POLICIA PORTUÀRIA
La Protecció Portuària del Port de Tarragona es desenvolupa des del Cos de la Policia Portuària.
Som un cos de policia administrativa professionalitzat, compromès amb la protecció i que participa activament, vetllant per la seguretat integral de les instal·lacions portuàries i de l'entorn Port-ciutat.
Responsabilitat, compromís, fiabilitat i professionalitat són els valors que identifiquen la nostra Policia Portuària, la qual porta a terme les seves funcions totalment alineades amb la missió, visió i valors de l'Autoritat Portuària de Tarragona.
A la Policia Portuària treballem convençuts en el projecte de futur que l'Autoritat Portuària de Tarragona va iniciar en l'àmbit de la seguretat i protecció portuària; i ho fem compromesos amb el sistema de seguretat pública i amb el territori.
ACCIONS DESENVOLUPADES
Seguretat Vial i Trànsit
Incidents / accidents
Atestats de trànsit
Denúncies sobre trànsit del reglament de servei i policia del port
Denúncies derivades al Servei Català de Trànsit
Immobilització i retirada de vehicles
Transports especials amb acompanyament policial
Acompanyaments en zona portuària
Modificacions de trànsit
Col·laboracions de trànsit amb altres cossos
Mobilitat segura
Controls campanyes preventives
Protecció portuària i seguretat ciutadana
Protecció portuària
Seguretat ciutadana i ordre públic
Denúncies del reglament de servei i policia del port
Denuncies per la Llei 4/2015
Identificacions de les persones
Controls d'accessos amb Sistema d'Acreditacions
Policia Assistencial
Atenció a la ciutadania
Requeriments de la ciutadania
Recollida de denúncies de la ciutadania
Accidents laborals
Atenció a la comunitat portuària
Patrullatge de proximitat
Policia Marítima
Participació en activació i simulacres PAU/PP/PIM
Controls marítims d’aigües internes/externes
Control d'embarcacions properes a la monoboia
Dispositiu d'esdeveniments propers a la costa
Medi Ambient
Crema controlada de matolls
Sediments i /o residus a la làmina d'aigua
Vessaments a la calçada
Inundacions en instal·lacions
Pol·lució de mercaderies
Operatives Portuàries
Accidents / incidents amb vaixells / vaixells mercaderies perilloses
Dispositius creuers
Controls i vigilàncies terrestres i d’instal·lacions
Incidències ferroviàries
Control d’entrada de vaixells a la zona portuària
Dispositius Extraordinaris
Gestió de la seguretat en esdeveniments esportius
Gestió de la seguretat en esdeveniments culturals
Gestió de la seguretat en esdeveniments institucionals
Coordinació
Capitania Marítima
Guardia Civil i Policia Nacional
Mossos d'Esquadra
Inspectors Generalitat de Pesca i Transports
Guardia Urbana de Tarragona i Policia Local de Vila-seca
Bombers parc químic
Salvament Marítim
Serveis d'Emergència / ADIF
Protecció Civil
Sanitat Exterior
Concessionaris
Juntes Locals de Seguretat
Participació en la Junta Local de Seguretat de Tarragona
Participació en la Junta Local de Seguretat de Salou
Participació en la Junta Local de Seguretat de Vila-seca
Exercicis-Pràctiques de protecció portuària
Autorització de Transports Especials
La Policia Portuària manté una estreta i activa vinculació amb el desenvolupament de la seguretat industrial del Port de Tarragona. En aquest aspecte, la Policia gestiona les autoritzacions de transports especials i la seva assistència des de l'entrada al recinte portuari fins al seu destí i viceversa. Aquesta sol·licitud s'ha de fer amb un mínim de 48 hores d'antelació a l'arribada o sortida del transport.
Sol·licitud de Transports especials
Accediu a l'aplicació web que us permetrà realitzar la sol·licitud de Servei de Transports Especials.
+ info
Control de les activitats de pesca, esportives o d'esbarjo
Zones d'aigua de domini públic portuari en què es troben permeses o restringides les activitats de pesca, esportives o d'esbarjo
Descarrega la informació
Darrera modificació 1 de desembre de 2021
Les limitacions, condicions o autoritzacions a què fa referència aquest document, ho són sense perjudici dels requeriments, requisits o autoritzacions legalment exigibles d’acord amb la normativa que regula cada tipus concret d’activitat, així com dels drets privatius d’ocupació del domini públic portuari que prevaldran sobre les mateixes activitats, i de les limitacions que resultin en matèria de protecció portuaria (ISPS) i d’Infraestructures Critiques.
