Imprimir aquesta pàgina
Imprimir

Kilòmetre 0

El Km 0 s'ha convertit en un punt de trobada per a famílies, esportistes i tota aquella persona que desitgi passejar pel litoral tarragoní.

En els darrers anys, aquest lloc emblemàtic de la ciutat ha sofert grans canvis: es va ampliar la distància fins arribar a un segon far, es va habilitar una segona font i, el Km 0 s'ha convertit en un espai només per vianants.

 

 

Integració Port i Ciutat

Amb la finalització de les obres de millora al Dic de Llevant, el Port ha aconseguit una reordenació de la zona pública del Dic de Llevant, concretament des de la primera rotonda que es troba al dic fins el far de la Banya, per adaptar-la a les noves necessitats i usos esportius.

L'objectiu d'aquesta reordenació és dotar al dic de Llevant dels espais necessaris per que es realitzin activitats esportives de forma segura i agradable, a més de regenerar estructuralment el vial.

L'any  2015 es va executar la remodelació del Dic de Llevant per convertir-lo com un tram de Km 0 per a la ciutadania amb un carril bici, de patinadors i de vianants
La ciutadania ha convertit els 4.75 metres del Km 0 en una gamma de disciplines esportives

 

SENYALITZACIÓ AMB FITES CADA 250 METRES
CARRILS DIFERENCIATS PER A PERSONES CICLISTES, PATINADORES I CORREDORES
ÀREA DE DESCANS AMB FONT D'AIGUA I TELÈFON D'EMERGÈNCIES    
ÀREA RESTRINGIDA PEL PAS DE VEHICLES PER GARANTIR LA SEGURETAT DE LES PERSONES ESPORTISTES
* Al final del passeig hi ha servei públic adaptat per persones amb mobilitat reduïda.

 

Història. El dic de Llevant, la Rambla del Port

 

Fa més de 200 anys, la societat tarragonina, aprofitant una època de bonança econòmica, feu una aposta decidida per restablir l’activitat portuària iniciant la construcció del que havia de ser el port modern.

Els projectes de Juan Ruiz de Apodaca i de Joan Smith aprofitaren les restes romanes i medievals que existien i establiren les bases del port actual, partint d’un eix principal: el dic de Llevant.

El material es transportava fins al moll amb carros estirats per bous i mules; les grans pedres, però, eren mogudes pel “burro”, plataforma de fusta que es movia relliscant sobre corrons. Anys més tard, s’utilitzà el tramvia que des de la pedrera transportava els grans blocs fins al moll passant per la plaça dels Carros.

El dic de Llevant, principal construcció d’abric i de protecció del Port de Tarragona es va anar bastint, pedra rere pedra, extreta de la pedrera de Pons d’Icart amb la força dels presidiaris confinats a la ciutat

En el segle XIX destaca l’empenta donada per l’enginyer Saturnino Bellido, artífex de la construcció del Moll de Costa, i també de la prolongació del dic de Llevant que l’any 1849 tenia ja 1.064 metres de llargada.

A començament del segle XX, la maquinària s’anà imposant com a mitjà de càrrega i descàrrega de mercaderies, però també per a la construcció; així, la grua Titán amb capacitat de fins a 20 tones s’instal•là al dic de Llevant per a les seves obres de prolongació fins l’any 1918.

 

En aquesta magnífica obra que s’endinsa al mar, donant protecció i recer als molls interiors i als vaixells ancorats al port, s’hi col•locava un far al seu extrem per indicar als vaixells l’entrada a la dàrsena.

En els primers anys, aquesta construcció era de fusta i es podia traslladar segons les necessitats de creixement de l’obra; més tard, ja en el segle XX, se’n construí un d’obra que actualment resta com a testimoni al mig del moll d’Aragó.

En els anys vuitanta es traslladà des de la punta de la Banya al delta de l’Ebre, a Tarragona, el far de ferro construït entre 1861 i 1864, on va ser restaurat, esdevenint un punt de referència dins el port.

L’última ampliació del dic de Llevant va finalitzar l’any 2007 aconseguint els 4.850 metres de llargada actuals que han permès no només el creixement de la infraestructura portuària per aquella banda, amb la projecció de nous espais terrestres, sinó també que hagi esdevingut per als tarragonins un espai urbà on poder fer diverses activitats: des d’un passeig tranquil per contemplar l’activitat portuària, a una ruta cultural amb diferents punts d’interès: la torre rellotge del Port, el punt geodèsic, el far del moll d’Aragó i el far de la Banya; un circuit en bicicleta pel carril habilitat, patinatge, running o fins i tot submarinisme.
L’última ampliació ha esdevingut per als tarragonins i tarragonines  un espai urbà on poder fer diverses activitats

​Galeria fotogràfica