Imprimir aquesta pàgina
Imprimir

Dades Obertes

La porta d'entrada a les dades del Port de Tarragona

 

Aquí trobareu publicades les dades de caràcter públic de l'organisme, amb l’objectiu de fomentar l’ús i la reutilització de la informació generada.

Aquest espai pretén estimular l'obertura i reutilització de la informació generada per l'Autoritat Portuària, amb l'objecte d'assolir una administració més transparent, eficient i propera, i crear noves oportunitats, tant socials com econòmiques, a partir de la reutilització de la informació mitjançant unes condicions d'ús clares i flexibles. I, de la mateixa manera, es vol conscienciar sobre la importància i el valor de la cultura de les dades obertes.

Les dades estan disponibles en diferents formats, la majoria dels quals són estàndards, de manera que facilita la reutilització, amb les limitacions de privacitat, seguretat i propietat que apliquin en cada cas.

INFORMACIÓ SOBRE EL SISTEMA OPEN DATA

A qui va dirigit?

DadesObertes.PortTarragona pretén ajudar:

 Als ciutadans a accedir de forma senzilla a les dades reals i oficials del Port de Tarragona
 Als empresaris a oferir nous productes i serveis útils
 Als desenvolupadors a crear noves aplicacions que facilitin la vida diària
 Als investigadors per a desenvolupar estudis i aportar nous coneixements
 I, en general, a tothom que cerqui informació relativa a l'Autoritat Portuària de Tarragona. 

En compliment de la Llei 37/2007 de 16 de novembre sobre reutilització de la informació del sector públic i el Reial decret 1496/2011, de 24 d'octubre, que desenvolupa dita llei, l'Autoritat Portuària de Tarragona posa a disposició d'empreses i particulars una plataforma d'accés a les dades relacionades amb la seva activitat diària.

 

Com funciona?

L'Open Data és una iniciativa a escala global consistent a permetre el lliure accés per a tothom, sense limitacions tècniques o legals, a les dades i especialment les pròpies de les administracions públiques. En el sector públic, tenir accés a les dades de l'Administració garanteix la transparència, l'eficiència i la igualtat d'oportunitats a l'hora de crear valor. La transparència perquè es poden consultar i tractar dades que venen directament de les fonts oficials, l'eficiència perquè ciutadans i organitzacions poden crear serveis de forma més ajustada en col•laboració amb l'Administració; la igualtat d'oportunitats perquè l'accés és el mateix per a tothom, i el desenvolupament econòmic al permetre la creació de noves aplicacions i serveis basats en el tractament de les dades.

Les llicències i els termes d'ús de les dades obertes estan sotmeses a les lleis de reutilització de la informació del sector públic i, en alguns casos, poden tenir llicències de propietat intel•lectual encara que es tendeix a obrir-les sense condicions sempre que es mantinguin sense manipular i amb l'obligatòria citació de la font i de la seva darrera actualització.

Per què alliberar les dades?

Amb la llibertat d'accés a la informació pública, hi ha la voluntat d'avançar cap a la governança oberta, basada en els valors de transparència, participació, servei i eficiència. Així mateix, es vol promoure la creació de valor amb la reutilització de la informació pública, facilitar l'ordenació interna dels sistemes d'informació dins l'Administració i fomentar la interoperabilitat entre serveis del sector públic.

Amb aquest portal s'avança en la línia de garantir la reutilització de la informació pública i en favor de l'obertura de dades perquè agrupa totes les iniciatives de dades obertes de l'Autoritat Portuària de Tarragona en un únic catàleg on s'afegeix la informació associada més rellevant per a la seva reutilització.

Es fa, a més, un salt qualitatiu, ja que s'obren, per primer cop, un conjunt significatiu de dades en els formats que es consideren de qualitat per a la seva reutilització.