Les limitacions, condicions o autoritzacions a què fa referència aquest document podran ser exceptuades per a les proves esportives, regates o altres actes col·lectius puntuals en qualsevol zona de les aigües del Port, prèvia autorització expressa de l’Autoritat Portuària de Tarragona i de la Capitania Marítima de Tarragona, i amb acompliment de les condicions i consideracions que es fixin per les mateixes administracions.
Aprovades per acord del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de Tarragona del 30 de setembre de 2015 i publicades al BOP de Tarragona número 238 amb data 15 d'octubre de 2015 i modificades per acord del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de Tarragona del 27 de març de 2019 i publicades al BOP de Tarragona amb data 26 d'abril de 2019 CVE 2019-03453, i modificades per acord del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de Tarragona del 27 d'octubre de 2021 i publicades al BOP de Tarragona amb data 1 de desembre de 2021 CVE2021-10273.
Zona A. Aigües d'interiors del Port i pantalà de Repsol
Activitats de pesca, esportives o de lleure.
Activitat esportiva de rem des de la desembocadura del riu Francolí fins al límit marcat pel pont d'encreuament del rack de canonades al moll de la Química. Es podrà superar el referit límit amb una autorització expressa.
Zona B1. Zona de fondeig
Activitats de pesca, esportives o de lleure.
Per excepció permesa la navegació d'encreuament ininterrompuda amb embarcacions de propulsió mecànica i amb embarcacions de vela dotades de VHF i sempre que es mantinguin a l'escolta pel canal 16. Durant la travessia s'haurà de respectar una separació no inferior a 50 metres de qualsevol vaixell fondejat o en maniobra, mantenint-se allunyats de la seva derrota i no violentant la maniobra d'aquests vaixells. Les embarcacions de vela no tindran prioritat respecte als vaixells mercants en maniobra.
Zona B2. Zona de trànsit
Comprèn els canals d'accessos a la bocana del port des de l'exterior de les aigües portuàries o des de la zona de fondeig.
Activitats de pesca, esportives o de lleure.
Per excepció permesa la navegació d'encreuament ininterrompuda amb embarcacions de propulsió mecànica, motos d'aigua i amb embarcacions de vela dotades de VHF ( a excepció de les motos d'aigua) sempre que es mantinguin a l'escolta pel canal 16 i s'ha d'observar en tots els casos i en la navegació especials condicions de vigilància atès l'elevat tràfic de vaixells mercants en maniobra d'entrada o sortida del port.
Navegació d'encreuament ininterrompuda amb embarcacions o altres artefactes flotants d'esbarjo, sempre que es trobin acompanyades d'una embarcació a motor de suport dotada de VHF i sempre que la mateixa embarcació es mantingui a l'escolta pel canal 16 i prèviament a l'inici de la navegació per la referida zona s'efectuï un avís pel canal 14 (Pràctics de Tarragona) per a coordinar el pas dels mateixos vaixells.
Zona B2.1. Zona d'exclusió
Comprèn un radi d'uns 560 metres al voltant de la monoboia (3 cables).
Activitats de pesca, esportives o de lleure i la navegació, de conformitat amb allò que s'estableix en la Resolució de la Capitania Marítima de Tarragona de l'1 de juny de 2001, publicada al BOPT de 21 de juny de 2001.
Zona B3. Zona de tràfic
Activitats esportives o de lleure, les activitats de pesca no comercial i de pesca comercial exclusivament amb arts menors de tresmall i palangre, sempre que es portin a terme amb una vigilància visual i auditiva efectiva i en condicions de seguretat, sense que obstaculitzin els Canals d’entrada i sortida de vaixells al port comercial i d’embarcacions d’esbarjo al Port Esportiu.
.
