Imprimir aquesta pàgina
Imprimir

Intermodalitat

LA GRAN APOSTA PEL FERROCARRIL

El Port de Tarragona fa una aposta clara per la intermodalitat per tal d'optimitzar la cadena logística i poder oferir un millor servei als seus clients, tant des del punt de vista econòmic com en sostenibilitat.

 El Port de Tarragona té accés ferroviari d'ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. A més, disposa d'accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general, contenidors i caixes mòbils.

A les instal·lacions portuàries, el 2023 es van moure més d'un milió de tones en ferrocarril. En total, 1.955 trens van circular per les instal·lacions del Port de Tarragona.

 

INTERMODALITAT

 El ferrocarril al Port

CARACTERÍSTIQUES
 

 

ADIF-PORT
2 punts de connexió
a la xarxa general

VIES XARXA
INTERNA
46 km

AMPLE IBÈRIC
+ UIC
10,3 km

CAPACITAT
5 vies càrrega i descàrrega de 750 m

 

 

XARXA INTERNA
 


VEURE MAPA XARXA FERROVIÀRIA

Descarrega

El Port com a Administrador Ferroviari

Normativa i característiques
+ info
  

 

 

RAMALS
 

El Port disposa d'accessos ferroviaris que connecten amb la línia direcció Saragossa-Madrid, la línia direcció València i la línia direcció Barcelona, per tant estem connectats amb tot Europa.

La xarxa ferroviària interna del Port dóna servei a tots els molls operatius. D'est a oest, hi ha tres ramals que connecten la xarxa interna del Port amb la xarxa d'ADIF. 

En sentit est, el primer ramal recorre el moll d'Aragó fins a arribar al moll de Catalunya, desdoblant-se per dos itineraris possibles al llarg de la terminal de càrrega de carbó

El segon ramal discorre en paral·lel a la riba esquerra del riu Francolí (en sentit oest). Aquest segon ramal dóna accés als molls de Castella (amb tres punts d'entrada) i de la Química, arribant a l'estació ferroviària de la Química. 

El tercer ramal, connectat a la línia de València, passa pel moll d'Hidrocarburs fins a arribar als molls d’Andalusia, Cantàbria i Galícia. Concretament al moll de Galícia, hi ha la Terminal intermodal la Boella, contigua a la terminal de contenidors. Aquest ramal també dóna servei a les àrees del Port on s'ubiquen gran part de les instal·lacions destinades a càrrega general com la terminal de vehicles, una terminal multipropòsit i la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).

 Connexions amb el hinterland

PLATAFORMA LOGÍSTICA PER AL HINTERLAND
 

El Port de Tarragona té una bona posició geogràfica per penetrar en el seu hinterland de manera eficient i oferir el màxim valor afegit a les seves cadenes logístiques.

El nostre Port té un enorme potencial per al transport per ferrocarril per a les zones de Madrid, València i Saragossa en ample ibèric. Properament s'espera que, l'arribada de l'ample europeu estàndar i, l'entrada en funcionament de l'ampliació de la terminal de la Boella i, la nova terminal a Guadalajara-Marchamalo, suposin un nou revulsiu que impulsarà el tràfic ferroviari a Tarragona.

L'estratègia per al creixement de la presència al hinterland del Port, està fortament relacionada amb el desenvolupament del ferrocarril i de les infraestructures ferroviàries.

 

ÀREA D'INFLUÈNCIA
 

La situació del Port ofereix moltes possibilitats per a l'exportació i importació de mercaderies cap a tota la seva àrea d'influència i a través del mar Mediterrani.

Cal destacar que Tarragona i el nostre Port tenen una localització estratègica en el traçat del corredor del Mediterrani: Tarragona és el punt de confluència de totes les línies que uneixen la península Ibèrica i Europa.

 Més connectats amb Europa

EL CORREDOR DEL MEDITERRANI

Actualment el Port ja està preparat per rebre el corredor del Mediterrani, conegut tècnicament com RFC6 Mediterrani, que unirà Espanya -i en el nostre cas Tarragona- amb la Xarxa Transeuropea Ferroviària. Aquest corredor vertebrarà Europa de nord a sud, amb més de 3.000 km desplegats per regions del continent que, per la seva potent activitat econòmica, generen prop del 60% del PIB europeu.