La successiva publicació en aquest portal es farà prioritzant els interessos de servei públic, garantint la màxima qualitat de les dades en el contingut i el format, fent que siguin al màxim d'intel•ligibles per a la ciutadania en general i usant llicències de difusió oberta que permetin l'aprofitament comercial quan escaigui.

Què es pot fer amb les dades?

Les dades obertes permeten la consulta i la construcció d'aplicacions, en especial programari i formes de visualització, que usen la informació alliberada com a font. D'aplicacions en pot fer la mateixa Administració o altres (particulars, organitzacions i empreses) en el moment que s'allibera el seu accés.
Els tipus d'aplicacions que es poden construir amb dades alliberades són molt diverses i responen a objectius i finalitats molt diferents. Van des de les més personals dels ciutadans que incorporen al seu mòbil, per exemple, els avisos per RSS de les incidències del transport, fins a les d'associacions de determinats malalts respiratoris que controlen els índexs de contaminació o merament empresarials, com és el cas d'actualitzacions automàtiques amb la informació d'equipaments oficials que poden alimentar els navegadors GPS per a vehicles.
Altres exemples de la riquesa i la varietat de les aplicacions que es poden fer a partir de les dades públiques obertes són els mapes i gràfics interactius que s'utilitzen en l'anomenat periodisme de bases de dades i en nombrosos serveis de cerca. També formen part de les aplicacions generades amb dades obertes els titulars incorporats via RSS a blogs, webs o aplicacions mòbils que mostren d'aquesta manera continguts facilitats automàticament per l'Administració.

 

Formats propietaris

DOC
(Microsoft Office Word)
word

Aplicació distribuïda per Microsoft Office. Format tancat per transferir textos formatats o sense format. Pot contenir textos, imatges, gràfiques i enllaços.

XLS
(Microsoft Office Word)
excel

Format propietat de Microsoft Office. Conté files i columnes de cel·les i cadascuna pot incloure dades, que poden ser textos, números o fórmules que tinguin dades. Els fulls de càlcul XLS també poden contenir taules i gràfics que mostren totes les seccions o de les dades seleccionades.

 

 

Formats lliures

Són formats d’arxiu que es poden crear i manipular per qualsevol programari, lliure de restriccions legals.

PDF 
(Format de Document Portàtil)

pdf

Format portable universal que manté l’aparença del document independentment del sistema operatiu que s’utilitzi (multiplataforma). Inclou qualsevol combinació de text, multimèdia i hipertext i, a més, es pot xifrar el contingut i signar-lo digitalment. És l’estàndard ISO, des de 2008, per a fitxers contenidors de documents electrònics de cara a la preservació de llarga durada. És una especificació que es pot crear, visualitzar o modificar amb eines de software lliure.

CSV
(Valors separats per comes)
csv

Format de text obert per representar dades en format de taula, en columnes separades per comes (o punt i coma, on la coma és el separador decimal) i les files són salts de línia. Els camps que tenen una coma, un salt de línia o una cometa doble s’han de tancar entre cometes dobles. No indica un joc concret de caràcters, ni com van situats els bytes, ni el format per al salt de línia. Les extensions que s’utilitzen són .csv i .txt.

XML
(Llenguatge d'Etiquetat Extensible)
xml

Metallenguatge extensible d'etiquetes desenvolupat pel W3C, simple però estricte. Desenvolupa un paper fonamental en l’intercanvi d’una gran varietat de dades. XML és un format que permet la interpretació de dades a través de diverses aplicacions. És l'estàndard per a l'intercanvi d'informació estructurada entre diferents plataformes.

 

 Formats de compressió

ZIP

zip

Format de comprensió sense pèrdua que es pot utilitzar tant amb programes propietat com lliures. Els arxius tenen format .zip

 

 

Antecedents

Open Data és una iniciativa global que es crea fonamentalment per les iniciatives als Estats Units i el Regne Unit a partir de l'any 2009. La primera iniciativa amb aquesta filosofia és fruit de les Nacions Unides (UNdata) el 12 de setembre de 2006. Hem d'esperar un any fins que apareix la segona amb el District of Columbia (USA) Catalog el 23/10/2007. El tercer portal és una experiència de la Comissió Europea (SEMIC.EU Catalog) el 17/6/2008.

