Port Tarragona aportarà sorra a la platja de La Pineda amb una draga equipada amb tecnologia mediambiental

26 Abr

Es preveu començar les tasques en la primera setmana de maig per tal de tenir la platja en òptimes condicions abans de l’inici de la temporada estival

L’actuació, durant vint dies aproximadament, es farà amb la draga, Freja R que permet treballar amb una reducció de les emissions i consum de combustible

El Port Tarragona iniciarà les tasques de reposició de sorra de la platja de la Pineda durant la primera setmana de maig. La durada prevista és d’aproximadament vint dies, i per tant, es preveu tenir la platja enllestida abans de l’inici de la temporada alta de turisme. Aquest any s’utilitzarà una draga de major capacitat, la Freja R., una draga que supera els requisits mediambientals més recents mitjançant la reducció de les emissions i el consum de combustible. Aquests treballs es faran en el marc del contracte per quatre anys per a l’aportació de sorra a la platja de la Pineda amb un pressupost un total de 2,4 milions d’euros (iva exclòs) per al període 2020-2023, 600.000 euros cada any.

L’aportació de sorra la draga Freja R contractada pel Port de Tarragona és una mesura ambiental compensatòria per la prolongació del dic de Llevant. Aquest any el Port Tarragona utilitzarà una draga més gran i amb capacitat per descarregar la sorra més ràpidament. La nova draga, anomenada Freja R., començarà a treballar en els primers dies del mes de maig, ja que a hores d’ara, un cop acabi el contracte que està desenvolupant en aquest moments a Portugal. Les feines s’allargaran un total de vint dies, acabant així abans de Sant Joan i deixant a punt la platja de La Pineda abans de l’inici de la temporada estival.

Equipada amb tecnologia mediambiental

Es tracta d’una draga de succió en marxa i calat reduït que té l’opció de descarregar per comporta inferior o impulsant el material amb canonada. Amb les seves dues canonades de succió, Freja R és capaç de dragar a profunditats de fins a 28 m, amb la possibilitat d'extensió a 34 m. El poc calat i les potents bombes de dragatge, combinades amb l'excel·lent capacitat de posicionament, fan que Freja R sigui una opció preferida per a tots els tipus de treballs de dragatge. Aquesta embarcació utilitza tecnologia molt avançada per a operacions de posicionament i dragatge. El vaixell ha demostrat ser molt flexible i competitiu, i està equipat amb tecnologia mediambiental d'última generació, que compleix i supera els requisits mediambientals més recents, mitjançant la reducció de les emissions i el consum de combustible.

Restauració de la platja de la Pineda

El Port de Tarragona restaurarà la platja de La Pineda amb 100.000 metres cúbics de sorra. Aquesta aportació extraordinària de sorra, unida a l’acció dels espigons de contenció que hi ha a cada banda de la platja, l’espigó dels Prats i l’espigó del Racó, permetrà retornar l’equilibri a la platja de la Pineda.

Algunes tasques han començat uns dies abans que la draga entri en funcionament amb la posada a punt de les canonades que transportaran els sediments fins a la platja. Un cop el procés s’iniciï, la draga agafarà els sediments de la zona autoritzada davant del Cap Salou i la transportarà fins a la canonada instal·lada davant de la costa. Els sediments arribaran impulsats a través de la canonada a la platja on seran repartits finalment per maquinària terrestre.

Respecte de l’entorn natural

Un dels objectius pel Port de Tarragona és vetllar per l’entorn natural en tots els seus àmbits d’actuació, especialment en el que es refereix a les obres. Per aquest motiu, a més de complir amb les mesures ambientals requerides per norma, fa un pas més enllà i aplica uns controls propis i específics en aquesta obra.

El dragatge s'efectua en una zona propera a la “ZEPA marina Illes Columbretes - Delta de l'Ebre”, que forma part de Xarxa Natura, i es prendran totes les mesures per evitar l'afectació de les actuacions sobre els enclavaments de flora marina i sobre les aus, principalment.

Una de les mesures principal serà controlar la qualitat del dragatge i de les aigües. Dins de les mesures ambientals de competitivitat en estratègies marítimes, s’utilitzaran sonars i submarinistes per controlar que el dragatge no malmeti la flora de la zona, poblada de Cymodocea nodosa, una alga fanerògama marina inclosa en el llistat d'espècies silvestres de protecció especial.

A més, el Port de Tarragona realitzarà controls diaris i formació específica al personal per albirament o detecció de rastre de la tortuga babaua, una espècie en risc que se sap de la seva presència en altres platges del litoral tarragoní.