El Port de Tarragona fa una aposta clara per la intermodalitat per tal d'optimitzar la cadena logística i poder oferir un millor servei als seus clients, tant des del punt de vista econòmic com en sostenibilitat.
El Port de Tarragona té accés ferroviari d'ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. A més, disposa d'accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general, contenidors i caixes mòbils.
A les instal·lacions portuàries, el 2023 es van moure més d'un milió de tones en ferrocarril. En total, 1.955 trens van circular per les instal·lacions del Port de Tarragona.
El Port disposa d'accessos ferroviaris que connecten amb la línia direcció Saragossa-Madrid, la línia direcció València i la línia direcció Barcelona, per tant estem connectats amb tot Europa.
La xarxa ferroviària interna del Port dóna servei a tots els molls operatius. D'est a oest, hi ha tres ramals que connecten la xarxa interna del Port amb la xarxa d'ADIF.
En sentit est, el primer ramal recorre el moll d'Aragó fins a arribar al moll de Catalunya, desdoblant-se per dos itineraris possibles al llarg de la terminal de càrrega de carbó.
El segon ramal discorre en paral·lel a la riba esquerra del riu Francolí (en sentit oest). Aquest segon ramal dóna accés als molls de Castella (amb tres punts d'entrada) i de la Química, arribant a l'estació ferroviària de la Química.
El tercer ramal, connectat a la línia de València, passa pel moll d'Hidrocarburs fins a arribar als molls d’Andalusia, Cantàbria i Galícia. Concretament al moll de Galícia, hi ha la Terminal intermodal la Boella, contigua a la terminal de contenidors. Aquest ramal també dóna servei a les àrees del Port on s'ubiquen gran part de les instal·lacions destinades a càrrega general com la terminal de vehicles, una terminal multipropòsit i la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).
El Port de Tarragona té una bona posició geogràfica per penetrar en el seu hinterland de manera eficient i oferir el màxim valor afegit a les seves cadenes logístiques.
El nostre Port té un enorme potencial per al transport per ferrocarril per a les zones de Madrid, València i Saragossa en ample ibèric. Properament s'espera que, l'arribada de l'ample europeu estàndar i, l'entrada en funcionament de l'ampliació de la terminal de la Boella i, la nova terminal a Guadalajara-Marchamalo, suposin un nou revulsiu que impulsarà el tràfic ferroviari a Tarragona.
L'estratègia per al creixement de la presència al hinterland del Port, està fortament relacionada amb el desenvolupament del ferrocarril i de les infraestructures ferroviàries.
La situació del Port ofereix moltes possibilitats per a l'exportació i importació de mercaderies cap a tota la seva àrea d'influència i a través del mar Mediterrani.
Cal destacar que Tarragona i el nostre Port tenen una localització estratègica en el traçat del corredor del Mediterrani: Tarragona és el punt de confluència de totes les línies que uneixen la península Ibèrica i Europa.
Actualment el Port ja està preparat per rebre el corredor del Mediterrani, conegut tècnicament com RFC6 Mediterrani, que unirà Espanya -i en el nostre cas Tarragona- amb la Xarxa Transeuropea Ferroviària. Aquest corredor vertebrarà Europa de nord a sud, amb més de 3.000 km desplegats per regions del continent que, per la seva potent activitat econòmica, generen prop del 60% del PIB europeu.
El corredor del Mediterrani neix a Espanya i finalitza a Hongria. Anirà des d’Algesires fins a la frontera francesa, passant per Granada, Almeria, Cartagena, València, Tarragona i Barcelona, tot enllaçant els principals ports del mediterrani espanyol. Després de traspassar la frontera amb Espanya i França, el recorregut del RFC6 Mediterrani, continuarà travessant els Alps fins al nord d'Itàlia, resseguirà la costa de l'Adriàtic i passarà per Eslovènia i Croàcia fins a arribar a Hongria.
L'accés ferroviari des dels Ports del Mediterrani, i concretament des del Port de Tarragona, suposarà un gran estalvi de costos i una millora de l'eficiència i la sostenibilitat en la cadena logística, a més d'una millora en la intermodalitat i connectivitat del nostre Port amb el seu hinterland i la resta d'Europa. Actualment el Port de Tarragona ja està preparant-se per l'arribada del Corredor, i compta amb més de 10 km de vies aptes per a l'ample europeu (UIC).
En el futur el Port de Tarragona estarà connectat amb la RFIG (Xarxa Ferroviària d'Interés General) a través de l'ample UIC. I disposarà, doncs, en els propers anys, d'una sortida directa cap al futur corredor del Mediterrani, projectat en el context de la nova estructura europea de transport ferroviari per a passatgers i mercaderies.
D'aquesta manera Tarragona i el seu Port podran connectar-se amb la resta de l'arc mediterrani i els prinicipals eixos comercials d'Europa.
