El llibre aglutina petites històries creades per diferents escriptors i periodistes al voltant dels objectes que conformen la col·lecció del Museu
L’acte de presentació es durà a terme a les 18 h, a la sala d’actes del Museu
El Museu del Port de Tarragona continua amb les activitats de celebració del seu 25è aniversari. Una de les propostes destacades de la commemoració és l’edició d’un llibre. El volum, que porta per títol ‘Mar, patrimoni i literatura’, es presentarà aquest divendres, 28 de novembre, a les 18 hores a la sala d’actes del Museu. Es tracta d’una proposta singular que recull petites històries creades per diferents escriptors i periodistes catalans al voltant dels objectes que conformen la seva col·lecció. L’objectiu del llibre, més enllà de posar en valor el quart de segle de trajectòria d’aquest equipament, és posar en valor el seu fons patrimonial i, a la vegada, apropar-lo d’una forma amena i original al conjunt de la ciutadania.
El títol del llibre recull el lema de la celebració dels 25 anys, ‘Mar i patrimoni’, i l’amplia incloent-hi el vessant literari. Els autors que han fet seus diferents objectes de la col·lecció del Museu del Port i els han fet servir d’inspiració per a escriure els diferents relats que conformen el volum són el poeta Josep Pedrals, els periodistes Miquel Bonet, Enric Garcia Jardí i Josep Martí Blanch, l’escriptora i mestra Tecla Martorell i la poetessa Xenia Dyakonova.
Els objectes escollits permeten reflectir la triple realitat portuària de Tarragona, com a port comercial, pesquer i esportiu, de la mateixa forma que ho fa el Museu en la seva exposició permanent. Així doncs, la caixa de cabals, una peça de finals del segle XVIII que servia per a guardar-hi documentació portuària, representa el vessant comercial del Port. La particularitat d’aquesta caixa és que tenia tres panys, corresponents a les tres persones que hi tenien accés. Josep Pedrals parteix d’aquest fet per a explicar les històries de les tres claus que podien obrir-la.
Els esclops de fusta, la cadira i la manegueta -una peça de fusta per a amarrar-hi caps- representen llegat patrimonial vinculat a la pesca. Tecla Martorell posa en valor els valors i les maneres de fer del Serrallo d’abans tot recordant el so dels esclops que es posaven els pescadors en baixar de la barca. Josep Martí Blanch reflexiona sobre com determinats objectes, com ara una cadira d’una remendadora, expliquen qui som i d’on venim. Miquel Bonet presenta una història que connecta relliga el pas del temps a la ciutat i a la vegada explica el paper determinant que va tenir aquesta manegueta i la barca on estava instal·lada per salvar la vida de desenes de serrallencs i serrallenques durant l’aiguat de Sant Lluc de 1930.
Per últim, els objectes que engloben la dimensió esportiva i nàutica de l’activitat portuària són un mallot de l’Escola de Rem dels anys 40 del segle XX i la barca d’esbarjo Capitán Argüello. El mallot serveix d’inspiració al periodista i escriptor Enric Garcia Jardí per a relatar el pas per les olimpíades de Berlín de 1932 d’esportistes del desaparegut Club de Mar de Tarragona. Per la seva part, la poetessa Xenia Dyakonova intercala les seves reflexions personals sobre la vida i la poesia amb fragments del llibre ‘Catalunya des del mar’ que Carlos Barral, el poeta i antic propietari d’aquesta barca, va escriure a bord seu.
El llibre ‘Mar, patrimoni i literatura’ ha estat editat pel Servei de Publicacions del Port i també inclou un pròleg signat pel president de Port Tarragona, Santiago J. Castellà, un article de la directora del Museu, Mercè Toldrà, on es fa un repàs als 25 anys de trajectòria de l’equipament i un recull fotogràfic que mostra activitats que s’han dut a terme al llarg dels anys així com els espais més destacats de la nova museografia.