El Port Tarragona estudia 5 ofertes per a l’elaboració de l’Anàlisi Estratègica 2024-2028

07 Jul

El pressupost base de la licitació és de 110.000 euros, sense IVA, amb un període d’execució de 4 mesos

El projecte valorarà i estudiarà els reptes que es poden presentar per tal de dibuixar un Port de futur, competitiu, sostenible, social, respectuós i pioner

El passat mes de juny, el Port Tarragona, va publicar la licitació Assistència Tècnica per a l’elaboració de l’Anàlisi Estratègica pel Port Tarragona 2024-2028 horitzó 2040. El pressupost base de licitació és de 110.000 euros (sense IVA) i el període d’execució de l’assistència es preveu que serà de 4 mesos. Fins al 21 de juny es van poder presentar totes les sol·licituds interessades i el Port, a hores d’ara està estudiant les 5 propostes rebudes. L’objectiu d’aquest anàlisi vol establir les tendències amb impacte al Port Tarragona per tal de permetre el disseny del port de futur i, posteriorment es definirà la visió estratègica i el pla d’acció per a la seva implantació.

Anàlisi Estratègica

L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) ha iniciat un període de reflexió per tal de preparar-se davant dels reptes i escenaris de futur. La velocitat en el canvi mundial és un factor imprevisible i complex a l’hora d’interpretar i, el Port creu necessari anticipar-se davant de les alternatives que apareixeran. A la primera fase del pla estratègic, ara iniciada, es desenvoluparà l’anàlisi estratègica del Port de Tarragona i s’establiran les tendències amb impacte al Port de Tarragona que permetin el disseny del port del futur. En les posteriors fases es definiran la visió estratègica i el pla d’acció per a la seva implantació. La comunitat portuària i la resta de grups d’interès tindran un paper protagonista en el desenvolupament del pla estratègic amb la participació activa en els grups de treball a implementar per a garantir l’alineació amb les necessitats de tots els àmbits amb impacte i influència en el port.

Iniciatives en marxa

Les iniciatives troncals que l’APT té marxa tindran un pes especial en la definició del futur del Port de Tarragona i, per tant, tindran un paper i un encaix determinant en el disseny del pla estratègic. En el camp de la sostenibilitat, amb el compromís ver la intermodalitat i en el canvi dels models econòmics. Projectes de negoci com la Zona d’Activitats Logístiques, la intermodalitat amb la terminal Guadalajara-Marchamalo i de la Terminal de la Boella i participació en terminals especialitzades a la Comunitat d’Aragó, entre altres exemples. A més de potenciar l’impuls del sector de l’economia blava amb el Port Tarragona Blue Innovation Hub, la imminent construcció del nou contradic de Ponent, la consolidació com a seu principal de la Vall de l’Hidrogen, iniciatives per arribar a la petjada de carboni zero en el 2030, el concurs per a la concessió de la terminal de contenidors del moll d’Andalusia, etc. Però també iniciatives i projectes de caràcter més social i mediambiental com la museïtzació de la vil·la romana de Cal·lípolis, la restauració ambiental dels aiguamolls de La Pineda, el Parc del Port, els nous equipaments per millorar l’estada dels creueristes, l’electrificació dels molls, i un llarg etcètera.

Port de futur

El Port vol estar preparat per assumir els reptes i transformar-los en oportunitats i avantatges en el seu pla estratègic. El canvi climàtic, la disminució de la utilització dels combustibles fòssils, el control de les noves matèries primeres lligades a minerals estratègics, l’ascens de la Xina i altres països emergents en l’economia mundial i en la política internacional, la re-definició del paper geo-estratègic de la Unió Europea, la crisi migratòria, l’obertura de la ruta de l’Àrtic a la navegació marítima tot l’any o el creixement i concentració d’operadors mundials en la logística, són factors que s’han de tenir en compte a l’hora de dissenyar un nou pla estratègic. Tota aquesta situació d’anàlisi i estudi es planteja amb un desenvolupament tecnològic vertiginós que amplia la gamma de solucions a l’abast de la societat. L’Internet de les coses, la computació quàntica, la realitat augmentada, el blockchain, la impressió 3D, els vehicles no tripulats (camions, trens, drons, avions), l’hyperloop, la intel·ligència artificial, l’automatització total de les cadenes de producció i en el treball quotidià, la incorporació de nous tipus d’energia. En definitiva, un context de canvi sòcioeconòmic que porta a la institució tarragonina a replantejar-se i definir quin ha de ser el model de desenvolupament pel qual es vol apostar tenint en compte les implicacions en la demografia, sociologia, entorn econòmic i desenvolupament industrial del Port Tarragona.