'Port Tarragona y Puerta Centro-Ciudad del Transporte' han consolidat l'acord que permetrà a la infraestructura catalana expandir-se cap al centre de la península ibèrica i posicionar-se en la qual serà la més important plataforma logística i de serveis d'Espanya, amb capacitat per canalitzar els principals fluxos de mercaderies nacionals, europeus i internacionals entre ferrocarril i carretera cap als ports marítims i el centre.
El principal objectiu de Port Tarragona és desenvolupar una terminal intermodal multipropòsit en aquest enclavament estratègic situat entre les localitats de Guadalajara i Marchamalo (Castella-la Manxa), a 70 km de Madrid i connectat amb les principals vies de comunicació viària i ferroviària del país.
La futura terminal intermodal, que portarà per nom PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, s'estendrà al llarg de 150.000 m2. Aquesta nova infraestructura es complementarà amb la Terminal Intermodal La Boella, a Tarragona, i afavorirà el creixement dels tràfics intermodals ferrocarril-carretera i marítims.
Concretament, la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo se situarà en el corredor de l'Henares, l'àrea més dinàmica de l'entorn de Madrid, amb més de 6 milions d'habitants en un radi de 60 km.
La seva connectivitat respecte als principals ports de la façana cantàbrica (Bilbao, Santander) i de la façana mediterrània (Tarragona, Barcelona) i per la seva integració en un entorn industrial, la localització de PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo ofereix una alta capacitat de concentració de càrregues que afavoreix el desenvolupament del transport intermodal de mercaderies per ferrocarril.
Quant a la comunicació per carretera, la futura terminal estarà connectada amb les principals vies (R-2, CM-101, i A-2, Itinerari Europeu I-90) i per ferrocarril junt a la línea Madrid-Tarragona / Barcelona frontera francesa.
Quant a la connexió ferroviària, la Ciutat del Transport es connecta a la Línia 200 d'ADIF, d'ample convencional i integrada a la xarxa ferroviària del Corredor Mediterrani (Ral Freight Corridor 6) i permet enllaçar amb el corredor Atlàntic via Saragossa (nord, Rail Freight Corridor 4).
Fora de la xarxa ferroviària de rodalies de Madrid, la qual cosa evitarà que sofreixi restriccions de capacitat motivades pel tràfic metropolità de viatgers. Això implica un destacable estalvi de temps i cost en els serveis de transport i major eficiència de les infraestructures per al tràfic de mercaderies.
Tot això possibilitarà que una mercaderia dipositada en PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo pugui arribar a qualsevol lloc del món a través de Port Tarragona i viceversa.
Per al Port Tarragona, el projecte suposa una gran oportunitat de crèixer en intermodalitat al desenvolupar aquesta important terminal, multipropòsit i multiclient, al centre peninsular que permetrà la connexió amb els principals ports marítims espanyols.
De rang supra regional i internacional, tindrà capacitat per canalitzar els principals fluxos nacionals, europeus i internacionals de mercaderies tant conteneritzades com breakbulk amb origen i/o destinació Madrid i la seva corona metropolitana, que inclou, entre d'altres dins del Port, les ciutats de Guadalajara, Toledo, Segòvia i Àvila. Al seu torn, conformarà un dels principals centres de distribució regional i metropolità del Corredor de l'Henares.
Davant l'aposta del Port Tarragona per aquesta terminal, empreses ferroviàries que, coneixent aquest projecte i sabent també de la terminal intermodal de la Boella, han manifestat el seu interès per operar en PortTarragonaTerminal Guadalajara-Marchamalo i desenvolupar serveis entre ambdues terminals.
La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo ocuparà una superfície total de 150.000 m2 al llarg d'una franja lateral en l'extrem est de la 'Ciudad de Transporte Puerta Centro'. Comptarà amb:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
+34 977 259 400 | Ext. 1323
Concretament:
La Terminal intermodal està situada estratègicament en el traçat del corredor del Mediterrani, just a la intersecció del corredor que va cap a Europa i centre d'Espanya.
El valor afegit d'aquesta intermodal neix precisament de la proximitat entre les infraestructures més directament relacionades amb el tràfic, control i inspecció, i transport de mercaderies.
De fet la terminal de contenidors, la terminal intermodal i el PIF (Punt d'Inspecció Fronterera) estan en un radi d'uns 500 metres, i molt a prop de la zona on s'ubicarà la ZAL.
L'estació pública situada al moll de la Química permet connectar el Port amb el mercat nacional amb 3 vies de 200 metres d'ample ibèric. L'estació està connectada a la terminal d'emmagatzematge de líquids Vopak Terquimsa. La terminal Euroenergo té la seva pròpia infraestructura ferroviària ubicada al moll d'Hidrocarburs.