Zona B3.1. Zona de vida marina
Consisteix amb la creació de 3 zones de biòtops que tenen com a objectiu millorar l'equilibri ecosistèmic de les poblacions d'espècies marines i fomentar la restauració dels hàbitats mitjançant la regeneració dels prats de posidònia, amb expressa prohibició de qualsevol activitat de pesca en aquesta zona
Zona B4. Zones contingudes d'escullera, platges i roques
A la zona d'escullera del dic de Llevant i a l'escullera d'abric exterior del port esportiu
Navegació amb embarcacions a motor o vela i el se fondeig en els 50 primers metres des del punt més alt de l'escullera.
Utilització com a via d'accés al mar per a qualsevol tipus d'activitat, excepció feta dels passos i instal·lacions autoritzats per l'APT que a aquest fi reuneixin les degudes condicions de seguretat.
A la zona de platges i roques
A la zona de platges i roques, resultaran aplicables les prohibicions i restriccions, amb els límits i amb les condicions establertes en la legislació de costes i en els Plans d'usos municipals de les platges.
Zona B5. Zona entre l'espigó interior del Port Esportiu i l'escullera de Llevant
Es podrà establir en època estival una franja de boies amb el corresponent canal d'accés.
Dins del canal d'accés no està permès el fondeig d'embarcacions d'esbarjo.
-
Zona A. Aigües d'interiors del Port i pantalà de Repsol
Activitats de pesca, esportives o de lleure.
Activitat esportiva de rem des de la desembocadura del riu Francolí fins al límit marcat pel pont d'encreuament del rack de canonades al moll de la Química. Es podrà superar el referit límit amb una autorització expressa.
-
Zona B1. Zona de fondeig
Activitats de pesca, esportives o de lleure.
Per excepció permesa la navegació d'encreuament ininterrompuda amb embarcacions de propulsió mecànica i amb embarcacions de vela dotades de VHF i sempre que es mantinguin a l'escolta pel canal 16. Durant la travessia s'haurà de respectar una separació no inferior a 50 metres de qualsevol vaixell fondejat o en maniobra, mantenint-se allunyats de la seva derrota i no violentant la maniobra d'aquests vaixells. Les embarcacions de vela no tindran prioritat respecte als vaixells mercants en maniobra.
-
Zona B2. Zona de trànsit
Comprèn els canals d'accessos a la bocana del port des de l'exterior de les aigües portuàries o des de la zona de fondeig.
Activitats de pesca, esportives o de lleure.
Per excepció permesa la navegació d'encreuament ininterrompuda amb embarcacions de propulsió mecànica, motos d'aigua i amb embarcacions de vela dotades de VHF ( a excepció de les motos d'aigua) sempre que es mantinguin a l'escolta pel canal 16 i s'ha d'observar en tots els casos i en la navegació especials condicions de vigilància atès l'elevat tràfic de vaixells mercants en maniobra d'entrada o sortida del port.
Navegació d'encreuament ininterrompuda amb embarcacions o altres artefactes flotants d'esbarjo, sempre que es trobin acompanyades d'una embarcació a motor de suport dotada de VHF i sempre que la mateixa embarcació es mantingui a l'escolta pel canal 16 i prèviament a l'inici de la navegació per la referida zona s'efectuï un avís pel canal 14 (Pràctics de Tarragona) per a coordinar el pas dels mateixos vaixells.
-
Zona B2.1. Zona d'exclusió
Comprèn un radi d'uns 560 metres al voltant de la monoboia (3 cables).
Activitats de pesca, esportives o de lleure i la navegació, de conformitat amb allò que s'estableix en la Resolució de la Capitania Marítima de Tarragona de l'1 de juny de 2001, publicada al BOPT de 21 de juny de 2001.
-
Zona B3. Zona de tràfic
Activitats esportives o de lleure, les activitats de pesca no comercial i de pesca comercial exclusivament amb arts menors de tresmall i palangre, sempre que es portin a terme amb una vigilància visual i auditiva efectiva i en condicions de seguretat, sense que obstaculitzin els Canals d’entrada i sortida de vaixells al port comercial i d’embarcacions d’esbarjo al Port Esportiu.
.
-
Zona B3.1. Zona de vida marina
Consisteix amb la creació de 3 zones de biòtops que tenen com a objectiu millorar l'equilibri ecosistèmic de les poblacions d'espècies marines i fomentar la restauració dels hàbitats mitjançant la regeneració dels prats de posidònia, amb expressa prohibició de qualsevol activitat de pesca en aquesta zona
-
Zona B4. Zones contingudes d'escullera, platges i roques
A la zona d'escullera del dic de Llevant i a l'escullera d'abric exterior del port esportiu
Navegació amb embarcacions a motor o vela i el se fondeig en els 50 primers metres des del punt més alt de l'escullera.