Al llarg de 2009 apareixen 24 noves experiències dels Estats Units, Suècia, Irlanda del Nord, Austràlia, Gran Bretanya, Nova Zelanda, Canada, Finlàndia i el Banc Mundial.

Els primers portals espanyols són l'Open Data Euskadi i el Zaragoza Public Data Catalogue, els dos el 8 d'abril de 2010. El Catalonia Open Data Catalog apareix el 8 de novembre del mateix any. Les següents iniciatives catalanes foren Badalona Open Data (11/2/2011) i Lleida Open Data (14/2/2011).

El sector públic estatal espanyol ha creat el Catálogo de Información Pública de la Administración General del Estado com element més visible del Proyecto Aporta.

Altres portals d'interès:

 Generalitat de Catalunya

 Ajuntament de Tarragona

 

 

Pla RISP

El Reial decret 1495/2011, de 24 d'octubre, estableix per al sector públic estatal en la seva Disposició addicional segona l'obligació dels òrgans de l'Administració General de l'Estat i la resta del sector públic estatal definit a la norma d'aprovar un pla propi de mesures d'impuls de la reutilització de la informació del sector públic, per mitjans electrònics, dintre del seu àmbit de competències.

 

Consulteu el pla propi de mesures d'impuls de la reutilització de la informació del sector públic d'aquesta Autoritat Portuària.

 

La Comissió Europea considera que les dades públiques han de ser reutilitzades, tant per la ciutadania com per les empreses, ja que això a més de transparència, suposa un motor al desenvolupament de la societat de la informació i el coneixement sobretot per al sector dels continguts digitals. Per aquest motiu, han legislat a favor amb la Directiva 2003/98/CE del Parlament Europeu i del Consell. Aquesta directiva ha estat transposada a la legislació espanyola mitjançant la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic.

Les grans línies que estableix la Directiva 2003/98/CE són:

 Permetre la reutilització en igualtat de condicions, amb finalitat o sense comercial

 Fer transparent les condicions de reutilització, recollides en una llicència

 Les taxes i preus de la reutilització de dades atendran al principi general de recuperació de costos

 Es facilitarà els documents reutilitzables i les llicències per mitjans electrònics

 

La Directiva 2003/98/CE es modificada per la Directiva 2013/37/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de juny de 2013, continua el progrés dels objectius de l'anterior directiva que modifica:

 S'estableix l'autorització generalitzada en la reutilització de la informació del sector públic

 S'amplia a sectors que abans quedaven al marge (biblioteques, arxius i museus del sector públic)

 Considera la reutilització de la informació com un valor afegit al dret d'accés

 Recomana: Principi de taxes marginals amb excepcions a organismes dependents d'ingressos, documents sufragats amb ingressos, museus, arxius, biblioteques

      Utilització de formats processables automàticament i amb metadades

     L'ús d'estàndards oberts

     Millor nivell possible de precisió i minuciositat

 Transparència en taxes: publicades en mitjans electrònics i fer esment dels factors que obliguen a no fer ús de les taxes marginals

 Principi general de prohibició d'acords exclusius

 

La Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic estableix el marc general d'aplicació a totes les administracions públiques.