El corredor del Mediterrani neix a Espanya i finalitza a Hongria. Anirà des d’Algesires fins a la frontera francesa, passant per Granada, Almeria, Cartagena, València, Tarragona i Barcelona, tot enllaçant els principals ports del mediterrani espanyol. Després de traspassar la frontera amb Espanya i França, el recorregut del RFC6 Mediterrani, continuarà travessant els Alps fins al nord d'Itàlia, resseguirà la costa de l'Adriàtic i passarà per Eslovènia i Croàcia fins a arribar a Hongria. 

L'accés ferroviari des dels Ports del Mediterrani, i concretament des del Port de Tarragona, suposarà un gran estalvi de costos i una millora de l'eficiència i la sostenibilitat en la cadena logística, a més d'una millora en la intermodalitat i connectivitat del nostre Port amb el seu hinterland i la resta d'Europa. Actualment el Port de Tarragona ja està preparant-se per l'arribada del Corredor, i compta amb més de 10 km de vies aptes per a l'ample europeu (UIC)

 

EL FUTUR

En el futur el Port de Tarragona estarà connectat amb la RFIG (Xarxa Ferroviària d'Interés General) a través de l'ample UIC. I disposarà, doncs, en els propers anys, d'una sortida directa cap al futur corredor del Mediterrani, projectat en el context de la nova estructura europea de transport ferroviari per a passatgers i mercaderies. 

D'aquesta manera Tarragona i el seu Port podran connectar-se amb la resta de l'arc mediterrani i els prinicipals eixos comercials d'Europa

 

 
Descarrega Eixos Ferroviàris de Mercaderies

Més Informació sobre el Corredor


XARXA TRANSEUROPEA DE TRANSPORT

Coneixeu la Xarxa Transeuropea de Transport de la mà de la Comissió Europea.
+ info
 
 

EL CORREDOR DEL MEDITERRANI

Visiteu aquest web que aglutina i genera informació sobre l'estat del Corredor, per posar-la a l'avast del ciutadà.
+ info
 

 

  ALTRES LINKS: 

 

 

 
 
 

INSTAL·LACIONS DESTACADES

 
 

PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo

 

 

 

La terminal estarà a ple rendiment durant l'any 2024

 

Port Tarragona compta amb 150.000 m2 a la'Ciudad del Transporte Puerta Centro', la principal plataforma logística i de serveis a l'àrea d'influència de Madrid entre Guadalajara i Marchamalo

Permetrà atreure nous tràfics marítims al Port de Tarragona des del centre d'Espanya i alhora captar tràfics continentals per ferrocarril

'Port Tarragona y Puerta Centro-Ciudad del Transporte' han consolidat l'acord que permetrà a la infraestructura catalana expandir-se cap al centre de la península ibèrica i posicionar-se en la qual serà la més important plataforma logística i de serveis d'Espanya, amb capacitat per canalitzar els principals fluxos de mercaderies nacionals, europeus  i internacionals entre ferrocarril i carretera cap als ports marítims i el centre.

El principal objectiu de Port Tarragona és desenvolupar una terminal intermodal multipropòsit en aquest enclavament estratègic situat entre les localitats de Guadalajara i Marchamalo (Castella-la Manxa), a 70 km de Madrid i connectat amb les principals vies de comunicació viària i ferroviària del país.

La futura terminal intermodal, que portarà per nom PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, s'estendrà al llarg de 150.000 m2. Aquesta nova infraestructura es complementarà amb la Terminal Intermodal La Boella, a Tarragona, i afavorirà el creixement dels tràfics intermodals ferrocarril-carretera i marítims.

 


OK 

 

Enclavament estratègic al centre de la península

Concretament, la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo se situarà en el corredor de l'Henares, l'àrea més dinàmica de l'entorn de Madrid, amb més de 6 milions d'habitants en un radi de 60 km.

La seva connectivitat respecte als principals ports de la façana cantàbrica (Bilbao, Santander) i de la façana mediterrània (Tarragona, Barcelona) i per la seva integració en un entorn industrial, la localització de PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo ofereix una alta capacitat de concentració de càrregues que afavoreix el desenvolupament del transport intermodal de mercaderies per ferrocarril.

Quant a la comunicació per carretera, la futura terminal estarà connectada amb les principals vies (R-2, CM-101, i A-2, Itinerari Europeu I-90) i per ferrocarril junt a la línea Madrid-Tarragona / Barcelona frontera francesa.

Quant a la connexió ferroviària, la Ciutat del Transport es connecta a la Línia 200 d'ADIF, d'ample convencional i integrada a la xarxa ferroviària del Corredor Mediterrani (Ral Freight Corridor 6) i permet enllaçar amb el corredor Atlàntic via Saragossa (nord, Rail Freight Corridor 4).

