El Port de Tarragona dóna a conèixer els avenços tècnics, científics i empresarials de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya

16 Nov

La jornada “Fòrum 2023 de Projectes Vall H2 CAT” dins de la “Setmana de l’Hidrogen” va exposar en detall l’estat actual de l’aplicació de l’hidrogen com a vector energètic

El Tinglado 1 del Moll de Costa és l’epicentre de la Setmana de l’Hidrogen amb diverses jornades al llarg de tota la setmana

Ahir dimecres es va celebrar la jornada “Fòrum 2023 de Projectes Vall H2 CAT” per conèixer el desplegament industrial de l’Hidrogen, les activitats d’innovació de la Vall com de l’àmbit empresarial i el desplegament de la mobilitat amb hidrogen. APPORTT, l'Oficina Tècnica la Vall de l’Hidrogen, la Xarxa H2CAT, la Secció Catalana de l’Associació Europea per les Energies Renovables EUROSOLAR, ACCIÓ- Generalitat de Catalunya amb la col·laboració del Port de Tarragona i de la Universitat Rovira i Virgili, organitzen un conjunt de jornades sobre l’Hidrogen i energies renovables sota la denominació de “Setmana de l’Hidrogen - Catalunya Hydrogen Week” que se celebrarà del 9 al 17 de novembre al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona.

La Jornada va començar a les 10 h del matí i ha acabar a les 18 hores, va comptar amb la participació de més de 20 entitats. Per aconseguir donar una visió general dels projectes i iniciatives en curs, la jornada es va organitzar en quatre blocs: Desplegament industrial de l’hidrogen, activitats i projectes dels agents científico-tecnològics de la Valls, Porjectes d’I+D+I Empresarial i Desplegament Mobilitat H2.

Desplegament industrial de l’hidrogen

El primer bloc de la jornada es va centrar en experiències d’adopció de l’hidrogen en els processos industrials amb ponències d’empreses amb centre de producció o d’arrel catalana.

Repsol va explicar el projecte que està desenvolupant per posar en marxa l’electrolitzador més gran de l’estat espanyol que donarà servei al clúster químic de Tarragona. Aquest giny tindrà una potencia de 150Mw inicials i ampliables fins a un Giga watt. L’entrada en funcionament està prevista per a l’any 2026. European Energy, una empresa amb seu a Roda de Berà, va explicar que ja posseeix els terrenys per construir una planta de producció de metanol. El seu objectiu és aconseguir finançament per poder iniciar les obres el més aviat possible. Per a la qual cosa participarà en la subhasta de la UE, treballarà per accedir a ajuts dels Fons PERTE i s’ha personat en l’operació de manifestació d’interès d’Enagas.

European Energy veu una oportunitat d’exportar metanol a través del Port de Tarragona quan la planta entri en funcionament al 2027 amb una producció de 16 tones sal dia. Una altra oportunitat senyalada per aquesta empresa és la possibilitat de participar en la construcció d’una dessaladora que donés servei a la seva planta i, a la vegada, als municipis de la zona.

Un dels darrers ponents d’aquest bloc, José Antonio Arévalo, de l’empresa Inovyn va presentar un projecte local que de moment està aturat mentre es realitza la prospecció de mercat per a la captació de clients. Inovyn és l’empresa operadora d’electrolitzadors més gran d’Europa i membre AEQT.

Activitats i projectes dels agents científico-tecnològics de la Vall

El segon bloc de la jornada va versar sobre projectes científic i tecnològics impulsat des de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya.

Els diferents ponents del bloc van exposar els avenços tecnològics al voltant de la producció, transport, consum o emmagatzematge de l’hidrogen. La Xarxa H2 Cat, membre de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya treballa com a ens impulsor per al coneixement i la valorització de les tecnologies desenvolupades en territori català. Aquesta activitat té com a objectiu afavorir les Pimes catalanes amb eines útils perquè les empreses que treballen en processos i complements de producció d’hidrogen puguin donar el salt dins de l’economia catalana i convertir-se en pols industrials a nivell peninsular gracies a centres de recerca i tecnologia com EURECAT i la URV.

Projectes d’I+D+I Empresarial

El tercer bloc de la jornada organitzada per la Vall de l’Hidrogen de Catalunya va consistir en un recull d’experiències d’innovació, desenvolupament i inversió d’empreses catalanes en l’aplicació del vector energètic de l’hidrogen.

Jordi Anglès, responsable comercial de l’APT, va ser el primer ponent. El tècnic del port va explicar el treballs de prospecció del mercat i de contactes realitat pel port per situar-se com un hub de l’hidrogen a la Mediterrània i a Europa. També va donar a conèixer els treballs que l’APT està realitzant per posar en marxa experiències de transformació de maquinària portuària a l’hidrogen, especialment una locomotora i vaixells que presten servei dins del Port.

