El Port de Tarragona acull la presentació de la nova normativa europea sobre la construcció de mapes d’olor

20 Jun

La jornada de presentació de la normativa europea sobre la construcció de mapes d’olor col·laboratius mitjançant ciència ciutadana s’ha dut a terme a la seu administrativa portuària

El Port de Tarragona dona suport a Eurecat qui desenvoluparà el projecte d’innovació NasApp, una app per monitorar olors

El projecte NasApp va ser seleccionat a la 2a convocatòria Ports 4.0 per a projectes comercials i s’implementarà en l’entorn logístic i portuari de Tarragona

Avui s’ha presentat a la seu administrativa portuària la Jornada de la nova normativa europea sobre la construcció de mapes d’olor col·laboratius mitjançant ciència ciutadana. A la sessió s’han dut a terme tant ponències com networking. El Port de Tarragona també participa d’aquesta sensibilitat vers les olors amb el suport al projecte d’innovació NasApp, que monitora les olors en temps real, i permet localitzar l’origen dels episodis d’olors o obtenir informes detallats. El projecte està impulsat per Eurecat i ha estat seleccionada en la 2a Convocatòria Ports 4.0 per a Projectes Comercials, que convoca Ports de l’Estat. Té un pressupost de 232.910.25 €, s’ha obtingut una subvenció del 65% de Ports de l’Estat, i la resta, el 35% serà finançat per Eurecat.

Avui, dimarts, el director de Desenvolupament Corporatiu i Sostenibilitat del Port de Tarragona, Joan M. Basora, ha obert la jornada de presentació de la nova norma espanyola ‘PNE 77270. Construcció de mapes d’olor col·laboratius mitjançant ciència ciutadana’, en una sessió de difusió i networking la nova Norma UNE de mapatge de males olors.

La jornada s’ha fet a la sala de conferències de la seu administrativa de l’Autoritat Portuària de Tarragona i ha exposat la metodologia desenvolupada en la proposta de la norma que és la primera a incloure a la ciència ciutadana en una norma en el món, amb la qual cosa s’espera ser un precedent a escala mundial per al desenvolupament d’aquest tipus de projectes.

La presidenta d’Amigo (Associació Mediambiental Internacional de Gestors de l’Olor), Vania Zorich, ha iniciat la presentació i després de la dissertació d’Elena Gayo, tècnica de normalització sobre el Reglament UNE, s’ha constituït un grup de treball sobre la nova norma. També s’ha tractat sobre el desenvolupament del projecte de monitoratge d’episodis de males olors a Tarragona amb Enedina Espallargas, responsable de la Comissió d’olors de l’AEQT, i de la plausibilitat dels episodis d’olors amb José Vicente Martínez, cap de projectes de Suez. La visió internacional l’ha donat Cyntia Izquierdo, consultora mediambiental d’AEO.

El Port de Tarragona dona suport al projecte NasApp

Aquesta Jornada sobre la nova normativa europea vers les olors es vincula al desenvolupament del projecte d’innovació NasApp impulsat per Eurecat, de la qual el Port de Tarragona en dona suport. NasApp és una plataforma SaaS de dades multicapa que permet monitorar olors en temps real a través del concepte de ciència o participació ciutadanes, modificant les eines actuals de mesurament de concentració d'olors amb olfactometries de camp, amb estudis de dispersió de contaminants i/o en laboratoris mitjançant sensors humans per estimar la concentració d'olors i la seva dispersió en el territori. A més, la plataforma permet localitzar i contextualitzar l'origen de l'episodi d’olor.

Aquest projecte va ser seleccionat a la 2a Convocatòria per a Projectes Comercials de Ports 4.0 i rebrà finançament per al seu desenvolupament. L'Autoritat Portuària de Tarragona va donar suport al projecte quan es va presentar a l’esmentada convocatòria i es farà una demostració del sistema complet a l'entorn logístic i portuari del Port de Tarragona. Posteriorment, l'Autoritat Portuària de Tarragona podrà fer-ne ús per tal de monitorar olors en temps real, localitzar i contextualitzar l'origen dels episodis d’olors, obtenir informes detallats, etc.

Aquest projecte té un pressupost de 232.910.25 € i ha aconseguit una subvenció de Ports 4.0 del 65%, és a dir, 151.391 €. La resta, el 35%, 81.518 €, serà finançat per Eurecat.