Port de Tarragona registra un augment de tràfics del 4,5% en els primers 5 mesos de l’any

21 Jun

Els cereals, pinsos i farines continuen batent rècords i empenyent a l’alça les xifres del Port amb 33,8% d’increment acumulat

Els líquids a doll, especialment el cru i els productes petrolífers, presenten increment del 4% acumulat

El Port acumula 13,8 milions de tones de tràfics totals a 31 de maig

Els primers mesos de l’any apunten a un rècord anual de moviment de camions

El Port de Tarragona presenta xifres en positiu a les estadístiques de maig de 2023. El Port acumula 13,8 milions de tones de tràfics totals en els primers 5 mesos de l’any, la qual cosa representa un increment del 4,5% dels tràfics respecte al mateix període de l’any passat. Els cereals, pinsos i farines continuen batent rècords i empenyent a l’alça les xifres del Port amb 33,8% d’increment en l’acumulat. Els líquids a doll, especialment el cru i els productes petrolífers, presenten increment del 4% en l’acumulat.

Aquestes xifres positives es donen un cop tancat l’estadística del mes de maig que ha finalitzat amb un tràfic marítim de 2,44 milions de tones, una xifra lleugerament inferior a la dada del maig del 2022 (2,6Mt). Durant el mes passat, el cru de petroli ha augmentat un 14,4% i els Agroalimentaris un 9,3%, essent aquests productes els principals impulsors de la bona marxa del Port de Tarragona. En xifres acumulades (gener-maig) l’evolució del grup dels cereals i les seves farines torna a obtenir un rècord amb 2,57 milions de tones i un augment del 63,1% respecte l'exercici anterior, superant àmpliament les dades del 2018 d’1,69 milions de tones i les de l'any 2022 amb 1,57 milions de tones.

Dades interanuals de cereals i farines

El tràfic interanual supera àmpliament els 5 milions de tones i, segons els experts de l’APT, previsiblement en el mes de juny tornarà a superar-se aquesta fita. Unes dades que reforcen les previsions a l’alça que els diferents agents de la cadena de subministrament estimaven per al 2023 a causa de les males collites nacionals per la sequera i l’augment d’importació de cereals de països europeus i americans.Ucraïna continua sent el principal origen d’aquesta mercaderia amb 1,40 milions de tones front les 602 mil tones de gener a maig de l'any passat. D’aquests 1,40 milions de tones, 579,000 tones són de moresc i 755.000 tones de blat i 69.000 tones d'ordi. El segon origen és Brasil amb 413.000 t de moresc i, el tercer, Canadà amb 171.000 tones de blat i de moresc. imagen 2

Any rècord de camions

Aquest inici de 2023 el moviment de camions està marcant xifres de rècord. Tot i que no només és atribuïble al bon comportament del tràfic d’agroalimentaris cereals, el moviment de camions en els accessos al Port continuen marcant màxims històrics atès que la majoria d’aquests vehicles pesants es dediquen al moviment de cereals, pinsos i farines cap a l’interior de l’hinterland del port (Catalunya i Aragó). La gràfica reflecteix molt bé aquest alt moviment de camions d’entrada i sortida del Port de Tarragona. Les xifres registrades al 2023 superen cada mes les xifres de 2022 (línia vermella) i, també el màxim assolit en els darrers a 10 anys (taca gris clar) així com la mitjana de 2011-2020 (línia de punts).

Concretament, en aquest de maig el Port s’ha registrat un moviment de camions per l’Eix Transversal de 80.455 vehicles, un 15 % més que al mes de maig de l’any passat que va marcar una dada de 69.943 vehicles. En valors acumulats, en aquests primers 5 mesos de 2023, s’han registrat 394.613 camions la qual cosa suposa un increment del 18,7% respecte al mateix període de 2022.