Javier Lavernia de l’Empresa Tecnovelero, situada al polígon de Riu Clar de Tarragona, va presentar el cotxe “Virante”, Un biplaça mogut amb hidrogen de disseny íntegrament tarragoní.

Els representants de les empreses gironines QEVTech i Teisa, van presentar el primer bus interurbà amb hidrogen de fabricació catalana.

Alberto Bucci, de l’empresa Jolt, una start up sorgida a l’entorn de l’ICIC va explicar que s’han convertit en el referent en la fabricació d’elèctrodes destinats a la procés de fabricació de l’hidrogen.

Aquesta start up ha comptat amb 2 milions d’euros d’inversió inicial. Teresa de la Torre de l’empresa Sorigué, va explicar l’experiència de l’ús dels residus urbans com a font de combustió per a la fabricació d’hidrogen.

I Teresa Navarro d’Indox Energy Systems va presentar el projecte d’aquesta empresa de desenvolupament i optimització de l’emmagatzemament de l’hidrogen en condicions criogèniques i/o criocomprimides ( a 259 graus sota zero).

Desplegament Mobilitat H2

El darrer bloc de ponències de la jornada va estar el destinat a conèixer projectes concrets de desenvolupament de la mobilitat accionada amb hidrogen.

El primer ponent ha estat Joan Manrubia, gerent de l’Empresa Municipal de Transports (EMT), que ha fet una avaluació positiva de l’experiència de la incorporació de vehicles moguts amb hidrogen. Júlia Romeu, representant de l’empresa Air Productes – Carburos Metálicos, va exposar el projecte d’Estació d’Hidrogen a Tarragona. Un projecte que ja disposa dels terrenys, compta amb 3 milions d’euros de Fons CEF i està a l’espera dels permisos per part del Ministeri per poder iniciar les obres amb l’objectiu de poder tenir-la en funcionament el més aviat possible.

Segons Romeu, serà la primera estació pública d’hidrogen a l’Estat espanyol i serà proveïdora de l’EMT per als busos hidrogen. L’empresa també compta aprofitar el desenvolupament d’aquesta estació per descarbonitzar la seva flota de vehicles de distribució de productes. El tercer en presentar un projecte va ser Jeffrey Doust de Kopala International. Aquest ponent presentava el projecte “Hydrogenizin Barcelona”, una inversió per crear el primer corredor terrestre d’hidrogen verd del Sud d’Europa: Madrid-Saragossa-València-Barcelona. Un conjunt de 4 hubs 2 amb una potencia de 20Mw/any capaç de produir i distribuir 1000 tones d’hidrogen per any per proveir principalment el mercat industrial. Es tracta d’un projecte que compta amb un finançament de 12,8 milions d’euros que inclou una planta de producció i d’emmagatzemament.

Segons Doust, aquesta xarxa estava pensada amb paràmetres molt ambiciosos i, un any després, després de la prospecció de mercat realitzada ja s’ha quedat curta: Múrcia i Lleida se sumen als 4 hubs inicials. Per a Doust, la sostenibilitat del negoci està assegurada perquè serà capaç d’oferir hidrogen competitiu amb el dièsel.

El primer hub que serà construït se situarà a la població de Subirats a Barcelona, amb un hub 20 Mw/any i una producció de 7500 kg al dia per subministrar el Port de Barcelona i els complexos industrials dels Vallesos i altres centres industrials propers.

Un altre projecte en marxa és la construcció d’una HRS a la Zona Franca, prop Mercabarna, orientada a la recàrrega de vehicles i també com a punt de sensibilització i informació a través de campanyes de promoció per a l’adopció de l’hidrogen verd en el transport de mercaderies. Jacobo Kalitovics, representant de TMB – Transports Metropolitans de Barcelona i responsable de l’àrea d’autobusos va exposar l’experiència d’aquesta empresa pública en el desplegament del transport accionat amb hidrogen.

TMB va iniciar una experiència al 2003 que posteriorment es va abandonar. No obstant, fa 5 anys la introducció de l0hidrogen en el transport públic es va revisar amb profunditat, posant el focus no només en adquirir vehicles, sinó també en la generació d’hidrogen, el seu emmagatzematge i transport. L'experiència és molt positiva.

TMB va demostrar que, amb només 24 kg d’hidrogen, un bus pot circular durant 20 hores.