Utilització com a via d'accés al mar per a qualsevol tipus d'activitat, excepció feta dels passos i instal·lacions autoritzats per l'APT que a aquest fi reuneixin les degudes condicions de seguretat.
A la zona de platges i roques
A la zona de platges i roques, resultaran aplicables les prohibicions i restriccions, amb els límits i amb les condicions establertes en la legislació de costes i en els Plans d'usos municipals de les platges.
-
Zona B5. Zona entre l'espigó interior del Port Esportiu i l'escullera de Llevant
Es podrà establir en època estival una franja de boies amb el corresponent canal d'accés.
Dins del canal d'accés no està permès el fondeig d'embarcacions d'esbarjo.
Resolució sobre la prohibició d'accés de persones als espigons i esculleres de l'Autoritat Portuària de Tarragona
Descarrega la resolució
Resolució sobre la prohibició d'accés de persones per la desembocadura del riu Francolí a les instal·lacions l'Autoritat Portuària de Tarragona
Descarrega la resolució
Resolució sobre la prohibició d'accés de persones per la platja dels Prats a les instal·lacions de l'Autoritat Portuària de Tarragona
Descarrega la resolució
Normes i condicions per a l'ús d'amarratges i navegació per embarcacions de lleure censades al Serrallo
Descarrega el document
Acord Consell d'Administració sobre la "Modificació del primer paràgraf del capítol 5è de les normes i condicions per l'ús d'amarratges per embarcacions de lleure censades al Serrallo"
Descarrega el document
RECURSOS
EQUIP HUMÀ
El Cos de la Policia Portuària el formem una cinquantena de professionals, policials, administratius i tècnics, organitzats jeràrquicament: cap de divisió, responsable, caps de servei, caps d'equip i agents fixos i eventuals.
Per accedir al cos cal superar les proves d'accés quan aquestes són convocades.
Tots els membres del cos hem estat formats a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, tant en la formació bàsica com en les formacions de promoció. Així mateix, rebem formació continuada en aquells àmbits relacionats amb les funcions i competències específiques que desenvolupem en zona portuària.
POLICIA PORTUÀRIA, FENT EQUIP AMB L'OPERATIVA DE CREUERS | 2019
POLICIA PORTUÀRIA, CAPITAL HUMÀ EL NOSTRE VALOR | 2018
OFICINA DE SUPORT
L’Oficina de Suport de la Policia Portuària, esdevé un pilar organitzatiu fonamental pel bon funcionament del Cos.
Des d'aquesta portem a terme tota la gestió interna, tant de recursos humans com materials.
Així, l'equip compost per personal policial i administratiu es fa càrrec de la gestió de l'Arxiu del Cos, de l'elaboració de dispositius i de la representació transversal amb altres departaments de l'APT.
TASQUES
Planificació de dispositius / actes
Reunions de coordinació de dispositius extraordinaris
Gestió de transports especials
Modificacions de trànsit
Confecció d’ordres de servei
Confecció de procediments normalitzats de treball
Planificació i confecció de quadrants
Gestió de permisos, llicències i baixes
Gestions d'assegurances i incidents
Gestió de residus sòlids acabats i en procés
Informes i traslladats a altres organismes públics o policials
Informes de responsabilitat patrimonial
Tramitació administrativa de gestió d’avaries
Informació i anàlisis d'indicadors de qualitat
Estadístiques i objectius
Memòria corporativa
Arxiu documental
CCV
El Centre de Comandament i Videovigilància (CCV) de la Policia Portuària és un dels engranatges més importants, en l'àmbit de la seguretat i protecció portuària.
És el punt on convergeixen tots els sistemes de control, vigilància i resposta del nostre Port, els quals són gestionats pels operadors policials del centre de control amb el suport dels tècnics de manteniment i de seguretat informàtica.
Aquest centre disposa d'una sala annexa per a la gestió de possibles crisis, la qual està equipada amb sistemes tecnològics que permeten la coordinació dels diferents actors que intervindrien en una possible crisi que s'hagi de gestionar des del Port.
