El president del Port afirma en el II Fòrum del Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre que “Tarragona és l’epicentre de la transició energètica del país”

22 Feb

El Tinglado 1 acull la trobada d’empreses per presenta projectes de quatre territoris: País Basc, Aragó, Navarra i Catalunya

Garreta defineix el Port de Tarragona com a “facilitador que posa la seva infraestructura al servei del procés de transició cap a l’hidrogen renovable”

Aquest 22 de febrer s’ha celebrat al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona el segon fòrum del Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre, un esdeveniment en el qual es presenten projectes que pertanyen a País Basc, Navarra, Aragó i Catalunya. L’acte també ha comptat amb la representació institucional del conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat, Roger Torrent; la vicepresidenta segona d’Economia, Treball i Indústria d’Aragó, Mar Vaquero; el conseller d’Indústria i Transició Ecològica i Digital de Navarra, Mikel Irujo i el viceconseller d’Indústria del Govern Basc, Mikel Amundarain, entre altres representants polítics. La jornada ha estat inaugurada pel president del Port, Saül Garreta, qui ha remarcat la importància de la col·laboració entre regions i la rellevància de cadascuna de les idees i projectes que es presenten per tal de descarbonitzar el nostre entorn i fer tot el territori un lloc més saludable per a les persones, sense perdre competitivitat i generant beneficis mediambientals, socials i econòmics.

La benvinguda a la jornada ha estat a càrrec de Saül Garreta, president del Port Tarragona, que ha aprofitat per afirmar que ‘Tarragona és l’epicentre de la transformació energètica del nostre país i el Port de Tarragona som l’agent facilitador que posa la seva infraestructura al servei d’aquest procés’ Garreta ha volgut ressaltar el coneixement, l’experiència, la tecnologia, la capacitat d’innovació i el talent per a impulsar la metamorfosis de la indústria cap a la descarbonització i cap a una economia verda i circular, que es concentren a Tarragona. El president del Port ha finalitzat la seva intervenció remarcant la importància d’un dia com avui per a Tarragona, per a l’Àrea Metropolitana de Tarragona i ha aprofitat per a reivindicar novament ‘el Port de Tarragona com a motor de desenvolupament i transformació del país’.

II Corredor de l'Hidrogen de l'Ebre és un projecte amb l'objectiu de contribuir al desplegament de l'economia de l'hidrogen. A més, cerca liderar el desplegament de la cadena de valor hidrogen renovable en el sud d'Europa per a generar valor sostenible en forma de beneficis mediambientals, socials i econòmics, desenvolupant un projecte pioner de cooperació públic-privada i interterritorial i multisectorial que aprofita les sinergies i complementarietats existents entre ells per a la descarbonització de l'economia i el transport, i per al desenvolupament de capacitats tecnològiques i industrials locals.

El Corredor de l'Hidrogen de l'Ebre, una iniciativa pionera que uneix a Aragó, Navarra, el País Basc i Catalunya, té com a objectiu convertir aquesta regió en un referent en la producció, transport i ús de l'hidrogen verd. El fòrum serà un espai ideal per a compartir experiències, debatre sobre els desafiaments i oportunitats del sector, i promoure la col·laboració entre agents públics i privats.

Hidrogen renovable

Després de la benvinguda per part del president del Port, Saül Garreta, el fòrum presenta a les persones assistents ponències i taules rodones on debatre els diferents projectes.

L'esdeveniment ha comptat amb la participació d’Hydrogen Europe, que ha compartit la visió europea de l'hidrogen renovable i els instruments de suport disponibles. A més, els responsables de les estratègies territorials i empresarials dels quatre territoris han exposat els seus projectes més rellevants i les oportunitats de col·laboració interterritorial i intersectorial.

La primera ponència de la jornada, sota el títol “Iniciativa SHYNE”, a càrrec de Tomàs Malango, Director de Combustibles renovables i Economia circular de Repsol ha estat la primera intervenció en clau empresarial. A continuació, Hydrone Europe ha presentat el seu treball, sota el títol “Visió i oportunitats europees”.