Els consums registrats són de 5,74kg al 100 km a l’hivern i 7,20m a l’estiu. Però ja han fet proves pilot en altres línies verticals i horitzontals en els que s’han arribat a donar consums de 4 kg/100 km. De fet, segons Kalitovics, els cost del transport públic amb hidrogen és inferior a l’elèctric.

Finalment, ha afirmat que “l’hidrogen està cridat a ser més competitiu en molts altres sentits: els vehicles tenen menys pes que els elèctrics, més capacitat passatgers, i a la llarga el cost de l’energia més barat”. La darrera intervenció a càrrec del representant d’FM Logistics Group es centrava en l’aplicació de l’hidrogen en el transport de mercaderies. Aquesta firma és la primera empresa que ha instal·lat una planta de producció d’hidrogen a la seva flota de vehicles. En aquest moment, alimenta els carretons elevadors i una furgoneta. FM Logistics ha adquirit un camió d’hidrogen que de moment no està en carretera. L’empresa també té en projecte la construcció d’una hidrogenera i està cercant el finançament a partir d’ajuts per amb l’objectiu de tenir-la en funcionament al 2025. El directiu d’FM Logistics també es va sumar a la queixa general pels problemes de legalització i d’obtenció de permisos per poder operar tant a nivell de producció com d’ús de vehicles moguts amb hirdogen.

La Catalunya Hydrogen Week

APPORTT, l'Oficina Tècnica la Vall de l’Hidrogen, la Xarxa H2CAT, la Secció Catalana de l’Associació Europea per les Energies Renovables EUROSOLAR, ACCIÓ- Generalitat de Catalunya, el Port de Tarragona i de la Universitat Rovira i Virgili són els organitzadors de la Setmana de l'Hidrogen al Moll de Costa del Port de Tarragona.

Els jornades van començar el 9 de novembre amb la celebració del VII Med Hub Day i clouran el 17 de novembre amb la Jornada d'Innovació en l'hidrogen renovable organitzada per H2CAT Innovation Summit.

La setmana està formada per jornades amb perspectives diferents sobre les noves energies, especialment l’hidrogen, relacionades amb iniciatives divulgatives, públiques i privades, de diferents vessants: la logística, l’estratègica, la innovació, les aliances públic-privades i la recerca científica.

Propers esdeveniments de la Setmana de l’Hidrogen

16 de novembre – L’Hidrogen renovable a Catalunya

L’agència per la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya, ACCIÓ, sota el títol “L’hidrogen renovable a Catalunya, de l’estratègia als projectes” s’iniciarà el dijous 16 de novembre a les 10 h del matí.

Després de la benvinguda inicial, s’hi celebrarà la primera ponència sobre l’informe tecnològic sobre l’hidrogen per part d’ACCIÓ amb una posterior taula rodona sobre mobilitat on hi seran presents el Port de Tarragona i Barcelona i experts en mobilitat. Passat el migdia s’iniciarà la segona taula rodona amb la presència d’empreses i organismes com Repsol, Enagás, VallH2CAT i la Generalitat de Catalunya. Seguidament es donarà pas a una nova ponència sobre les oportunitats de finançament que ofereixen els fons Next Generation i l’Innovation Fund, mentre que l’ultima intervenció anirà a càrrec de la Comissió Europea. Abans de les 14 h es clourà l’acte. Inscripcions a l’enllaç següent: https://xarxah2cat.org/setmanadelhidrogen/

17 de novembre - H2CAT Innovation Summit

La xarxa H2CAT, que agrupa 33 grups de recerca i més de 200 investigadors especialitzats en diferents línies de recerca i tecnologies relacionades amb l’hidrogen renovable, organitzarà el primer “H2CAT Innovation Summit” el pròxim divendres 17 de novembre al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona. La Jornada d’Innovació en l’hidrogen renovable permetrà descobrir alguns dels projectes tecnològics més innovadors en aquest àmbit, fruit de la col·laboració entre empreses i els grups de recerca que formen la xarxa. També s’obrirà un fòrum de debat per conèixer els principals reptes tecnològics del sector i el futur d’aquesta tecnologia en l’horitzó 2050.

La xarxa H2CAT és una iniciativa coordinada per Eurecat en col·laboració amb l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat Rovira Virgili; i agrupa els principals grups de recerca catalans en el sector de l’hidrogen verd per dur a terme programes de valorització i transferència de resultats de recerca i desenvolupament en la cadena de valor de l’hidrogen verd a Catalunya.

La Jornada començarà a les 9.30 h al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona i finalitzarà a les 13.15 h. Per participar en aquesta jornada cal inscriure's a través d'aquest enllaç: https://xarxah2cat.org/setmanadelhidrogen/

Més informació sobre la Catalunya Hydrogen Week

Setmana de l'Hidrogen

Most Visited