 Defineix RISP i el concepte de document en l'àmbit de la reutilització

 Deixa fora de l'àmbit d'aplicació els següents tipus de documents:

       de procediment administratiu en curs

      els que afectin la defensa nacional

      els aliens a la funció de servei públic

      els que tinguin drets de propietat intel·lectual o industrial

      els propis de les institucions culturals, educatives i d'investigació

 Estableix modalitats de posada a disposició i condicions que han de complir les llicències

 Prohibeix els acords exclusius

 Permet el cobrament de taxes i preus públics

 Estableix el procediment de tramitació de sol·licituds de reutilització, inclou termini de resposta (20 dies)

 Estableix règim sancionador

 

El Reial Decret 1495/2011, de 24 de octubre, desenvolupa la llei en l'àmbit del sector públic estatal, reconeix la importància i el valor que té la informació generada des de les instàncies públiques per l'interès que posseeix per als ciutadans i les empreses. L'obertura de la informació pot contribuir al creixement econòmic i a la creació de llocs de treball i proporcionar un element més de transparència i participació democràtica

 Realitza una autorització generalitzada de reutilització amb necessitat de justificar les excepcions

 Obliga a les administracions a comunicar la informació disponible

  Estableix la figura del coordinador RISP en els organismes públics

  Estableix un organisme estatal amb la finalitat d'assessorar, promocionar, sensibilitzar i facilitar l'enriquiment del Catàleg d'Informació Pública.

 Fixa l'obligació de mantenir actualitzat el catàleg per part dels organismes

 

Condicions

L'Autoritat Portuària de Tarragona aposta per afavorir la reutilització optant per la modalitat general bàsica de posada a disposició sense subjecció a condicions específiques (article 8.1 del Reial Decret 1495/2011, de 24 d’octubre) en els terminis previstos en l’avís legal.

Avís legal per a la modalitat general de posada a disposició dels documents reutilitzables

Obligatorietat de les condicions generals

Les presents condicions generals, disponibles amb caràcter permanent a "www.datos.gob.es/avisolegal", vincularan a qualsevol agent reutilitzador pel simple fet de fer ús dels documents sotmesos a elles.

Autorització de reutilització i cessió no exclusiva de drets de propietat intel•lectual

Les presents condicions generals permeten la reutilització dels documents sotmesos a elles per a fins comercials i no comercials. S’entén per reutilització de l'ús de documents que obren en poder dels òrgans de l’Administració General de l’Estat i els altres organismes i entitats del sector públic estatal referits en l’article 1.2 del Reial decret 1495/2011, de 24 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic estatal, per a persones físiques o jurídiques, amb finalitats comercials o no comercials, sempre que aquest ús no constitueixi una activitat administrativa pública. La reutilització autoritzada inclou, de manera il•lustrativa, activitats com la còpia, difusió, modificació, adaptació, extracció, reordenació i combinació de la informació.
El concepte de document és l’establert en l’apartat 2 de l’article 3 de la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic, que comprèn tota informació en qualsevol que sigui el seu suport material o electrònic així com la forma d’expressió gràfica, sonora o en imatge utilitzada, incloses, en conseqüència, també les dades en els seus nivells més desagregats o "en brut".
Aquesta autorització comporta, així mateix, la cessió gratuïta i no exclusiva dels drets de propietat intel•lectual, en el seu cas, corresponents a tals documents, autoritzant-se la realització d’activitats de reproducció, distribució, comunicació pública o transformació, necessàries per a desenvolupar l’activitat de reutilització autoritzada, en qualsevol modalitat i en qualsevol format, per a tothom i per al termini màxim permès per la Llei.

 

Condicions generals per a la reutilització

Són d’aplicació les següents condicions generals per a la reutilització dels documents sotmesos a elles:
  Està prohibit desnaturalitzar el sentit de la informació.

  Ha de citar-se la font dels documents objecte de la reutilització. Aquesta cita podrà realitzar-se de la següent manera: "Origen de les dades: Autoritat Portuària de Tarragona".

  Cal mencionar la data de l’última actualització dels documents objecte de la reutilització, sempre que estigui inclosa en el documento original.

  No es podrà indicar, insinuar o suggerir que l’Autoritat Portuària de Tarragona, titular de la informació reutilitzada, participa, patrocina o dóna suport a la reutilització que es dugui a terme amb aquesta informació.