Fora de la xarxa ferroviària de rodalies de Madrid, la qual cosa evitarà que sofreixi restriccions de capacitat motivades pel tràfic metropolità de viatgers. Això implica un destacable estalvi de temps i cost en els serveis de transport i major eficiència de les infraestructures per al tràfic de mercaderies.

Tot això possibilitarà  que una mercaderia dipositada en PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo pugui arribar a qualsevol lloc del món a través de Port Tarragona i viceversa.

 

 

Inversió total: 30M€

 


OK 

 

Oportunitats de futur i principals objectius

Per al Port Tarragona, el projecte suposa una gran oportunitat de crèixer en intermodalitat al desenvolupar aquesta important terminal, multipropòsit i multiclient, al centre peninsular que permetrà la connexió amb els principals ports marítims espanyols.

De rang supra regional i internacional, tindrà capacitat per canalitzar els principals fluxos nacionals, europeus i internacionals de mercaderies tant conteneritzades com breakbulk amb origen i/o destinació Madrid i la seva corona metropolitana, que inclou, entre d'altres dins del Port, les ciutats de Guadalajara, Toledo, Segòvia i Àvila. Al seu torn, conformarà un dels principals centres de distribució regional i metropolità del Corredor de l'Henares.

Davant l'aposta del Port Tarragona per aquesta terminal, empreses ferroviàries que, coneixent aquest projecte i sabent també de la terminal intermodal de la Boella, han manifestat el seu interès per operar en PortTarragonaTerminal Guadalajara-Marchamalo i desenvolupar serveis entre ambdues terminals.


OK 

 

Com serà la nova PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo?

​La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo ocuparà una superfície total de 150.000 m2 al llarg d'una franja lateral en l'extrem est de la 'Ciudad de Transporte Puerta Centro'. Comptarà amb:

8 Km via en ample ibèric

 

2 vies recepció i expedició per a trens de +750m +1 passant

 

3 vies de càrrega i descàrrega amb 750 m de longitud

 

Connexió nord i sud amb el Corredor del Mediterrani de la 'Core Network Corridor' - xarxa TEN-T

 

Proximitat amb el corredor atlàntic de la xaxa TEN-T

 

19 aparells de via (5 escapatòries i 3 desviaments) que permeten maniobres ferroviàries

 

+100.000 m2 de paviment per càrrega/descàrrega, apilament en altura i altres activitats

 

Sistemes de senyalització i telecomunicacions automàtiques

 

Edifici tècnic de 100 m2 i recinte tancat de seguretat

 

 

 

 

 

 

Contacte

 Departament Comercial i Desenvolupament de Negoci

Pau Morales

 Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

 +34 977 259 400 | Ext. 1323

 

DOSSIER PORTTARRAGONA TERMINAL GUADALAJARA-MARCHAMALO

Descarrega

 

 

 
​ GALERIA FOTOGRÀFICA

Terminal Intermodal la Boella

Terminal Intermodal la Boella

 

La Terminal intermodal del Port, actualment denominada La Boella és una terminal ferroviària intermodal de trànsit de mercaderies amb origen/destí nacional (península Ibèrica) com internacional.
 
Fruit de la firma del Memorandum of Understanding (MoU) amb l’empresa Combi Terminal Catalonia (CTC) el dia 11 de març de 2021, APT i CTC estan treballant en el projecte d’ampliació de la terminal pública per tal de donar servei a 8 trens diaris, i moure 118.000 UTI a l’any en els primers 4 anys de funcionament. La redacció d’aquest projecte va ser beneficiaria de les ajudes CEF (Connecting Europe Facilities), pel que la seva redacció està cofinançada per la Unió Europea.
 
La terminal intermodal "La Boella" és en l'actualitat una terminal pública  i oberta a tot tipus de càrregues. La seva vocació intermodal té a veure amb tot allò que -directa o indirectament- té relació amb el ferrocarril. La seva activitat abasta tots els serveis relacionats amb el transport ferroviari, com ara la recepció i entrega de mercaderies a les unitats de transport multimodal, amb o sense connexió marítima.
 
A això, cal sumar-li una excel·lent connexió marítima de la qual disposa, per la posició geoestratègica del Port de Tarragona al Mediterrani. A més, el fet que estigui situada al costat de la terminal de contenidors de DP World, garanteix les millors connexions marítimes d'escala internacional.
 
La terminal intermodal pretén fomentar les importacions i exportacions de tot el hinterland de Tarragona (Catalunya, Aragó, Madrid) facilitant els fluxos comercials. Per això resta oberta a totes les empreses de la zona interessades en el transport ferroviari i en la intermodalitat mitjançant la seva connexió amb el transport marítim i per carretera.
 

