Els ports de Tarragona i Barcelona celebren una reunió de treball per tractar temes estratègics compartits

09 Feb

Els grans ports catalans coordinaran accions en temes d'interès comú

La visita institucional ha inclòs una visita guiada al Museu del Port i a l’exposició “Ahir i Avui...” en el Tinglado 1

Aquest dimecres, 9 de febrer, els ports de Tarragona i de Barcelona han celebrat una reunió de treball per tractar diversos temes d’interès comú i establir línies de col·laboració de futur, en el marc d’una visita institucional del president del Port de Barcelona, Damià Calvet, al Port de Tarragona. El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Josep M Cruset, i el president del Port de Barcelona han abordat temes relacionats amb el sistema portuari, infraestructures estratègiques, sostenibilitat i innovació.

La visita institucional ha inclòs la firma en el Llibre d’Honor de l’APT, una visita guiada al Museu del Port, recentment remodelat i inaugurat el 17 de juliol de l’any passat, i l’exposició “Ahir Avui fotografies històriques i actuals del Port de Tarragona”, oberta des d’ahir dimarts dia 8 al Tinglado 1 del Moll de Costa.

Corredor Mediterrani

El Corredor Mediterrani ha estat un dels temes tractats pels dos presidents. L’entrada en funcionament dels nous trams generarà un increment del volum de combois per aquesta línia fèrria que preocupa els grans ports catalans, atès que mercaderies i passatgers han de compartir la mateixa via. Tarragona i Barcelona coincideixen en la necessitat d’accelerar les obres del corredor i poder-lo posar en marxa el més aviat millor, ja que aquesta és una actuació clau pel futur immediat del país. Per altra banda, han abordat la necessitat d’encarar ja el disseny de les solucions alternatives a la línia per la costa, buscant un nou traçat per l’interior tal com reclama el Camp de Tarragona, i per resoldre les connexions amb Europa a la frontera.

Cruset i Calvet també han tractat sobre les futures actuacions en la Xarxa Ferroviària d’Interès General (Red Ferroviària Interès General - REFIG) atès l’interès mutu per assenyalar les necessitats que es deriven de la potenciació del transport per ferrocarril per convertir-lo en una alternativa eficient i sostenible al transport per carretera. En aquest sentit, el Port de Barcelona anunciava recentment la definició de deu apartadors de trens de 750 metres -entre Reus i Saragossa- per donar més flux cap a Aragó, Navarra i la Rioja, amb una inversió de 30 milions d'euros. Així mateix, s’han manifestat les necessitats conjuntes dels dos nodes logístics en l’impuls de les autopistes ferroviàries. Aquest impuls requereix les inversions d’ADIF per adaptar les diferents línies ferroviàries de mercaderies per poder-hi passar càrrega de camió a sobre dels combois ferroviaris.

Terminals ferroviàries

Quan a terminals ferroviàries, els dos ports catalans comparteixen també interessos comuns. El passat 21 d’octubre, Port Tarragona i el Port de Barcelona formalitzaven la seva incorporació en l’accionariat de la Terminal Intermodal de Montsó (TIM Monzón) al Saló Daurat de la Casa Llotja de Barcelona i, pocs dies després, es feia pública que aquesta empresa també explotaria la Terminal de Tamarit de Llitera.

Per la seva banda, ambdós ports obren enguany un període important en infraestructures portuàries per afavorir la intermodalitat. Per part del Port de Tarragona, es preveu la concessió de la terminal intermodal de la Boella, que suposarà una inversió privada de més de 20 milions d’euros (més 5 milions d’inversió pública) per a l’ampliació, la modernització i explotació de la terminal, la qual contribuirà al creixement del tràfic de mercaderia general i a l’augment del transport per ferrocarril.

Per la seva part, el Port de Barcelona està treballant en el desenvolupament ferroviari de la seva àrea sud, un node ferroviari amb 7 terminals que donaran servei al port i al seu entorn: la Zona Franca de Barcelona, el polígon Pratenc i les indústries ubicades al Baix Llobregat i al sud de Barcelona.

Sòl logístic a Catalunya

Un altre punt d’acord de la reunió de treball dels dos Ports ha estat la constatació de la manca de sòl logístic a Catalunya. Les dues infraestructures enfronten aquest problema de manera similar buscant fórmules per crear el sòl logístic que el país necessita. El Port de Tarragona ha iniciat les obres dels accessos de la ZAL situada al terme municipal de Vila-seca i posarà en el mercat quasi un milió de metres quadrats de sòl; i el Port de Barcelona estudia noves ubicacions logístiques en la seva àrea d’influència.

Sostenibilitat

Els presidents Cruset i Calvet, també han coincidit en la necessitat que el sector logístic-portuari se situï a l'avantguarda en sostenibilitat. Les dues institucions comparteixen el compromís amb la lluita contra el canvi climàtic, la transició energètica i la transformació econòmica, per tal de poder continuar creixent de manera sostenible i contribuir a la recuperació econòmica de Catalunya.

Tant el Port de Tarragona com el de Barcelona estan desplegant accions orientades a minvar l’impacte en l’entorn natural mitjançant millora de la sostenibilitat i l'eficiència de l'activitat logística, la producció d’energies renovables, l’electrificació de molls, promovent els vaixells més eficients i incentivant els combustibles més respectuosos amb el medi.

Innovació

Finalment, en l’apartat de la innovació, s’han cercat espais de col·laboració per al desenvolupament de projectes innovadors per servir millor a les seves respectives comunitats portuàries, i els seus entorns empresarials i socials.

Tarragona i Barcelona coincideixen en la necessitat de continuar impulsant la digitalització de la logística a través d’aliances amb l’ecosistema d’innovació, amb espais i eines dedicades a captar i estimular talent, posant com a exemple l’espai #SomInnPort del Port de Tarragona o el futur districte tecnològic de l’economia blava del Port de Barcelona, que té com a embrió el Pier01, un hub innovador de referència integrat per més de 100 empreses i start-ups.

Most Visited

Work with us

Job board of the Port Authority of Tarragona
Open Data