commemorar el 75è aniversari de la DUDH

Des del departament d’Igualtat i Feminismes s’han organitzat actes de reflexió arreu de Catalunya sobre la vigència i el valor dels drets humans al segle XXI i la seva connexió amb els problemes i mancances que tenim com a societat catalana i europea del segle XXI.

Paral·lelament, s’ha signat un conveni amb l'Institut de Drets Humans per programar un cicle de conferències, seminaris, jornades i taules rodones a l’àmbit local i comarcal per parlar dels reptes per a la garantia i promoció dels drets humans a Catalunya amb temàtiques concretes com la societat digital i la intel·ligència artificial, la crisi climàtica, la igualtat i l’equitat i l’odi, extremismes i polarització. Seran una vintena d’activitats coordinades per l’Institut de Drets Humans de Catalunya que comptaran amb la participació de ponents experts i expertes i estan adreçades tant a la ciutadania en general com al teixit associatiu local, a escolars o estudiants o altres col·lectius i sectors.

Enllaç per descarregar vídeo de l’acte de commemoració: https://drive.google.com/file/d/1-hU5OWdhWhSsJpIk26kpMUjAElevtYvC/view?usp=sharing.