SERVEIS DE TERMINAL INTEGRADA DE MERCADERIES I UNITAT INTERMODALS

 

Concretament:

 Recepció, formació i expedició de trens

 

 Càrrega i descàrrega de contenidors

 

 Serveis de Depot: emmagatzematge, neteja, reparacions

 

 Càrrega i descàrrega de trens de càrregues   

 

Consolidació i desconsolidació de càrregues 

 

 

 Superfície actual de 4 ha amb possibilitat d'expansió

 

5 vies d'ample mixt (ibèric + europeu) de càrrega i descàrrega executades sobre llosa de formigó i 3 vies de recepció/expedició sobre balast

 

 Pot operar tot tipus de tràfics: contenidors, caixes mòbils, vehicles i remolcs

 

 Habilitada per a la càrrega i descàrrega de mercaderies perilloses

 

 Accés electrificat

 

Capacitat de 250.000 TEU

 

Circulació de trens de fins a 750 metres de longitud

 

 Apte per a l'explotació amb Pòrtic RTG

 

 Ubicada prop de l'escàner de contenidors per a inspecció no intrusiva

 Terminal pròxima al Punt d'Inspecció Fronterera (PIF)

 

TRÀFIC DE CONTENIDORS

Contenidors

  Des del Port apostem per la diversificació dels tràfics i la intermodalitat.  
+ info
  

 

 

 

 

 


OK 

 

Ubicació privilegiada

La Terminal intermodal està situada estratègicament en el traçat del corredor del Mediterrani, just a la intersecció del corredor que va cap a Europa i centre d'Espanya.  

En el recinte portuari, la Terminal es troba molt a prop de la ZAL (Zona d'Activitats Logístiques) del Port de Tarragona, la terminal de contenidors gestionada per DP World (al moll d'Andalusia), i tots els serveis d'inspecció sanitaris i duaners, incloent-hi l'escàner de contenidors per a inspecció no intrusiva.

El valor afegit d'aquesta intermodal neix precisament de la proximitat entre les infraestructures més directament relacionades amb el tràfic, control i inspecció, i transport de mercaderies.

De fet la terminal de contenidors, la terminal intermodal i el PIF (Punt d'Inspecció Fronterera) estan en un radi d'uns 500 metres, i molt a prop de la zona on s'ubicarà la ZAL.

 
 

Inspecció i control

  Vegeu les instal·lacions dedicades a la inspecció i control de mercaderies del Port de Tarragona.
+ info
 
 

 


CO
2 

 

Una logística més eficient

 

El Port de Tarragona fa una aposta clara per la intermodalitat per optimitzar la cadena logística i poder oferir als seus clients un millor servei, tant des del punt de vista econòmic com ecològic.
 
La terminal és una opció a tenir en compte si es volen optimitzar costos i reduir emissions, i l'hem desenvolupada per tal que estigui preparada per a les noves exigències del mercat  amb ample europeu i ample ibèric.
 
L'ús del ferrocarril permet  disminuir l'empremta i emissions de CO2, millorant la sostenibilitat del procés de transport.
 

Sostenibilitat

  Treballem per assolir l’excel·lència en la gestió ambiental i energètica. 
+ info
 
 

Tríptic comercial de la Terminal intermodal 'La Boella'

 

 

Descarrega tríptic

 

 

Estació ferroviària del Moll de la Química

 

Estació ferroviària del moll de la Química 

L'estació pública situada al moll de la Química permet connectar el Port amb el mercat nacional amb 3 vies de 200 metres d'ample ibèric. L'estació està connectada a la terminal d'emmagatzematge de líquids Vopak Terquimsa. La terminal Euroenergo té la seva pròpia infraestructura ferroviària ubicada al  moll d'Hidrocarburs.

 
 
 
 

AMPLE IBÈRIC
200 metres

XARXA INTERNA
3  vies

 
El Port de Tarragona és un dels líders en tràfic de productes energètics i, a la vegada, un dels principals ports petroquímics de l’Estat i de la Mediterrània. Sens dubte, el vincle Port de Tarragona i sector químic és clau per a l’activitat econòmica del territori i caminen junts per potenciar la internacionalització, el creixement i el desenvolupament econòmic de la seva àrea d’influència.

Tràfic de líquids

 El Port de Tarragona es reafirma com la porta del Mediterrani que apropa la potent indústria química de Tarragona a la resta del món.  
+ info