Cadena de valor

Una taula rodona amb experts de la cadena de valor de l'hidrogen ha permès conèixer les últimes tendències del sector i les iniciatives dels 4 territoris. Seguidament, la segona taula rodona ha donat l’oportunitat d’analitzar les estratègies de la cadena de valor dels diferents territoris.

Per a finalitzar el Secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, ha estat l’encarregat de tancar aquest II Foro Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre celebrat al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona.

En paral·lel, el fòrum ha facilitat una agenda de reunions exprés perquè empreses i entitats puguin connectar i establir relacions en cerca d’oportunitats de col·laboració. A més, els participants també han pogut realitzar una visita al recinte portuari del Port Tarragona que a més de ser un dels hubs petroquímics més importants d’Europa i la Mediterrània, acull la Seu de l’Hidrogen a Catalunya està ubicada a la segona planta de l’edifici institucional del Port de Tarragona, com a institució facilitadora per a la constitució d’un node de recerca i indústria a l’entorn de l’hidrogen renovable.

El Corredor de l'Hidrogen de l'Ebre

El II Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre que se celebra aquest febrer 2024 dóna continuïtat a la primera trobada que es va iniciar l’any 2022 a la Ciutat Agroalimentària de Tudela (Navarra).

El Corredor de l'Hidrogen de l'Ebre promou accions en tots els àmbits, inclosa la producció, transport, usos i emmagatzematge. Quant a la producció d'hidrogen renovable, aquest ecosistema s'ha marcat l'ambició d'instal·lar una capacitat de producció de 400 MW en 2025 (el que comporta 1,5 GW de producció de generació renovable associada), i aconseguir 1,5 GW en 2030 (6 GW de renovable).

Una altra de les seves línies clau d'actuació se centrarà en estimular els usos finals de l'hidrogen renovable, tant en el sector del transport com en usos industrials de diferents sectors. Entre aquests usos destaca l'objectiu d'aconseguir una producció de 250.000 tones anuals de productes derivats de l'hidrogen renovable com el metanol, l'amoníac o els combustibles sintètics en 2030. També impulsarà la creació d'una xarxa amb 20 hidrogeneres en 2025, infraestructura que comptarà amb fins a 100 punts en 2030, per a possibilitar el desplegament del seu ús en el transport terrestre, marítim i ferroviari.

A més, en matèria d'emmagatzematge i transport d'hidrogen renovable, s'impulsaran projectes transfronterers amb el sud de França per a afavorir la interconnexió amb Europa i posicionar a Espanya com un productor rellevant en el mercat de l'hidrogen continental. Tots aquests objectius es realitzaran de manera coordinada amb la Comunitat de Treball dels Pirineus.

L’hidrogen com a motor de l’economia verda

El repte de convertir l'hidrogen verd en motor de les economies necessita sumar esforços des de tots els àmbits. El valor d'aquest segon fòrum és que permet la possibilitat de compartir coneixements, reflexions i experiències de diferents realitats i permet obrir la porta a nous projectes en el desenvolupament de l'hidrogen.

El president Garreta, remarca com “des de la col·laboració i la xarxa de cooperació territorial ens permet sumar capacitats i sinergies per contribuir a la creació d’ecosistemes de referència convertir-nos en ecosistemes de referència europea en la generació, distribució i usos de l'hidrogen”.

L'hidrogen renovable és un dels principals vectors energètics per a aconseguir la descarbonització de l'economia gràcies principalment a la seva versatilitat. Ja s'usa hidrogen en el sector industrial com a matèria primera en el refinament, en la producció d'amoníac, en la indústria de l'acer i en la química, principalment. Tots aquests productes tindran menys petjada de carboni gràcies a l'hidrogen renovable. Pe

rò aquest gas té també uns altres múltiples usos; és en si mateix un combustible net, en mobilitat s'utilitza en la producció de combustibles sintètics o en piles de combustible i també pot emprar-se per a emmagatzemar energia renovable solucionant així la intermitència de la producció eòlica i solar fotovoltaica.