El president de Port Tarragona demana instruments normatius que permetin el desenvolupament urbanístic de Port - Ciutat

El president de Port Tarragona demana instruments normatius que permetin el desenvolupament urbanístic de Port - Ciutat
25 Mar
2026

Ho ha fet en el marc de les jornades ‘Presente y futuro compartido’ organitzades per l’associació RETE a Cartagena

Santiago J. Castellà ha presentat Tarragona com un cas pioner d’èxit en la reconversió d’espais, coincidint amb la celebració dels 40 anys de l’obertura del Moll de Costa

El president de Port Tarragona, Santiago J. Castellà, proposa incloure nous instruments normatius a la Llei de Ports que facilitin el desenvolupament urbanístic de Port – Ciutat. Ho ha fet en el marc de la jornada ‘Presente y futuro compartido’ organitzada per RETE – l’Associació Internacional per a la Col·laboració entre Ports i Ciutats, en col·laboració amb l’Autoritat Portuària de Cartagena. Castellà ha participat en una de les taules rodones de la jornada, en la qual ha presentat el cas de Tarragona com un model pioner i de referència en l’obertura dels espais portuaris en entorns urbans oberts a la ciutadania, coincidint amb la celebració dels 40è aniversari de la reconversió del Moll de Costa. El president de Port Tarragona ha assegurat que calen solucions en el marc jurídic actual que permetin avançar cap a una major integració entre els ports i les ciutats que els acullen.

La jornada ha analitzat els reptes i oportunitats que planteja la relació entre els ports i les seves ciutats i ha reflexionat sobre els models de governança, sostenibilitat i integració urbana a les ciutats portuàries. Per fer-ho ha comptat amb ponències i taules rodones on s’han presentat casos d’èxit de la relació entre port i ciutat. El president de Port Tarragona ha participat en la taula ‘Atlántico Mediterráneo’, juntament amb el president de l’Autoritat Portuària de Corunya, Martín Fernández, en la qual han exposat les seves respectives experiències en matèria de planificació estratègica, transformació d’espais portuaris i relació amb el teixit urbà i social de les seves ciutats.

Instruments normatius adequats

Santiago Castellà ha assegurat durant la seva intervenció que la Llei de Ports necessita instruments normatius adequats a les necessitats de Port - Ciutat. En aquesta línia, el president de Port Tarragona ha explicat que el marc jurídic actual, que inclou la legislació portuària, la normativa urbanística local i autonòmica, no afavoreix el desplegament complet d’aquests espais i equipaments.

En les seves intervencions, Castellà ha defensat que caldria incloure elements en la normativa que donin solucions a aquests entorns urbans a cavall entre els ports i les ciutats, facilitant-ne la gestió i permetent una millor integració i governança.

40 anys de la recuperació de Moll de Costa

El president de Port Tarragona ha explicat com a evolucionat Moll de Costa com a projecte de reconversió portuària i marca cultural del port tarragoní al llarg d’aquestes quatre dècades. Castellà ha posat l’accent en l’aposta pionera que es va fer l’any 1986, quan es van obrir els Tinglados a la ciutat per a acollir-hi exposicions d’art contemporani. 

La bona acollida d’aquesta aposta i el compromís de l’Autoritat Portuària amb la ciutat de Tarragona ha fet que el projecte s’hagi ampliat incloent equipaments dedicats a la protecció i divulgació del patrimoni marítim i portuari, com l’Arxiu i el Museu del Port; espais per a esdeveniments i activitats culturals, com el Teatret del Serrallo, que enguany celebra el seu 10è aniversari; i entorns per a la pràctica esportiva, com el km0 i el passeig del Miracle.

Santiago Castellà ha posat en valor la creació del Parc del Port, que es troba en la recta final de les obres, com una ròtula que facilitarà la connexió entre els diferents espais de la façana marítima de Tarragona (Serrallo – Moll de Costa – Km0/Escullera – Passeig del Miracle). En aquest sentit, el president ha assegurat que el Parc, que està concebut com un refugi climàtic i com un espai intergeneracional, serà un nou revulsiu que atraurà encara a més gent a gaudir dels entorns portuaris urbans.

 

 

 

 

 

Lo más visitado

Trabaja con nosotros

Trabaja con nosotros

Bolsa de trabajo de la Autoridad Portuaria de Tarragona
Dades Obertes

Dades Obertes

Aquí encontrará publicados los datos de carácter público del organismo
Perfil del Contratante

Perfil del Contratante

Aquí trobareu publicades les dades de caràcter públic de l'organisme
Comunicación y prensa

Comunicación y prensa

Noticias de interés y actualidad de la Autoridad Portuaria de Tarragona
SEA

SEA

SISTEMA DE ENTREGAS DE AGROALIMENTARIOS
Situación de barcos

Situación de barcos

Gisweb, programa de situación de barcos, escalas y movimientos
Solicitudes de servicios vía portus

Solicitudes de servicios vía portus

Solicitudes de servicios y comunicados para el barco, mercancía y pasaje
Centro de acreditaciones

Centro de acreditaciones

Proceso administrativo que comporta certificar a una empresa/organización para acceder al Puerto
Tráficos

Tráficos

Tráfico de mercancías en la Autoridad Portuaria de Tarragona