  Cal conservar-se, no alterar-se ni suprimir-se les metadades sobre la data d’actualització i les condicions de reutilització aplicables inclosos, si és el cas, en el document posat a disposició per a la seva reutilització.
 

Exclusió de responsabilitat

La utilització dels conjunts de dades es realitzarà per part dels usuaris o agents de la reutilització sota la seva responsabilitat, i els hi correspon corresponent en exclusiva respondre davant de tercers pels danys que se'n poguessin derivar.
L’Autoritat Portuària de Tarragona no serà responsable de l’ús que de la seva informació facin els agents reutilitzadors ni tampoc dels danys soferts o pèrdues econòmiques que, de forma directa o indirecta, produeixin o puguin produir perjudicis econòmics, materials o sobre dades, provocades per l’ús de la informació reutilitzada.
L’Autoritat Portuària de Tarragona no garanteix la continuïtat en la posada a disposició dels documents reutilitzables, ni en contingut ni en forma, ni assumeix responsabilitats per qualsevol error o omissió continguts en ells.  

Responsabilitat de l’agent reutilitzador

L’agent reutilitzador està sotmès a la normativa aplicable en matèria de reutilització de la informació del sector públic, incloent-hi el règim sancionador previst en l’article 11 de la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic.
 

Propietat intel•lectual i drets d'autor

En qualsevol cas, l'acceptació dels termes d'ús no suposa la concessió dels drets d'autor ni la propietat intel•lectual sobre els conjunts de dades.
 

Dades personals 

Dades Obertes.PortTarragona no mostra dades personals o aquelles que puguin identificar a persones específiques en els termes establerts a la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

  Portal de Transparència 'Administración General del Estado'

Portal de Transparència

+info
+ info

  Les resolucions d'autorització o reconeixement de compatibilitat que afecten al personal de l'Autoritat Portuària de Tarragona es poden consultar al següent enllaç del Portal de Transparència 

Compatibilitat personal públic

Portal de Transparència
+ info

CATÀLEG DE DADES

Agenda d'activitats

Agenda d'activitats

Agenda d'activitats programades

Bibliografia Arxiu del Port

Bibliografia Arxiu del Port

Biblioteca de temàtica marítima i portuària

Catàleg de publicacions

Catàleg de publicacions

Consulta de llibres de temàtica diversa sobre l'àmbit del Port

Comunitat Portuària

Comunitat Portuària

Informació de contacte de les diferents empreses que operen al Port de Tarragona

Concessions

Concessions

Concessions en actiu al Port de Tarragona

Estudi de satisfacció clients

Estudi de satisfacció clients

Estudi de satisfacció dels clients i persones usuàries

Estadístiques

Estadístiques

Resum del tràfic de mercaderies i moviments del Port de Tarragona

Fototeca

Fototeca

Amb un gran volum de fotografies registrades i digitalitzades

Línies Regulars

Línies Regulars

Guia de les línies regulars

Memòries

Memòries

Publicació anual de tres memòries del Port de Tarragona

Notes de premsa

Notes de premsa

Comunicació activa i transparent

Obres en execució

Obres en execució

Resum setmanal de les obres iniciades

Perfil del Contractant

Perfil del Contractant

Aquest espai informa de les licitacions que es troben en curs o finalitzades

Port en imatges

Port en imatges

Un any en imatges

Registre d'empreses de serveis portuaris

Registre d'empreses de serveis portuaris

Registre d'empreses prestadores de serveis portuaris

Servei Atenció al Client (SAC)

Servei Atenció al Client (SAC)

Si requereix informació addicional pot sol·licitar-la a través del SAC

Situació de fars i abalisament

Situació de fars i abalisament

Documentació tècnica i gràfica de la situació dels fars i l'abalisament

Situació de vaixells

Situació de vaixells

Moviment de vaixells