Els seus sistemes de seguretat i d'autoprotecció, han estat implementats seguint les directrius europees en aquesta matèria.
TECNOLOGIES
Actualment, s’està equipant amb eines tecnològiques de primera línia, que ens permeten integrar tots els sistemes de seguretat ja existents al Port i incorporar progressivament totes les millores identificades en el Pla de Protecció Portuària. El seu objectiu és garantir una resposta transversal, coordinada i de qualitat en els camps de la prevenció i de les respostes davant possibles incidents i emergències.
Més d'un centenar de càmeres de videovigilància
200 sensors d'incendis
300 sensors anti-intrusió
GEO localització dels agents de la policia i els seus vehicles mentre estan de servei
Sistema AIS de geolocalització del tràfic marítim per als vaixells de la làmina d’aigua del Port i la resta del món
Gestió de residus sòlids acabats i en procés
Integrador de comunicacions (Tetra, VHF) reuneix tots els sistemes de comunicació per ràdio –terrestres, marítims i aeris-, i els integra en un mateixa plataforma de gestió i control, facilitant-ne el seu ús des del CCV
900 229 900 Telèfon específicament destinat a rebre les trucades d’emergències, podent centralitzar els avisos en un únic número totalment gratuït.
CCA I PARC MÒBIL
CCA
El Centre de Comandament Avançat (CCA) és una unitat mòbil destinada a donar cobertura a emergències importants, podent desplaçar-se tan a prop de la ubicació del incident com sigui possible.
És un centre mòbil de gestió d'emergències, que compta amb les mateixes tecnologies i plataformes de gestions del CCV, podent desplegar aquests sistemes in situ. Aquest vehicle és un recurs material que la Policia Portuària utilitza en l’àmbit de la protecció i la seguretat del Port. I també funciona com a epicentre de control logístic del gabinet de crisi per les situacions d'emergència i simulacres.
PARC MÒBIL
Sota aquesta mateixa premissa la Policia Portuària disposa d'un parc mòbil amb set vehicles més, i dues motos, que els permet efectuar les operatives que inclouen desplaçament i patrullatge amb una major efectivitat. Tots ells estan degudament retolats amb materials reflectants que permeten una major visibilitat i més ràpida identificació de les unitats.
UNITATS MARÍTIMES
Per augmentar la seguretat en la zona portuària, s'ha integrat entre els recursos de protecció portuària dues embarcacions:
Llampuga U
Lluerna U
L'objectiu que es persegueix és augmentar i complementar el servei de vigilància i seguretat de la zona de servei del Port de Tarragona, des de la làmina d'aigua; així com incrementar els nivells de prevenció i resposta davant de qualsevol accident/incident d'aquest àmbit.
A més a més, el servei de l'embarcació s'implanta de manera totalment transversal per tal de donar resposta a les possibles demandes que des d'altres departaments de l'APT com medi ambient, operacions, entre d'altres. L'embarcació passa a formar part del departament de Seguretat Integral del Port de Tarragona, i dirigit a convertir-se en un important recurs que, de forma coordinada i a través de protocols de col·laboració, està a disposició d'altres administracions que intervenen al Port de Tarragona.
ALTRES RECURSOS
ESPAI CERTIFICAT CARDIOPROTEGIT
Desfibril·lador fix + desfibril·lador mòbil
CISTELLES DE RESCAT
3 unitats per a situacions d'auxili
DUTXA DESCONTAMINANT
1 equipament mòbil
MEMÒRIES
Més enllà d’un compendi de recursos i de l’activitat realitzada durant cada any, la Memòria de la Policia Portuària esdevé una component molt valuosa i indispensable per la millora de la nostra organització i que permet, de retruc, donar a conèixer l'activitat d'aquest cós. En aquests documents s'hi vinculen els valors organitzatius amb l’estreta relació de la Policia Portuària i les grans línies estratègiques de creixement del nostre Port.
Així mateix, reafirma la voluntat d'aquest cos de treballar per a la nostra comunitat i, alhora, fer extensiva a tots ells de forma transparent i objectiva, tota l’activitat relacionada amb la seguretat, protecció i sostenibilitat del Port, evidenciant el compromís de la Policia Portuària per convertir el Port de Tarragona en un important referent pel món portuari.