El Museu del Port impulsa la reconstrucció 3D dels derelictes dels segles XVII i XVIII per recrear l’aspecte original de les embarcacions

El Museu del Port impulsa la reconstrucció 3D dels derelictes dels segles XVII i XVIII per recrear l’aspecte original de les embarcacions
08 Jul
2026

El projecte permetrà obtenir una restitució tridimensional dels dos vaixells arqueològics exposats al museu

L'estudi, amb una durada prevista de vuit mesos, combinarà documentació fotogràfica, fotogrametria i recerca històrica per aprofundir en el coneixement del patrimoni marítim

El Museu del Port de Tarragona ha iniciat el projecte de restitució tridimensional dels dos derelictes d'embarcacions que conserva i exposa al seu espai museístic. Aquesta iniciativa permetrà reconstruir digitalment l'aspecte original dels vaixells a partir de les restes arqueològiques conservades, generant models 3D que contribuiran a ampliar el coneixement sobre la seva construcció, funció i context històric.

Un patrimoni únic recuperat per a la ciutadania

Els dos derelictes corresponen a embarcacions datades entre els segles XVII i XVIII que van ser localitzades l'any 2011 durant les obres del pas soterrat del ferrocarril a la plaça dels Carros de Tarragona. Després de la seva descoberta, les restes van ser traslladades al Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya, a Girona, on van seguir un llarg procés de conservació per garantir-ne la preservació.

L'estiu de 2024 les dues embarcacions van retornar a Tarragona per incorporar-se a l'exposició permanent del Museu del Port. Amb aquesta incorporació, el Museu del Port es converteix en l'únic museu de l'Estat que exposa dos derelictes d'embarcacions, un conjunt patrimonial d'un gran valor arqueològic i històric.

Un projecte per reconstruir els vaixells originals

Per aprofundir en el coneixement d'aquestes embarcacions, el Museu del Port ha encarregat al doctor, historiador i arqueòleg naval Marcel Pujol i Hamelink el projecte de restitució tridimensional dels dos derelictes localitzats a la plaça dels Carros, identificats arqueològicament com a Derelicte 1 i Derelicte 500. Aquesta denominació correspon als codis de registre assignats durant l'excavació arqueològica i permet identificar cadascuna de les restes documentades.

Els treballs han començat amb una exhaustiva documentació gràfica de les restes conservades, mitjançant sessions fotogràfiques de conjunt, de planta i de les diferents seccions estructurals dels dos vaixells. Posteriorment, s'aplicarà la tècnica de la fotogrametria per generar models digitals en tres dimensions de cadascuna de les peces estructurals conservades, una tècnica a càrrec del fotògraf i arqueòleg, Bruno Parés.

Paral·lelament, es desenvolupa un estudi històric per determinar la tipologia de les embarcacions, la seva funció, el sistema constructiu, la cronologia i el context cultural i tecnològic en què van ser construïdes i utilitzades.

Nous models 3D per interpretar i divulgar el patrimoni marítim

A partir de tota la documentació obtinguda, es crearà una reconstrucció digital dels dos vaixells. Aquest procés permetrà definir les línies de formes dels bucs i elaborar una restitució tridimensional fidel de l'aspecte original de les embarcacions.

El projecte té una durada prevista d'entre set i vuit mesos i culminarà amb l'obtenció de dos models 3D que facilitaran la interpretació dels derelictes tant des del punt de vista científic com divulgatiu.

Aquesta nova eina contribuirà a explicar al públic com eren aquestes embarcacions fa més de tres-cents anys i reforçarà la tasca del Museu del Port en la conservació, investigació i difusió del patrimoni marítim de Tarragona.

Lo más visitado

Trabaja con nosotros

Trabaja con nosotros

Bolsa de trabajo de la Autoridad Portuaria de Tarragona
Dades Obertes

Dades Obertes

Aquí encontrará publicados los datos de carácter público del organismo
Perfil del Contratante

Perfil del Contratante

Aquí trobareu publicades les dades de caràcter públic de l'organisme
Comunicación y prensa

Comunicación y prensa

Noticias de interés y actualidad de la Autoridad Portuaria de Tarragona
SEA

SEA

SISTEMA DE ENTREGAS DE AGROALIMENTARIOS
Situación de barcos

Situación de barcos

Gisweb, programa de situación de barcos, escalas y movimientos
Solicitudes de servicios vía portus

Solicitudes de servicios vía portus

Solicitudes de servicios y comunicados para el barco, mercancía y pasaje
Centro de acreditaciones

Centro de acreditaciones

Proceso administrativo que comporta certificar a una empresa/organización para acceder al Puerto
Tráficos

Tráficos

Tráfico de mercancías en la Autoridad Portuaria de Tarragona